probleem met creeren van tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikselle

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2009
Ik wil graag de toegang tot de parking beheren. Daartoe krijg ik gegevens van de personeelsdienst aangeleverd met als voornaamste gegevens
a. naam en voornaam
b. nummerplaat
Elk personeelslid mag tot 4 nummerplaten opgeven waarmee hij toegang krijgt tot de parking.
Maar sommige wagens (lees nummerplaten) worden gebruikt door de echtgenotes of andere familieleden die ook tot het personeel behoren.
Daarenboven komen er wagens binnen die niet geregistreerd zijn bij de personeelsdienst maar die wel binnen moeten en geregistreerd moeten worden.
Ik heb hiertoe 3 tabellen aangemaakt
1. tblPersons die ik aanmaak op basis van de gegevens van de personeelsdienst
2. tblParking die ik aanmaak op basis van de personen die de parking op mogen rijden maar niet geregistreerd zijn bij de personeelsdienst
3. tblNrPlate de lijst met nummerplaten

Kan er iemand helpen met het leggen van de juiste relaties en eventuele keys al dan niet indexeren. Misschien dienen de velden herschikt of tabellen aangemaakt.
Iemand een idee ? Alvast bedankt.

Bijlagen

Ik mis nog minstens één tabel: een tabel waarin je de combinaties auto+persoon vastlegt. Doorgaans heeft één werknemer één auto, dus ook 1 nummerplaat. Jouw bedrijf is duidelijk wat rijker, want de werknemers kunnen daar wel 4 auto's hebben (althans: in ieder geval meenemen naar het werk. Zegt waarschijnlijk nog niks over de rest van het wagenpark dat ze thuis hebben staan ;)). Dat niet alleen: een auto kan ook nog eens aan meerdere personen zijn gekoppeld, wat een logische één-op-veel relatie (één auto per persoon) niet mogelijk maakt. Je moet dus spreken van een veel-op-veel relatie. En dat moet je oplossen met een extra tabel, waarin je elke auto-persoon combinatie vastlegt.
Dat maakt het eigenlijke vraagstuk (vastleggen welke auto's er op de parkeerplaats staan) er niet simpeler op, want hoe ga je straks vastleggen welke auto-persoon combinatie de auto gebruikt? En is dat überhaupt wel interessant? Voor de plek maakt het natuurlijk niet uit wie 'm binnenrijdt, hooguit als je die chauffeur wilt aanspreken. In je huidige tabellenstructuur kun je de relaties al niet goed leggen, want in de tabel [tblParking] kun je het veld [NmbrPlate] niet koppelen aan het veld [NrplateID] uit de tabel [tblNrPlate]. En dat is wel een vereiste. En het veld [PersonsID] vind ik al helemaal niet terug in [tblParking]. Maar belangrijker is dus de omissie van die koppeltabel.

Voor bezoekers geldt dat je huidige tabel wel geschikt is, want die personen zul je niet veel vaker opslaan, al kan ik mij voorstellen dat er een zekere herhaling in de bezoekersrecords kan zitten. En dat je die dan wilt kunnen opzoeken in de bestaande tabel.
Maar om te beginnen zou ik de tabellen zodanig aanpassen dat je de sleutelvelden gebruikt in de tabel tblParking, zodat je ze kunt koppelen.

Bedankt Michel,
Ik zal dit eens rustig bekijken en laat nog wel een berichtje !

Als we nu eventjes het parkingBEHEER vergeten en uitgaan van een tabel met
1. naam
2. voornaam
3. nummerplaat 1
4. nummerplaat 2
5. nummerplaat 3
6. nummerplaat 4
en wetende dat nummerplaten bij meerdere personen hetzelfde kunnen zijn.
Bestaat er dan een mogelijkheid om deze tabel te normaliseren ? bedankt voor het meedenken!

Zie mij vorige berichtje :)
Zolang je de velden [nummerplaat 1] t/m [nummerplaat 4] in een tabel hebt, is hij a) niet genormaliseerd en b) niet te koppelen aan meerdere gebruikers. Dus: een koppeltabel maken, en daarin het voertuig (=Nummerplaat) en de gebruiker (=PersoonID) vastleggen.

Sorry Michel maar ik zie niet helemaal wat en hoe deze koppeltabel dan ook koppelt. Ik heb mijn gegevens een beetje vereenvoudigd. Kan jij deze relaties misschien leggen ? Bedankt!

Bijlagen

Simpel voorbeeldje van gemaakt, met een simpel invulformuliertje. Normaal gesproken zou je nog een check willen hebben die controleert of een nummerplaat al is ingevoerd op een persoon of niet.

Bijlagen

Michel,
Groot is mijn dank voor het geleverde werk !!!!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan