Probleem met ATI Radon 9600

• Onderwerp starter Onderwerp starter jad
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jad

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2008
Hallo,

Ik heb al een hele tijd geleden een nieuwe grafische kaart gekocht: de ATI 9600. Op dat moment begonnen de problemen al: als ik in het catalyst control center de AGP snelheid op 8x zet restart mijn pc op willekeurige tijdstippen, dus zette ik deze snelheid op 4x, zodat de problemen weg waren.

Later kreeg ik meer kennis van computers en kwam ik erachter dat ik mijn grafische kaart totaal niet tot het maximum benut, dus ik zette de snelheid weer terug op 8x, met tot gevolg dat de pc weer begon te restarten. Aan dit restarten zit één heel intressant puntje: het gebeurt nooit als ik mijn video kaart echt gebruik, door games.
Het resetten verdwijnt ook als ik "schrijven naar AGP" en "lezen van AGP" uitzet, maar dan zijn de prestaties van deze kaart ook niet bepaald maximaal. Hier nog even mij hele computer:

Code:
 Computer

* Fabrikant: MICRO-STAR INTERNATIONAL CO., LTD
    * Computermodel: MS-7181
    * Computernaam: -
    * Systeemtype: x86 (32-bits) systeem

Moederbord

* Fabrikant: MICRO-STAR INTERNATIONAL CO., LTD
    * Model: MS-7181
    * BIOS Fabrikant: Phoenix Technologies, LTD
    * BIOS Model: Phoenix - AwardBIOS v6.00PG, versie 6.00 PG
    * Aansluitingen: PCI0 (Vrij), PCI1 (Vrij), PCI2 (Vrij), PCI3 (Vrij), AGP (Gebruikt)
    * Poorten: PRIMARY IDE (Geen), SECONDARY IDE (Geen), FDD (Diskettestation), COM1 (Serieel), COM2 (Serieel), LPT1 (Parallel), Keyboard (Toetsenbord), PS/2 Mouse (Muis), USB0 (USB)

Processor

* Model: AMD Sempron™ Processor 2800+
    * Kloksnelheid: 1607 MHz
    * Socket: Socket 940

Geheugen

* Grootte: 1535 MB RAM
    * Type(s): 4096 MB RAM (Onbekend, DIMM), 8192 MB RAM (Onbekend, DIMM)

Hardeschijf

* Bestandstype(s): NTFS (C:), NTFS (D:), NTFS (Y:), NTFS (Z:)
    * Grootte: 465,75 GB (97,65 GB (C:) + 172,79 GB (D:) + 97,65 GB (Y:) + 97,65 GB (Z:) )
    * Vrije ruimte: 382,65 GB (79,29 GB (C:) + 121,07 GB (D:) + 97,57 GB (Y:) + 84,73 GB (Z:) )

Stations

* Type(s): C: Lokale vaste schijf, D: Lokale vaste schijf, G: CD- of DVD-ROM station, H: CD- of DVD-ROM station, Y: Lokale vaste schijf, Z: Lokale vaste schijf
    * Model(len): C: WDC WD5000AACS-00G8B0 IDE, G: LITE-ON DVD D LH-16D1P, H: LITE-ON LTR-48125S

Geluidskaart

* Fabrikant: VIA Technologies, Inc.
    * Model: Vinyl AC'97 Codec Combo Driver (WDM)

Videokaart

* Model: ATI Radeon 9600 / X1050 Series Secondary
    * Beeldprocessor: ATI Radeon Graphics Processor AGP (0x4172)
    * Geheugengrootte: 256 MB VRAM
    * Stuurprogramma: ati2dvag.dll, versie 6.14.10.6925

Beeldscherm

* Fabrikant: (Standaardbeeldschermtypen)
    * Model: Standaardbeeldscherm
    * Schermresolutie: 1280x1024
    * Kleurdiepte: 32-bits
    * Frequentie: 60 Hz

Muis

* Fabrikant: (Standaard-systeemapparaten)
    * Model: USB-HID
    * Aantal knoppen: 5
    * Aansluiting: USB

Toetsenbord

* Model: USB-HID
    * Type: Uitgebreid (101 of 102 toetsen)
    * Functietoetsen: 12

Netwerkkaart

* Model(len): VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter (Ethernet 802.3)

DirectX

* Versie: 9.0c

Besturingssysteem

* Naam: Microsoft Windows XP Professional
    * Versie: 5.1.2600
    * Service Pack: Service Pack 3

Kennelijk heb je ooit in het bios instellingen veranderd?
Tip om het e.e.a uit te sluiten:
Maak met een digitale camera foto's van ál je biosinstellingen inc. de onderliggende schermen.
Kies dan voor het laden van de default instellingen. Verander de default instellingen weer naar de (enventuele) instellingen zoals die op de foto's te zien zijn, uiteraard m.u.v. de AGP instellingen en kijk eens of het probleem is opgelost.

Waarom de foto's en niet direct de default bios instellingen proberen? :
héél simpel: ik weet niet wie jouw systeem gebouwd heeft en welke 'bijzondere' afwijkende instellingen de bouwer in het bios heeft verricht om het bios te optimaliseren voor de in jouw pc zittende hardware.

Voorbeeld? Als je een Raid array hebt en je zou voor default bios instellingen kiezen, dan heb je een serieus probleem. Je pc start never meer op. Dat los je dan alleen op door de array opnieuw te configureren in het bios.
Zo zijn er diverse kleinere of grotere biostweaks die systeembouwers mogelijk hebben doorgevoerd toen de machine werd gebouwd. Roep derhalve NOOIT EN TE NIMMER de defaultinstellingen op zonder te weten wat de huidige instellingen zijn. Heb je een beetje een moderne machine, dan zou het zomaar kunnen dat je meerdere biosconfiguraties kunt opslaan, dan zijn ze ook weer gemakkelijk op te roepen / te herstellen.

Er zijn op de Helpmij soms best wel wat malloten die zomaar adviseren om het bios te resetten / default instellingen op te roepen bij bepaalde problemen. Ze weten écht niet wat ze adviseren.
Soms kan het idd. lijken alsof de wereld gewoon doordraait bij een default oproep, maar het zou daarbij tevens óók zomaar kunnen dat de snelheid / performance van het systeem achteruit is gegaan -zonder dat je dit nu direct merkt- omdat de aanpassingen die de systembuilder heeft aangebracht maar gering waren.

IK hoop dat enkele van die bios-default-instellingen-oproepen-adviseurs dit topic lezen en reageren! Ik ga gráág de discussie met hen aan!

Laatst bewerkt:
De bios heb ik al meerdere malen gereset, en helaas zonder succes. Ik heb op dit moment standaard instellingen, behalve dat de floppy drive A: is uitgeschakeld en SATA mode op IDE is gezet ipv RAID. Dus volgens mij kan de bios het probleem niet zijn.

De oplossing heb je al gevonden als de kaart stabiel is met agp schrijven uit.
Deze instelling heeft n.l. heel weinig invloed op de prestatie.
Hetzelfde geldt eventueel voor fast write
hier lees je er meer over (engels)

mvg leo

Heb / had je dan een Raid array?

Nee, maar mijn moederbord wil standaard iedere SATA schijf in RAID gooien, wat tijdens het opstarten voor het probleem zorgt dat één schijf niet in RAID is te zetten en dan doet hij er veel langer over om door de BIOS checks heen te komen.

@leofact: zijn er ook manieren om de snelheid van de kaart te bewijzen? Want nu wil ik wel eens met mijn eigen ogen zien of het verschil maakt ook..

Laatst bewerkt:
b.v 3dmark

Ik ben ook benieuwd naar het resultaat.

Heb je fastwrite aan of uit staan ?

b.v 3dmark

Ik ben ook benieuwd naar het resultaat.

Heb je fastwrite aan of uit staan ?

Fastwrite kan niet aan, dat ondersteunt mijn moederbord o.i.d niet, in elk geval: als ik het aan zet, zet Catalyst Control Center het na een herstart weer uit.

Fast Write, AGP write en AGP read staan aan, en vertonen (nog) geen problemen! De truck was om alles eerst inde BIOS aan te zetten en daarna ook nog eens in het Catalyst Control Center. Nu nog even testen hoeveel beter je grafische kaart wordt met deze drie instellingen op enabled.
Ik doe daarvoor via 3Dmark06 de SM2.0 Graphics Test. Als Snel schrijven, Lezen van AGP en Schrijven naar AGP aanstaat rollen daar deze scores uit:

Test 1: 213 punten, 1,470 FPS en 2,074 FPS (voor de testen GT1 - Return To Proxycon en GT2 - Firefly Forest)

Test 2: 213 Punten, 1,494 FPS en 2,062 FPS.

Het verschil tussen de eerste twee testen is miniem. Voor de tweede series tests zet ik én in het Catalyst Control Center én in de BIOS Snel schrijven, Lezen van AGP en Schrijven naar AGP uit.

Test 1: 202 punten, 1,423 FPS en 1,944 FPS

Test 2: 203 punten, 1,438 FPS en 1,948 FPS

Snel schrijven, Lezen van AGP en Schrijven naar AGP aanzetten heeft dus wel degelijk veel invloed op de prestaties van de grafische kaart. Om precies te zijn: de kaart gaat er 5.2% beter van presteren. En alle beetjes helpen niet waar?
Nog hartstikke bedankt voor het meedenken, want volgens mij is het probleem er nu echt uit.

Ps: Dubbelposts zijn neem ik aan hier ook niet toegestaan? :$

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan