Probleem met branden CD-RW - Write Protected

Status
Niet open voor verdere reacties.

PC600

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2005
Lach niet, maar in al die jaren heb ik nog nooit een CD-RW gebrand, altijd CDR's. Gisteren wou ik een CD-RW branden, maar iedere keer krijg ik een foutmelding daar hij Write-protected zou zijn. Hoe kan een lege CD nu een schrijfbeveiliging hebben?
Ik heb dan de wisfunctie voor CD-RW's te 'blanken' gebruikt, maar het resultaat is idem.
Wat doe ik verkeerd?

Ohja, ik heb het geprobeerd met Easy-CD CReator 5.0 Platinium, en met WinonCD 3.7. Easy-CD CReator geeft een write-protect-error, WinonCD gewoon een write-error.

Bedoel je met "blanken" formatteren? Misschien moet je de lege cd 1x formatteren? (kan ook in je brandprogramma)

Write-protect probleem

Geplaatst door Tanja1968
Bedoel je met "blanken" formatteren? Misschien moet je de lege cd 1x formatteren? (kan ook in je brandprogramma)

Blanking is de term die Easy CD Creator gebruikt voor het terug wissen van een volgeschreven CD-RW.

Formatteren is een functie die ik niet terugvindt in mijn branderprogramma's. Direct-CD (onderdeel van EasyCDCreator) heeft wel als functie het klaar maken van een CDR voor het slepen van files van je harde schijf naar de CDR via bv de Windowsverkenner. Is dat wat je bedoelt met 'formatteren van een CD'?

Want dit heb ik geprobeerd, maar DirectCD ziet de CD-RW gewoon niet en wil die functie dus gewoon niet uitvoeren.

Ik gebruik zelf altijd nero en daar heb ik de optie "rewritable wissen".

Heb je al een ander merk CDRW geprobeerd?

Ja, ik heb Nero ook liggen, maar dat vecht met EasyCDCreator op dezelfde PC :)
Hun wissen van een beschreven CDRW is echter soortgelijk.
Ik heb het al met een andere CDRW geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat. Natuurlijk kan ik ook nog eens een ander merk van CDRW kopen en het daarmee proberen, maar ik geloof niet dat zulks de oplossing is.

Een mogelijke denkpiste is dat de branderprogramma's EasyCDCreator en WinonCD ook ergens vechten als ze beiden parallel geïnstalleerd zijn op 1 PC. Alhoewel ze voor mijn herinstallatie een week terug ook al samen op mijn harde schijf stonden. Ik ga vanavond beide branderprogramma's eens wissen en enkel EasyCDCreator terug installeren. Wie weet is dat de oplossing? :)

Of deze RW bij iemand anders even op de pc proberen. Is misschien nog makkerlijker.

brandprobleem CDRW

Laatste nieuws:
Heb de proef gedaan met een ander CDRW-merk, maar probleem blijft. De CDRW werkt ook perfect op een andere PC-brander. Dus het probleem ligt zeker aan mijn PC of mijn brander (een HP 9110i)
Dan heb ik alle brandersoftware op mijn PC gewist, mijn register opgekuist en dan alleen terug EasyCD Creator (incl. DirectCD) geinstalleerd (versie 5.0 Platinium).

Het probleem is zoals volgt:
Een gewone CDR kan ik perfect volbranden. Via DirectCD of EasyCDCreator.
Een CDRW echter niet. Wanneer ik deze wil formatteren krijg ik altijd de foutmelding:
De HPbrander heeft een error gegenereerd ivm met een hem toegezonden opdracht.

Het lijkt wel alsof mijn brander geen CDRW kan verwerken! Nochthans staat de mogelijkheid wel in zijn handleiding vermeld.:confused:

write error HP9110i

Hi Tanja,
De brander is 6 jaar oud, dus garantie kan ik wel vergeten :)
Mijn CD-brander (HP9110i) dateerd van de tijd dat de 700Mb CD nog in het ontwikkelingsstadium was. In de handleiding vermeldt HP dan ook: Alhoewel deze brander hardware en software 700MB CD zou moeten aankunnen, kunnen we niet garanderen dat deze foutloos leesbaar zullen zijn daar we momenteel geen praktijkproeven kunnen uitvoeren. (ik had van de HP-site al de laatst recent driver voor mijn brander geïnstalleerd)
En daar zat het addertje onder het gras. Als je er 700Mb CDR's in steekt herkent hij deze foutloos. Als je meer dan 650MB er op wilt branden verwittigd hij je wel eerst dat je de veiligheidsgrens overschrijdt, maar brandt ze dan wel. (en soms heb je dan inderdaad problemen met het terug lezen van de CDR). Je kunt het vergelijken met het tegenwoordige overbranden van 700MB CD's.
Maar als je er een 700Mb CDRW in steekt, herkent hij die wel als dusdanig maar weigert die te formatteren! Het stomme is dat je dan van die misleidende of nietszeggende foutmeldingen krijgt zoals > "deze CDRW is write protected" < of > "deze brander heeft een foutmelding gegenereerd naar aanleiding van een niet legaal commando"<.
Waarom zeggen ze niet meteen: "deze brander ondersteund geen CDRW van 700Mb ! Dan was mijn euro direct gevallen en had ik geen week verloren. Want toevallig waren mijn andere CDRW's van het 650Mb-type, en kon de brander in mijn dochters PC wél 700MB CDRW's branden! En dus brachten die testen geen uitkomst.

Bedankt voor je reacties. En tot ziens.
PC600

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan