probleem installatie XP op nieuwe HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bartelo

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2007
Mijn oude harde schijf (80 gb ATA) wil ik vervangen omdat ie niet meer goed werkt.
Hiervoor heb ik een nieuwe HD gekocht, meteen met meer geheugen nl. 300 gb (ook ATA)

Deze heb eerst als Slave gekoppeld. Wia windows XP heb ik 3 primaire partities aangebracht en 1 uitgebreide, die ik later in een paar logische stations wil verdelen. Deze partities staan nu geregistreed als F, G, H en I.

Tot zover ging het allemaal goed.
Ik wil met een schone lei beginnen en wil XP opnieuw installeren op de nieuwe schijf en later wat data van de oude schijf overhevelen.

Ik koppel de oude schijf los en heb de nieuwe schijf op Master gezet. En ik heb in het BIOS de cd-rom als 1e ingesteld.
Als ik nu de pc aanzet reageert hij niet op de cd die erin zit. (Het is een installatie cd van Dell.) Ik kan alleen in het BIOS terecht komen.

Ben ik iets vergeten? Wie kan mij verder helpen?

Even hardop denken:

installatie cd van Dell
Is dat een recovery cd....
Weet die cd dan wel dat er een andere harddisk inzit.

Op de 1e reactie:
Zodra ik de pc start met de cd in de cd-rom, kan alleen middels de F12 toets in het BIOS komen. Verder hoor ik tijdens het aanzetten, de cd even draaien en dan stoppen.

Op de 2e reactie:
Het Dell logo staat erop en verder: cd voor opnieuw installeren Microsoft Windows XP Home Edition incl. SP1a. Gebruik deze ce alleen om de software opnieuw te installeren.
XP stond al op de harde schijf toen ik m aanschafte. Met deze cd weet ik dat ik XP kan installeren en repareren etc.

Kan echt niemand me verder helpen??? :shocked:

Vind het eerlijk gezegd nogal zonde als ik voor dit laatste stukje naar een winkel/reparateur toe moet gaan.

De dell cd zal toch een recovery cd zijn.
en die herkend de grote schijf niet.....
is het een sata schijf of een ide

en de schijf word wel in de bios herkend ??

De nieuwe schijf staat nu als Slave, maar nu kijk ik in BIOS en daar kan ik m niet terugvinden. Toen ik de nieuwe schijf als Master had geplaatst en de oude schijf verwijderd, herkende BIOS m wel.

Ik moet dit nog eens even dubbelchecken. Later, waarschijnlijk vanavond nog wel. kom ik erop terug.

Bedankt dat je me verder wilt helpen!

slave is voor een besturingsysteem zo wie zo niet juist.
de disk moet master zijn.

Hoi !

Als ik bij en Dell-laptop om wat voor reden dan ook de HDD moet verwisselen, werkt de bijgeleverde Dell-CD niet meer, omdat hij de verborgen herstel-partitie niet meer kan vinden.

Dus: Of met een originele XP-CD installeren, of op de Dell-site kijken hoe je de nieuwe schijf moet klonen.

Greetz,

Harry.

Als ik de oude schijf heb los gekoppeld en de nieuwe schijf op master zet, dan wordt die wel herkend in het BIOS.

Maar ok, als de Dell cd dus niet werkt op een nieuwe harde schijf, dan ligt dus daar het probleem.

Dus ik kan eventueel ook een originele installatie cd van Microsoft ervoor in de plaats gebruiken om XP opnieuw te installeren. Dan ga ik maar eens even rondvragen.

De cd-rom staat op Secondary Master. Is dat geen probleem?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan