• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Probleem met decimaal & duizendtal scheidingsteken

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

bvde98

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 okt 2024
Voor mijn scriptie ben ik bezig met het verzamelen van mijn data en dit tot een bestand te verwerken.
Nu loop ik vast met de data zoals het voorbeeld in de bijlage. Er zitten hier gegevens met 1 of 2 decimalen in, wat excel gewoon als een getal met decimalen ziet. Maar er zitten ook gegevens in met 3 decimalen en hierdoor interpreteert Excel het niet als een getal met decimalen, maar als duizendtal met een scheidingsteken.
Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, maar ik kom er niet uit aangezien excel deze waardes met 3 decimalen als duizendtallen blijft zien. Ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen.

Het originele csv bestand kan ik helaas niet uploaden, maar dit komt van https://data.rivm.nl/data/luchtmeetnet/Vastgesteld-jaar/2023/ en dan het bestand 2023_NOx.csv

(ps: ik heb in principe een macbook, maar zou eventueel een windows laptop kunnen lenen mocht dit makkelijker zijn)

Bijlagen

Vervang alle 652938 punten in de regels 11 t/m einde door komma's, daarna laat het bestand zich prima inlezen in Excel. Omdat het Excelbestand te groot is om hier te plaatsen bijgaand de gezipte versie van het geconverteerde .CSV bestand. Even uitpakken en openen met Excel.

Bijlagen

Maak een map op jouw computer, ik gebruik windows.
Sla daar de csv of csv's die je gebruiken wilt.
Ga in excel naar gegevens >> gegevens van csv>>ga naar de map met je csv en laad hem in.
Kijk eventueel Youtube filmpjes ervan.

CSV

Met de hints van @jverkerk en @AHulpje het e.e.a. uitgewerkt. Dit met behulp van power query.
Ik weet niet of macbook, power query ondersteunt.
In de bron (Source) dien je dit aan te passen van waar je het originele .Csv bestand hebt opgeslagen.
"C:\Users\xxxxx\xxxxxx\xxxxxxx\2023_NOx.csv"

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan