Probleem met berekenen van totaalprijs

Status
Niet open voor verdere reacties.

richard1972

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2006
Ben bezig met een verhuurprogramma aan te passen voor vakantiewoningen.
Nu zijn er bepaalde periodes, waar een korting gegeven dient te worden als mensen bijv. 55+ zijn en andere periodes waar dat niet geldig is (bijv. vakantieperiodes)

Als ik me gewoon aan 7 of 14 dagen hou, is er géén probleem.
Hij berekent dan bijv. 7 dagen aan de periode dat er géén korting is en de andere 7 dagen als er wel korting is.
Maar nu, als ik bijv. 17 dagen doe, krijg ik het niet voor elkaar om die resterende 3 dagen te berekenen.

Ik hou een aparte tabel bij waar de kortingsperiodes in vermeld staan, toepasselijk genaamd "Kortingstabel"

Periode_Van: Periode_Tot:
01-01-2010 18-02-2010
26-02-2010 01-04-2010
09-04-2010 29-04-2010

Wat ik dus zou willen is dat als iemand boekt van 19/02/2010 (Periode_Van) tot 18/03/2010 (Periode_Tot), dat de volgende prijs berekent wordt.
19/02 - 26/02 --> prijs is dan bijv. 469 (= vakantieperiode dus géén korting) --> eerste 7d
26/02 - 08/03 --> prijs is dan bijv. 570 (= kortingsperiode) en moet de korting afgetrokken worden. --> laatste 10d

Hoop dat alles een beetje duidelijk is, wat ik ben momenteel de hele tijd aan het klungelen....... :evil:

Zou fijn zijn als iemand me een beetje op weg kan helpen.

Leuk probleem!

Je zo iets kunnen gebruiken als netto.werkdagen maar dan met de weekeinden erbij...

Als je nou een tabel maakt met daarin iedere dag dat je korting geeft:

1-10-2010
2-10-2010
3-10-2010
4-10-2010
5-10-2010
6-10-2010
7-10-2010
8-10-2010

Dan heb je een begin datum en een einddatum. Het verschil is het totaal aantal dagen.

Vervolgens kun in de tabel tellen hoeveel kortingsdagen er tussen begin en einddatum liggen met aantal.als of een als(en(datum>=begin; datum<=eind);1;0) waarvan je dan de som bepaalt.

totaal dagen - korting dagen is dagen voltarief

Je kunt hier eventueel ook een functie voor schrijven in VBA. Maakt het een stuk leesbaarder.

Is nog wel even prutsen maar het is in ieder geval oplosbaar!

Hallo Richard,

Even voortbordurend op de opmerking van Excelhulp:
Kijk eens naar de bijlage en dan in D2.
Ik heb voor dit geheel de bedragen die je genoemd hebt omgerekend naar dagprijzen.
Uit de door jou gegeven bedragen leid ik tevens af dat je de begindag van de huurperiode wel tegen de dagprijs rekent, de vertrekdag niet.

Bijlagen

T.a.v. Thoralf

Hoi Thoralf,

Bedankt voor je hulp, maar ik denk dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest in mijn onderwerp, want het probleem doet zich dus voor in Access en niet in Excel :-D
Dit omdat ik een sheet zie die je hebt gestuurd........

En waar moet ik klikken als het probleem "opgelost" is? Zie namelijk niets staan onderaan de pagina....

Hoi Richard,

Ik kwam er ook te laat achter dat dit in het access deel zit. Dus daarom maar even een oplossing in die richting:
Maak een tabel met prijzen per dag: kolom met de dagen (1 record per dag, 365 voor een jaar) en een kolom met de prijs (eventueel kun je als je meerdere objecten hebt met verschillende dagprijzen dan voor ieder objecttype zo'n kolom).
Je kunt nu kiezen wat je wilt doen: per dag de prijs inclusief de korting of de prijs zonderkorting en een kolom (evenrtueel meerdere als je meerdere kortingen hebt) met het kortingspercentage of bedrag.
Op deze tabel lat je een query los met als voorwaarde:
datum >= begindatum verhuur en datum < einddatum verhuur. Te publiceren gegevens: de prijs, en als je werkt met kortingsbedragen of -percentages per dag ook deze, maar dan ook een nieuw veld definieren waarin je per dag het verschuldigde bedrag uitrekend. Tenslotte hoef je eigenlijk dan alleen nog het eindtotaal te publicereen.

Ik hoop dat je hier nu een stukje mee verder kunt.

@Thoralf,

leuk idee maar waarom zou je extra gegevens in gaan voeren en een korting per dag?
Geen fijn plan ;)

@Richard,

je zult hiervoor met VBA aan de slag moeten.
Daarvoor is enige VBA kennis wel zo handig.
Heb je die cq ben je bereid om je VBA eigen te maken?

Grtz,

Tardis

Laatst bewerkt:
Hai Tardis!

Laat ik het zo zeggen, ik heb zelf een verhuursysteem in elkaar "geprutst", maar ben daar zeker niet tevreden over....
Met name over het berekenen van prijzen, afhalen van kortingen etc.etc., lukt mij niet echt goed.
Als iemand met ervaring van VBA mijn programmering leest, ligt die eerst 2 weken in een deuk denk ik :o

Aangezien ik dit eigenlijk "na mijn uurtjes" en soms tijdens mijn werkuren doe, zul je wel begrijpen dat ik me misschien beter ergens anders mee bezig kan houden hahaha

Eigenlijk ben ik nog eens op zoek naar iemand die het werk voor mij even uit handen neemt tegen een bepaalde over een te komen vergoeding.
Tijdelijke "huisvestiging" in een van onze bungalows op een vakantiepark (in de buurt van Maastricht) kan ik regelen!:thumb:

Die zal het veel beter in elkaar kunnen zetten en zeker en vast minder lang erover doen.

Mocht iemand op dit Forum met goede kennis zich "vervelen":p en dat voor mij willen doen, zou ik graag een reactie willen hebben.

We gaan wellicht overstappen in de toekomst op een online pakket, met XML koppeling naar Touroperators e.d., maar die stap is nog niet dichtbij en ik zou graag in de tussentijd een goede constructieve oplossing willen hebben.

Groetjes,

Richard

Hoi Richard,

Het is een db die nog niet helemaal feilloos werkt, maar hopelijk geeft het al wel een idee van hoe je het zou kunnen oplossen.

Mijn oplossing bestaat uit het werken met een tussentabel, waarin je tijdelijke records aanmaakt voor alle tijdblokken. Als de huurperiode dus over 3 verschillende tariefblokken valt, worden er 3 tijdelijke berekeningen gemaakt, bij 2 overlappingen dus 2.
Het uiteindelijke totaal kun je dan gebruiken in het hoofdformulier.

Zoals gezegd, het voorbeeld is nog niet perfect, maar gezien de tijd snap je wel dat ik morgen pas verder ga stoeien...
Maar kijk er gerust naar!

Bijlagen

Hoi Michel!

Bedankt voor je reactie van gisteren!
Mooie kalender trouwens, erg fijn met weeknummers erbij :-)
Was ik ook nog naar op zoek:thumb:

Mijn "projectje" is alleen behoorlijk gecompliceerd, aangezien ik voor één park al met 10 verschillende type woningen zit.
Misschien is het wel handig om in de tabellen met prijzen gewoon elke week apart te definieren, waarbij dan de weekprijs, weekendprijs en midweekprijs vermeld staat en als het een vakantieperiode betreft.

Als je mijn "gestuntel" bekijkt, zal je er niet wijzer uit worden....
Voor bepaalde berekeningen heb ik kilometers tekst in VBA staan, gewoon ongelofelijk.
Maar dat is ook mijn probleem dat ik niet genoeg kennis hiervan heb.

Groetjes Richard!

Ik had het in eerste instantie over een tijdelijke tabel, maar achteraf zou ik zelf denk ik de tabel gewoon in tact laten, en gebruiken om op facturen bijvoorbeeld de prijs te kunnen specificeren. In mijn voorbeeldje worden alle tijdsblokken overigens opgehaald, en apart berekend. Als je dus 3 tarieven hebt, week, weekend en midweek, dan kun je alle 'ingesloten' tijdblokken relateren aan een bepaald tarief. Daarbij krijg je dan nog wel een extra check op de verblijfsduur, want iemand die een week boekt, wil natuurlijk niet belast worden voor een weekend + een midweek. Maar dat is wel af te vangen.

Ik weet niet of je een gestripte versie met wat voorbeeld records kunt neerzetten? Kunnen we wat gerichter helpen...

Hoi Michel!

Bedankt voor je reactie!

Zal ik je per mail anders de database doorsturen?? Is misschien makkelijker?
Moet je alleen beloven dat je niet gaat lachen over mijn "programmeerwerk" :mad:
Laat maar even weten, dan comprimeer ik het en zal ik het doorsturen.

Ik word er namelijk echt helemaal gestoord van, dat het niet zo loopt als het zou moeten lopen.
Bijv. is het voor mij erg belangrijk dat die prijzen & kortingen goed berekend worden, maar ook zou ik graag een planning willen hebben met kleuren, zodat ik binnen Access op mijn scherm direct een overzicht heb van wat er verhuurd is.
Nu heeft een vriend van mij ervoor gezorgd dat Excel de gegevens uit Access haalt, maar is natuurlijk wel een beetje omslachtig.

Zal je dan ook even dat Excel bestand doormailen, zodat je weet wat ik bedoel met die planning.

En het allermooste zou voor mij zijn dat ik ook het allotment goed kan bijhouden, d.w.z. dat wij bepaalde Touroperators een x aantal woningen afgeven voor de verhuur.
Elke keer dat ze er ééntje verhuren, zou dat eigenlijk bijgehouden moeten worden en als ze het volgeboekt hebben, dat dit op het scherm vermeld staat ofzo.

Jeetje, wat een teksten zeg........ maar dit valt nog mee in verhouding met mijn VBA codes :D

Ik hoor het wel!

Groetjes,

Richard
Mocht je voor mij tijd kunnen vrijmaken om dat fatsoenlijk in elkaar te zetten en je hebt nadien er koppijn van gekregen, regel ik dat je een weekendje of midweek in een vakantiewoning kan (voor max. 6p) :thumb:

Groetjes,

Richard

Hoi Michel!

Zat me net te denken over die tabellen van de prijzen, heb nu een bepaalde range van data, bijv. 01-01-10 tot 19-02-10, maar misschien dat ik gewoon die prijzen dan per week moet specificeren? Dus van 01-01-10 tot 08-10-10; 08-01-10 tot 15-01-10.......

Maar als jij er een blik op kan werpen, moet je maar aangeven wat het beste is.

Groetjes!

Richard

Je kunt hem mailen!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan