• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem met alfabetische volgorde

Status
Niet open voor verdere reacties.

AC1841949

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2008
Hallo,

Het sorteren op alfabetische volgorde lukt mij niet !

Van de twee Ettelgemse ploegen komt enkel K.V.K. Ettelgem '68 te voorschijn (zie bijlage).

Kan er eventueel iemand een handje toesteken om de formule(s) aan te passen, zodat K.V.K. Ettelgem '82 ook zichtbaar wordt.

Dank bij voorbaat.

Bekijk bijlage Sorteren.xlsxBekijk bijlage Sorteren.xlsx

Hulpkolom gebruikt, deze oplossing werkt mits S6:S15 alfabetisch (A-Z) staat gesorteerd.

De formule vert.zoeken gebruikt altijd de eerste overeenkomstig resultaat. Aangezien je de ranglijst gebaseerd hebt op punten en dan de eerste drie letters zullen de Ettelgemse ploegen op basis van hun naam geen verschil krijgen.

Bekijk bijlage Sorteren (KL).xlsx

Ik zie eerlijk gezegd niet meeteen een oplossing maar wel het probleem (weet niet of jij zover was)

in kolom Q hebben beide Etelgems dezelfde ranglijstcode die via een nogal ingewikkelde formule tot standkomt maar in principe niet veel meer doet als de eerste 3 letters een waarde geven

PHP:
=O11-CODE(P11)/100000000-CODE(MID(P11;2;1))/1000000000000-IF(LEN(P11)>=3;CODE(MID(P11;3;1))/1000000000000;0)

Alleen de O11 kan nog voor verschil zorgen maar als alle standen op 0 staan, zoals nu dan krijg je voor de sortering identieke waarden. en dus het probleem wat je nu hebt.

Ik heb nu een kunstje uitgehaald door het laatste deel van de bovenstaande te vervangen door en naar het laatste karakter te kijken RIGHT(P6;1)

PHP:
=O6-CODE(P6)/100000000-CODE(MID(P6;2;1))/1000000000000-IF(LEN(P6)>=3;CODE(RIGHT(P6;1)/1000000000000;0)

Daardoor ontstaat er een verschil tussen beide Etelgems.

feitelik is de formule in die hulpkolom te onnauwkeurig omdat alleen de eerste 3 karakters worden vergeleken waardoor dubbele waarden kunnen ontstaan. als er geen wedstrijden zijn gespeeld of als de beide clubs even veels winst, gelijkspel en doelpunten voor hebben.

Edit:
aangezien alfabetische volgorde nooit de positie van de ranking zou moeten bepalen zou ik die ingewikkelde hulpkolom vermoedelijk vervangen door een 3 of 4 letterige afkorting per club. dan kun je etelgems heel eenvudig E68 en E82 noemen en de andere desnoods de eerste 3 letters, dat doet dan exact het zelfde als die hele ingewikkelde formule die uiteindeijk dus ook niks garandeert dat het uniek is.

Laatst bewerkt:
Hallo KristiaanI. & Roeljongman,

Bedankt voor de snelle hulp, 't is altijd simpel als je het weet...

Ben blij dat de twee ploegen nu juist staan, thanks.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan