ik denk eerder dat het probleem zit in je versterker.
als deze geen suround is zou je ook nooit suround krijgen.
merk en type van je versterker zou ik dan dus nodig heben.
Nee daar ligt het niet aan, want als ik 'm aansluit op de front out dan doet ie het wel.
Ik wil btw ook geen surround, maar gewoon het geluid via m'n boxjes van de pc, en via m'n versterker zonder dat ik het stekkertje moet verwisselen naar de front out.
Zit er geen tooltje bij je geluidskaart waarmee je extra instellingen kunt wijzigen? De meeste geluidskaarten installeren standaard met de driver een software tool mee waarmee je dit soort dingen kunt instellen.
Rechts onderin bij de klok niet iets van een tool staan met een luidspreker plaatje o.i.d.?
Groeten Vincent
Nee, ik heb ook geen geluidskaart, het geluid zit onboard, en asus heeft er geen speciale tool ervoor, heb ik al naar gezocht...
daarnaast zit er meestal aan de achterkant van het moederbord ook de standaard pluggen. bij jouw moederbord heb je als het goed is aan de achterkant groen, blauw, roze, grijs, zwart en geel zitten.
groen is standaard --out
blauw is line in
roze is mic in
grijs, zwart en geel zijn voor het surround systeem. Meestal krijg je daar 4 a 5 minijack pluggen bij, meestal ook met dezelfde kleuren als hierboven. De plug die je voorin in je front-audio doet (groen), zou achter in de line out (groen) ook moeten doen.
Anders inderdaad graag het merk/type van je boxen/versterker
Ik heb een oude versterker van Sony, en 2 boxjes van Philips.
Maar daar ligt het niet aan, want bij m'n vorige computer had ik precies hetzelfde.
Ik had toen ook een Asus mobo (M2N32-SLI) en daar had ik aan de achterkant, in de groene (front out) m'n boxjes van m'n PC zitten en in de zwarte (rear out) m'n versterker, en had ik de instellingen ook op quadrafonische speakers (4 speakers) staan en daar deed ie het wel gewoon op zowel m'n boxjes als de versterker.
Dus daarom snap ik niet waarom ie het nou niet doet, het is precies hetzelfde als bij m'n oude computer, dit moederbord is alleen een stuk nieuwer, en heeft 1 extra aansluiting voor surround (rear speaker).
Hij hoord het volgens het boekje van m'n mobo het ook gewoon te doen, hier wat citaten uit het boekje:
Rear Speaker Out port (black): This port connects the rear speakers in a 4-channel, 6-channel, and 8-channel configuration.
4-channel
Light blue: Line In
Green: Front speaker out
Pink: Mic in
Orange: -
Black: Rear speaker out
Gray: -
De laatste is de quadrafonisch/4 speakers, zo heb ik m ingesteld.
Ik heb de stekkertjes al verwisseld maar het maakt niet uit wat ik op de zwarte aansluit, er komt geen geluid uit, alleen uit de groene.