Probleem met clean install

Status
Niet open voor verdere reacties.

Miyako

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 apr 2010
Berichten
4
Hallo,

Gisteren had ik een probleem dat als ik mijn computer opstartte het bestand ntoskrnl.exe niet gevonden kon worden of beschadigd was. Ik wou dus alles gewoon naar de fabrieksinstellingen terug brengen omdat dat mij het eenvoudigste leek. Het probleem was dat mijn computer ineens niets meer deed op 87%.
Ik herstartte toen mijn computer en toen had ik een "corrupte" Windows XP Home Edition SP1 erop staan, dus de fabrieksinstellingen waren zowat half geladen.
Nu, telkens als ik naar mijn bios (of hoe noemt dat) ging waar ik mijn computer naar fabrieksinstellingen kon brengen dan hing het telkens vast zelfs nog voor ik op Recover kon klikken.
Ik was het zo beu dat ik dan een Windows XP cd heb gezocht (die heb ik ook nog liggen) en dat ik daarmee een clean Windows XP mee wou installeren. Mooi dacht ik, maar telkens als ik nu de setup wil runnen krijg ik een BSOD, het moment waarop dit gebeurt verschilt wel telkens en ook de reden is telkens anders. ("Paged fault in non-paged area" en "DRIVER_IRQL not less or equal").
Dus ik kom niet verder als ik de fabrieksinstellingen wil herstellen, of als ik een Windows XP cd gebruik.

Maw ik zou niet weten wat te doen, heeft iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat ik toch een clean windows xp kan installeren? Moet ik eerst m'n drivers opnieuw installeren? Want als ik naar de reden van m'n 2e BSOD (DRIVER_IRQL) kijk dan krijg ik zo die hint. Of moet ik er eerst voor proberen te zorgen dat ik mijn harde schijf kan formatteren?

EDIT: ik heb ook eens voor de grap geprobeerd om Linux Mint te installeren (stel je voor dat dat wel werkt of dat ik daar een uitgebreidere error krijg), maar dat werktte dus ook niet.
Het resultaat is iets van:

[0.088001] BUG: unable to handle kernel paging request at 20202068
[0.088001] IP: [<c012b3c8>] no_contect+0x68/0xe0
[0.088001] *pde = 00000000
[0.088001] BUG: unable to handle kernel paging request at 20202068
[0.088001] IP: [<c012b3c8>] no_contect+0x68/0xe0
[0.088001] *pde = 00000000
[0.088001] BUG: unable to handle kernel paging request at 20202068
[0.088001] IP: [<c012b3c8>] no_contect+0x68/0xe0
[0.088001] *pde = 00000000
...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het vermoeden dat de harddisk(s) van het soort Sata zijn?

Dan kun je op 2 manieren XP installeren:

- in de boot setup (bios) de sata op IDE - mode zetten of
- de SATA drivers downloaden en met nlite een XP stream maken zodat je een xp cd hebt met daarop de juiste sata driver zodat je windows xp kan installeren en door F6 in te drukken tijdens de installatie de sata driver in de boot setup kunt installeren. Op deze laatste wijze krijg je dan geen BSOD's meer tijdens de installatie van Windows.

Gebruik je deze laatste wijze dan kan in de bios de ACHI mode (die nu actief is voor de SATA schijven) actief blijven.
 
Hmm, ik heb geen flauw idee hoe ik in m'n bios dat op IDE mode kan zetten. Ik heb Phoenix AwardBIOS. http://appro.mit.jyu.fi/tools/biossimu/simu.html#.
Dan zal ik maar voor de 2e optie gaan denk ik :p

EDIT: Normaal moet ik dat in m'n bios veranderen via Integrated Peripherals doen maar daar kan ik enkel kiezen tussen

VIA OnChip IDE Device
VIA OnChip PCI Device
SuperIO Device
Init Display First (dat is het niet)
OnChip USB Controller (dat is het niet)
USB Keybord Support (dat is het niet)
USB Mouse support (dat is het niet)

Volgens mij heb ik dus geen sata-schijf. Ik ken zelf niet veel van harde schijven maar hoe weet ik dan wat ik wel heb? :eek:

Ik wou trouwens vandaag nog eens proberen om het te installeren en ik kwam bij de setup alleen kon hij een hoop bestanden niet installeren.
De 2e keer kreeg ik een bsod met de reden "PFN_LIST_CORRUPT"
 
Laatst bewerkt:
De naam en type van het moederbord in pc zijn voldoende.

Kijken naar het inwendige van een pc is ook goed.
IDE aansluitingen werken met brede platte kabels, SATA zijn redelijk normale snoertjes. Daarnaast heeft een IDE aansluiting een brede stekker, terwijl SATA met kleinere stekkertjes werkt.

Het plaatje links boven laat het verschil al duidelijk zien : Klik
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zo'n IDE Ribbon cable zoals in dat prentje staat. Wat moet er dan gebeuren?
 
Helemaal niets, dan zou je met een CD Windows probleemloos moeten kunnen installeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan