Probleem met de geluidskaart onder Realtek

Status
Niet open voor verdere reacties.

twjbak

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2011
Onder Windows Vista blijkt dat de geluidskaart niet meer goed werkt. Iemand heeft in het afgelopen weekend iets gedaan aan het kabeltje waarmee de luidssprekers aan de PC zijn verbonden. Maar kennelijk is dat kabeltje niet aan de goede ingang vastgemaakt. Het kabeltje heeft een groene kleur. Ik heb dat kabeltje aan een groene ingang van de PC vastgemaakt zonder dat dit tot een goed resultaat heeft geleid. Heeft iemand een suggestie waarmee dit probleem kan worden opgelost?

Realtek komt met een tooltje, rechtsonderin je scherm hoort een oranje/rood luidsprekertje te staan.
Dubbelklik, en kijk rechts in het scherm of de groene aansluiting verlicht is, zo niet dan zit de stekker er verkeerd in of is de kabel kapot.

5.1 heeft 3 kabels, aangezien de TS over een groene kabel spreekt gaat het niet over digitaal en dus moeten er voor 5.1 nog 2 andere kabels zijn...
Los daarvan zou je gewoon geluid moeten hebben op 2 van de speakers als je alleen de groene aansluit en een 5.1 systeem hebt.

Laatst bewerkt:
Het geluid kan verkeerd verdeeld worden. Vandaar m'n vraag over 5.1

Het probleem doet zich niet voor op mijn eigen PC. Een bekende van mij heeft mij benaderd met het verzoek om het geluidsprobleem op te lossen. Ik heb overigens geen idee om welke versie van realtek het gaat. Ik heb het idee dat het om een redelijk oude PC gaat. Ik heb kunnen vaststellen dat een enkel draadje uit de luidspreker komt met een groene stekker. Uit ervaring weet ik dat die kleur moet corresponderen als aansluiting met dezelfde kleur op de PC. aan de achterkant van de PC zijn aansluitingen die veelal een verschillende kleur hebben. Zo zag ik oranje, grijs, zwart en ook groen. Daar heb ik het stekkertje van de luidspreker op aangesloten. Geprobeerd is om beelden van youtube van geluid te laten voorzien. Maar om de een of andere reden is dat niet gelukt. Ik houd met gaarne aanbevolen voor andere suggesties.

Geluid aansluiten kan soms best gecompliceerd zijn.
Het is een samenspel van de juiste stekker in de juiste ingang i.c.m. softwarematige instellingen én eventueel de speakeraansluitingen onderling.
Als het tegenzit dan kun je dus voor heel wat vraagstukken komen te staan. Calibreren met ingebouwde tool leidt dan soms zelfs niet tot oplossing van het probleem.

Zaak ik dus alles goed na te lopen en soms from scratch de zaken weer op te bouwen.

Volgens de aanwijzingen van Radicalgamer heb ik het symbootje aangeklikt. Ik kreeg een scherm te zien waarop een groen kleurtje was verlicht. Het lijkt er dus op dat het stekkertje van de geluidsspreker goed is ingevoerd. Het verbaast me alleen wel dat het geluid nog steeds niet werkt. Ik begin een beetje radeloos te worden over het geluid. Iemand nog een suggestie?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan