Probleem met beveiligde iMac?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Athenatius

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2007
Hallo,

Een vriendin van mij is sinds kort in het bezit van een iMac 27-inch, Late 2013, OS X 10.9.3 (13D65)
Ze wilde Adobe Flashplayer installeren maar dat blijkt niet mogelijk te zijn:

Screen Shot 2015-02-23 at 20.17.34.jpg

Ook als ze bijv. naar NPO Uitzending Gemist wil krijgt ze deze melding.

Betekent dit dat er een password ingevoerd moet worden?
Zo ja, is deze te 'kraken' of moet ze de vorige eigenaar raadplegen?
Deze is namelijk zeer moeilijk te bereiken.

Wat te doen?

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Als ik dit zo zie kan het lettertype niet gevonden worden.
Zat er geen schoon systeem op de imac? (Dus zelf een account aanmaken).

Ik zo alles er afgooien en een schone installatie er overzetten.

Hartelijk voor jullie reactie's.

Let wel dat ze altijd met Windows heeft gewerkt dus dit systeem is compleet nieuw voor haar(en voor mij).
Ze heeft 't 2 weken geleden aangeschaft en wil 'schoon beginnen'. Het komt van een grafisch bedrijf.
@leo: je hebt het over een clean install. Is het ook mogelijk het bestaande systeem(OS X 10.9.3 staat erop) te herinstalleren?
Dus zonder dat ze weer een nieuw systeem moet aanschaffen? En hoe werkt dat?
Met Windows boot je van een DVD of USB-stick maar volgens mij werkt dat bij een Mac heel anders.:confused:

IMG-20150210-WA0001.jpg

Huidige situatie:

IMG-20150210-WA0004.jpg

Laatst bewerkt:
Een upgrade naar OS X 10.10 is gratis en vrij eenvoudig uit te voeren vanuit de App Store.
In de handleidingsectie staat daar een artikeltje over. Dat vind je hier
Mogelijk ben je dan al van het probleem af
Hoe je daar dan weer een clean install van maakt zie je in mijn eerdere link
In de handleidingensectie en de nieuwsbrief vind je meer artikelen die het overstappen naar Mac wat soepeler laten verlopen.

Kijk, da's nou fijn helpen..

Mijn dank alvast ik ga eens op speurtocht.
Jullie horen nog.

Groet!

Upgraden zou ik niet doen, als je het wachtwoord van de vorige gebruiker niet weet, blijft dit een probleem. Je kunt beter een clean install doen.

Het wachtwoord is gevonden!
Maar een clean install lijkt me sowiesi een goed idee.
Als ik het goed begrijp hoef je zelf geen progr. e.d. te verwijderen?
Dat hoort bij de clean install?

Edit: ja dus...alles wordt gewist.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Daar ben ik weer.

We zijn klaar om OS X Yosemite te installeren maar waar we ook zoeken, we zien nergens een downloadknop.
Bovendien ben ik op zoek naar een update en niet naar een upgrade aangezien ik een clean install wil doen.
Apple ID is aangemaakt maar ik kom iedere keer op een pagina waar je je creditcardgegevens moet invullen.
Dit terwijl de download gratis hoort te zijn.

Please heeft iemand voor mij de juiste link naar de update zodat ik een clean install kan doen?
We zijn al 2 uur aan het zoeken.

Ik klik op het appeltje linksboven, vervolgens op software update en kom hier terecht:

Screen Shot 2015-02-28 at 14.37.59.jpg

En nu?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Genoeg over te vinden hoor. De installer is hetzelfde, of je nou update of niet. Maar voor een clean install moet je zelf een bootable USB stick maken, en daar de installer opzetten. Instructie vindt je oa hier: http://macs.about.com/od/OS-X-Yosem...-OS-X-Yosemite-on-Your-Macs-Startup-Drive.htm
Creditcardgegevens moet je eenmalig invullen, Apple wil die koppelen aan je AppleID, zodat je wat makkelijker geld kunt uitgeven bij ze ;-)

Dank voor je reactie maar heb inmiddels OS X 10.9.3 opnieuw geïnstalleerd.
Zelf een bootable USB-stick maken gaat me wel lukken maar dan moet je wel de mogelijkheid krijgen om de update te downloaden.
Dus je moet creditcardgegevens invullen om toegang te krijgen tot de download. Beetje vreemd wel, niet
iedereen heeft een creditcard. Ik bijv. dus niet.
Maar je hoeft toch niet persé een bootable USB te maken?
Het lijkt mij dat je ook 'gewoon" de update zo kan uitvoeren met een herstart, vervolgens CM(dat figuurtje) + R.(schijfhulpprogramma)
Maar goed zoals ik al zei heb ik geen creditcard.
Rest de vraag: Krijg ik op geen enkele manier toegang zonder creditcardgegevens?

Laatst bewerkt:
De iMac is niet meer hier. Hij is van een vriendin van mij die 'm "even" had gebracht. Dus kan het nu niet meer checken. Ik werk zelf met Windows dus dit is compleet nieuw voor mij. Ik las veel negatieve reacties van Yosemitegebruikers en dit i.c.m. " een waarschijnlijk aan kinderziektes lijdend systeem" deed me besluiten hetzelfde systeem opnieuw te installeren. Bovendien kon ik maar niet bij de download komen, mijn geduld raakte op en mijn vriendin had ook geen tijd meer om te blijven. Als ik haar weer bezoek zal ik het checken.

Wat is jouw ervaring met Yosemite?

Edit: Ik heb je info gecheckt op mijn Windows systeem, dank, weet ik het voor de volgende keer!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan