[Probleem] Master/Slave 2 schijven, brander en cd-speler

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chatlog

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2005
Hallo,

Ik heb een oude computer, van rond de 600 mhz, en daarin wil ik 2 harde schijven, een brander, en een cd-speler plaatsen. Alleen ik krijg het maar niet voor elkaar dat de computer ze herkent.

Schijf 1 = 40 gb, moet slave worden
Schijf 2 = 15 gb, moet master worden
CD-Speler = moet master worden
Brander = moet slave worden

Ik begrijp dat ik dan de schijf van 40 GB, op dezelfde IDE kabel als de CD-Speler moet plaatsen. En de brander zou op dezelfde IDE kabel als de 15 GB schijf moeten komen.

Alleen wat ik ook probeer, het werkt niet. De jumper-settings heb ik ook goed gezet op de master & slave, maar twijfel toch een beetje aan mijn capriolen...

Zou 1 van jullie mij verder kunnen helpen? ik moet deze computer als het kan maandag weer kunnen gebruiken, het is naar mijn inziens een kwestie van kabels goed aanleggen, en jumpers goed instellen.

Met vriendelijke groet,
Tom Okken

Ik heb ook wel eens zitten hannessen met oudere hardware om alle drives zichtbaar te krijgen.
Probeer ook eens de optie Cable select in plaats van master of slave. Na eindeloze kombinaties was het me dan eindelijk gelukt.

Is het niet beter om de 40GB op master te zetten en de cd op slave ??

Altijd de HD op master.

Flip

of:
controller 1 => 15 gb + 40 Gb
controller 2 => CD + brander

Cable select zal wel niet werken bij de 15 Gb harddisk. Beste dus even kijken op de sticker, bij ouder modellen moet je soms 2 jumpers plaatsen, nl Drive=Master en Slave Present.
Overigens ben ik met Flip eens dat ik zou proberen de 40 Gb als master te zetten

Uiteraard is eea afhankelijk van hoe makkelijk je je OS kan verplaatsen en welke mogelijkheden er fysiek zijn voor wat betreft de kabels

Laatst bewerkt:
of:
controller 1 => 15 gb + 40 Gb
controller 2 => CD + brander

Cable select zal wel niet werken bij de 15 Gb harddisk.

Mee eens, maar de DVD brander zal een stuk nieuwer zijn en zal dit wel snappen.
Daarom een HD van 15 GB op master en een DVD brander op cable select zou de oplossing kunnen zijn.

Nogmaals, Master/Slave zou moeten werken, maar ook hier ooit een keer problemen mee gehad totdat ik cable selcte ging gebruiken op bepaalde drives.

Dit is een typisch geval van
if at first you don't succeed... try try again :confused:

Thanks jongens voor jullie snelle antwoord!

Ik begrijp dat ik dit moet proberen?

15 gb = master
brander = cable select
40 gb = 2 jumpers i.v.m. de oude pc op master
cd-speler = cable select

Hoe kan de computer herkennen of hij de 15gb of 40 gb als OS moet zien? want de OS staat op de 15 GB schijf. Misschien dan de 2 schijven op 1 kabel, 1 op de master, en de ander op CS?

MVG,
Tom Okken :cool:

Gezien de leeftijd van de PC zal er in het bios geen mogelijkheid zijn om vanaf 2e controller te booten, dus OS moet op 1e master disk staan.

Ik zou kiezen om de HD en de Cd rom op IDE 1 te ztten en dan gewoon met de jumpers te zorgen dat je Master/Slave verhaal klopt

Op IDE2 je 2e HD en de DVD brander ook met de jumpers goed ingesteld.

Daarna in het Bios kiezen voor de optie Autodetect IDE Devices of iets wat daar op lijkt.

Ik zou kiezen om de HD en de Cd rom op IDE 1 te ztten en dan gewoon met de jumpers te zorgen dat je Master/Slave verhaal klopt

Op IDE2 je 2e HD en de DVD brander ook met de jumpers goed ingesteld.

Daarna in het Bios kiezen voor de optie Autodetect IDE Devices of iets wat daar op lijkt.
Beste Rob,

Dit heb ik al geprobeerd, en is mij niet gelukt... Ook de vorige oplossing,

15 gb = master
brander = cable select
40 gb = 2 jumpers i.v.m. de oude pc op master
cd-speler = cable select

werkte niet. Iemand nog suggesties? :confused:

Probeer eerst een met de eerste IDE kabel om de eerste drive werkend te krijgen.
Als dat gelukt is ga je een tweede drive er bij plaatsen en net zolang proberen tot ook deze werkt en zichtbaar is in het BIOS
Als het gelukt is om twee drives werkend of zichtbaar te krijgen kom je er niet meer aan.
Hang nu de derde drive aan de tweede IDE kabel, als deze uiteindelijk ook werkt, is de vierde aan de beurt.

Als er nu ergens iets niet lukt, heb je in iedergeval gelokaliseerd wanneer het fout gaat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan