probleem met chipsetfan

Status
Niet open voor verdere reacties.

andyr74

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2002
Ik heb een Asus moederbord zitten voor een AMD systeem, 2 jaar oud.
Een half jaar terug maakte deze plots een ratelend geluid en in de winkel hebben ze deze opnieuw ge-olied waarna dit opgelost was. Een paar maanden later opnieuw hetzelfde probleem en nog eens laten olien. Wanneer het nog eens zou gebeuren raadde de winkel aan om toch een nieuwe ventilator te plaatsen. Een paar weken later was het inderdaad opnieuw zover en was ik dus van plan om een nieuwe chipsetfan te laten plaatsen. Maar een week later draaide hij plots weer als een zonnetje, geen ratelend geluid meer. Ik heb een doorzichtige kast en dus zie ik wel degelijk dat hij nog draait. Een paar weken terug kreeg ik bij het opstarten in het Bios de melding dat de chipsetfan niet of te traag draaide. Door de doorzichtige kast zag ik dat bij een koude start de chipsetfan traag op gang kwam. Dit zie ik ook via AsusPCProbe die de ventilatorsnelheden toont. De snelheid gaat langzaam omhoog.

Het wordt dus waarschijnlijk tijd voor een nieuwe fan?
Ik las ook ergens dat ik deze eerst nog even kon ontstoffen. Maar hoe? Met zo'n bus samengeperste lucht? Zijn hier dan geen andere gevaren door zo te blazen?

Laatst bewerkt:
uitblazen heeft geen gevaar als je het met perslucht doet.
maar ook ik raad je een nieuw fan aan dit blijft problemen geven en kijk nou zelf,
zo duur zijn ze niet voor een goede oplossing.

ik denk dat je toch beter voor een nieuwe kan gaan, ook omdat er al problemen mee waren.

ik weet niet of je het oplost met een bus perslucht, misschien is dat nog wel duurder ook.

Hoi,

Zet de chipsetfan even uit in de bios, of gewoon loskoppelen. Kijk of de temp. ernstig omhoog gaat. Zoniet, kun je gewoon zonder die fan blijven werken (wel in de gaten houden). Wil je toch een koeler, neem dan een passive chipsetkoeler.

Groeten,

René

Goede tip, ik ben er alleen niet helemaal zeker van of TS wel echt een "chipset-fan" bedoelt of wellicht toch de CPU fan?????

@ mrmusic

Ik heb een doorzichtige kast en dus zie ik wel degelijk dat hij nog draait.

Tja, als je dit leest is het heel goed mogelijk dat de TS inderdaad misschien wel een CPU-koeler bedoelt. Want het is verdraaid moeilijk om vanaf buiten de chipsetfan te zien draaien. Je begrijpt natuurlijk dat DIE niet uitgezet mag worden he:o

Goede tip, ik ben er alleen niet helemaal zeker van of TS wel echt een "chipset-fan" bedoelt of wellicht toch de CPU fan?????

Ik bedoel wel degelijk de chipset-fan. In het bios wordt deze fan vermeld in de foutmelding en in de winkel hebben ze getoont welke het was toen ze deze ge-olied hebben. Deze fan is relatief goed te zien.

Dan gaan we verder zoeken.

Welk type Asus moederbord heb je precies?

In de winkel hebben ze ondertussen een passief koelertje geplaatst. Dus hopelijk zijn de problemen opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan