Probleem met doorlopende subformulier en wegschrijven van de data ervan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Louche

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2012
Ik zit weer een beetje vast met een subformulier prbleem.

Ik heb een hoofdformulier met een hoofding die gegevens ophaalt uit 1 tabel, dat is al gelukt met de hulp van Octafish :cool:. Op dit hoofd formulier staat onderaan een knop die verbonden is aan een toevoegquery waarover verder meer. In dit hoofdformulier zit een doorlopend subformulier.

Mijn probleem was dat als ik iets invulde in deze velden op het subformulier deze gegevens direct in een andere tabel werden weggeschreven en dat was niet de bedoeling dat mocht pas gebeuren als je op de knop onderaan het hoofdformulier drukte. De fout lag volgens mij omdat deze velden gelinkt waren aan die tabel en deze dan ook direct invulde. Hiervoor heb ik de link naar de tabel verwijderd per veld. Maar nu stuit ik op 2 problemen .

1. Als ik nu iets invul op het doorlopend subformulier dan maakt hij dus een 2de lijn aan zoals het moet maar hij zet in die 2de lijn gewoon dezelfde gegevens als in de eerste lijn en in de 3de enz… als ik dan in de 2 de lijn de gegevens verander dan veranderen deze ook in al de andere lijnen naar wat ik juist heb veranderd. Het probleem met direct wegschrijven is hiermee wel opgelost maar ik moet bv in 5 lijnen iets invullen en dat moeten 5 verschillende lijnen zijn die dan weggeschreven worden naar de tabel door op de knop onderaan te drukken.

2. Om testen of mijn knop ( die werkt met een query) werkt heb ik getest of hij deze ene rij uit het subformulier ook wegschrijft naar de tabel. Als ik de query laat lopen dan schrijft hij gegevens weg maar enkel de gegevens die op het hoofdformulier staan. Niet die dat op het subformulier staan. Ik heb de query gemaakt met de opbouwfunctie en deze zou naar de juiste velden moeten verwijzen toch zegt hij telkens dat deze leeg zijn want krijg telkens een kadertje waar access achter de waarde vraagt.

De gegevens van het hoofdformulier schrijf ik in de query weg met
[Tbl_Gewichtdata].[Formulieren]![Frm_gewichtinvoer]![Datum]

Die in het subformulier :
Tbl_Gewichtdata.[Formulieren]![Frm_sub_gewichtsinvoer]![aantal colli]

Ik voeg een afbeelding toe waar misschien meer duidelijk op word.
De tabellen pallettype en leeggoedtype bevatten de gegevens over de gewichten van die producten. Deze zijn niet zichtbaar in het formulier enkel de naam van de artikels ik had graag gehad dat hij het de naam en het gewicht ( wat in de 3de kolom van die tabel staat ) ook wegschrijft vandaar de relatie met de andere tabel ik weet niet of dit zo gedaan word. Heb de cursus al eens doorgenomen en gezocht op het forum maar vind niet direct een specifieke oplossing.
Indien nodig kan ik de file wel posten.

Alvast bedankt voor het bekijken van mijn probleem

Bijlagen

• query.jpg
    query.jpg
    75,2 KB · Weergaven: 111
Niet-afhankelijke tekstvelden gebruiken in een doorlopend formulier is zinloos, zoals je al gemerkt hebt: in een niet-afhankelijk formulier kan een tekstveld maar één waarde bevatten. Staat dat tekstveld op een doorlopend formulier waarin je 20 records kunt zien, dan zie je dus 20 keer dezelfde waarde. Ik snap ook niet waarom je het subformulier niet op de tabel baseert waarin de waarden moeten worden opgeslagen; dat is veruit de mooiste optie. De bedoeling van je formulier is tenslotte om records te slaan? Waarom dan zo'n moeilijke oplossing bedacht?
Bovendien zitten er in je koppelingen nog een paar fouten: de koppeling tussen [Referentieinformatie] en [Gewichtdata] is prima (koppelt op [Referentie]) maar de koppelingen tussen [Pallettype] en [Leeggoedtype] en [Gewichtdata] ligt op de verkeerde velden (resp. [Pallettype] en [Leeggoedtype]) daar waar je zou moeten koppelen op de ID-velden. In je tabel [Gewichtdata] zouden [Pallettype] en [Leeggoedtype] dus numerieke velden moeten zijn. Als je een één-op-veel koppeling maakt tussen twee tabellen, dan altijd tussen sleutelveld uit de één-tabel, en het overeenkomende veld in de afhankelijke tabel. Dus dat probleem moet je in ieder geval nog oplossen.
Bovendien is volslagen onduidelijk in welke tabel je de gegevens uit het subformulier wilt wegschrijven; dan kan zowiezo niet dezelfde tabel zijn als waar je hoofdformulier op is gebaseerd. Maar ik zie verder geen andere tabel...

Hey octafish bedankt voor de snelle reactie alweer,

Van wat moeten de velden dan afhankelijk zijn ? van de velden in de tabel waar ze in weggeschereven worden?? want dan schrijft hij ze direct weg en dat is niet de bedoeling want dan neemt hij de velden van het hoofdformulier niet mee.

de gegevens van het hoofdformulier staan in de tabel referentie informatie. hier schrijf ik enkel de referentie weg naar de nieuwe tabel "gewichtsdata" als ook de datum van de ingave. dat lukt al wel dat wegschrijven. de gegevens aantal colli, soort pallet, aantal en het leeggoedtype van het subformulier moeten naar dezelfde tabel als waar de referentie en de datum naartoe gaan.

over de numerieke velden van leeggoedttype en pallettype : dus moet ik hier het ID veld gebruiken om op te slaan in de tabel en van daaruit achteraf als ik ooit aan mijn rapport geraak :confused: dan laten kijken wat hier bijhoord want nu wou ik in de tabel gewichtdata de naam en het gewicht laten opslaan maar dat lijkt onnodig. dan als ik het goed begrijp

alles wat ik uit de bestaande tabellen haal ( tbl_referentieinformatie,tbl_pallettype, tbl_leeggoedtype) en de gegevens die ingevoerd worden in het subformulier zoals aantal colli en bruto gewicht enz moeten naar 1 tabel gewichtdata. heb een foto van mijn formulier bijgevoegd en een foto van alle tabellen. mss dat het dan duidelijk word wat ik wil bekomen.

Bijlagen

• formulier.jpg
    formulier.jpg
    50,7 KB · Weergaven: 95
  • tabellen.jpg
    tabellen.jpg
    101,1 KB · Weergaven: 82
Ondertussen heb ik de invoervelden in het subformulier terug afhankelijk gemaakt van de tabel tbl_gewichtdata. krijg weer een nieuwe lijn zoals het hoort zodra ik iets wil invul, MAAR nu geeft hij een foutmelding. U probeert Null-waarde toe te wijzen aan een variabele die niet van het gegevenstype variant is. als ik ok klik kan ik wel verder gewoon gegevens invoeren. wegschrijven is nog steeds niet gelukt. dit ter info bij mijn vorige vragen.

Dus als ik het goed begrijp, heb je een hoofddocument dat is gebaseerd op de tabel [Referentieinformatie] en heb je een subformulier dat is gebaseerd op de tabel [Gewichtdata]. En voer je eerst een record in in de tabel [Referentieinformatie] en wil je daarna records toevoegen aan [Gewichtdata]. Dat lijkt een simpele constructie, want je moet dan het subformuier koppelen aan het hoofdformulier op basis van het veld [Referentie] in hoofformulier en subformulier. Als je die koppeling legt, krijg je automatisch het referentienummer in je subformulier, dus daar hoef je niks aan te doen. De datum kun je vullen met een standaardwaarde; ik neem tenminste aan dat je records invult op basis van dagmetingen. In 2007/2010 krijg je zowiezo een kalendertje (als je dat tenmiste niet hebt uitgezet) dus je kunt altijd snel een andere datum kiezen mocht dat nodig zijn. Al zie ik (heel merkwaardig ;) ) wel een datumveld in je hoofdformulier, en niet in je subformulier? En wel een veld [Datum] in de tabel [Gewichtdata], maar niet in de tabel [Referentieinformatie]?? Daar lijkt mij iets niet in orde...

in het hoofdformulier word maar 1 veld ingevuld en dit door het keuzemenu van de referentie. ter info voor de ingever geef ik dan mee om welke produkt het gaat en welke leverancier enzo. kalendertje is niet te zien en heb het niet uitgezet maar wel opgeslagen als versie 2000 want dat hebben we op het werk.

er word alleen weggeschreven naar gewichtdata. en gegevens gehaald uit referentieinfo.
in mijn subformulier zit geen veld referentie.

dus het hoofdformulier dient om een referentie te selecteren en bijhorende info op te roepen hierover zodat de ingever weet dat hij het juiste produkt heeft gekozen. ik wil hier echter wel de referentie en de datum van wegschrijven samen met de gegevens uit het subformulier en dit in elke lijn in de tabel voor zoveel gewichten er worden ingegeven.
als ik 5 pallets weeg moet er ook 5 keer de datum en 5 keer de referentie mee worden weggeschreven. nu kiest hij 1willekeurig veld voor de datum en 1 willekeurig veld voor de referentie . zal zien dat ik straks een foto kan uppen waar hetgeen ik wil bereiken in de tabel staat en wat ik nu krijg.
het subformulier dient om de gegevens die vandaag gewogen worden in te geven en dan weg te schrijven naar de tabel gewichtdata samen met de referentie en de datum uit het hoofdformulier.

ben wat aan het experimenteren geweest met verborgen velden in het subformulier maar dat geeft niet het gewenste resultaat.

Ik zie anders op je hoofdformulier alle velden terug uit de tabel [Referentieinformatie]. Die zul je toch een keer ingevoerd hebben, neem ik aan.... Tenzij je hoofdformulier niet is gekoppeld aan de tabel [Referentieinformatie], want dan is het koppelen aan het subformulier ook niet mogelijk. Je kunt een subformulier namelijk niet koppelen aan een niet-gebonden keuzelijst of tekstvak op een hoofdformulier. Maar eerlijk gezegd zie ik ook helemaal geen reden om het hoofdformulier niet te baseren op de [Referentieinformatie]. Wil je het hoofdformulier niet gebruiken om records toe te voegen, zet dan de optie <Toevoegingen toestaan> op Nee en <Bewerken toestaan> op Nee. Dan kun je in het formulier alleen maar door bestaande records bladeren, maar heb je toch een koppeling met je subformulier (op basis van [Referentie]). Dat koppelveld moet uiteraard wel aanwezig zijn op het subformulier, maar mag je onzichtbaar maken. Dus dat is nu ook een probleem dat je moet oplossen.
Eigenlijk is je probleem heel simpel (op te lossen): zorg ervoor dat je hoofdformulier is gekoppeld aan de tabel [Referentieinformatie], en je subformulier aan de tabel [Gewichtdata]. Neem in je subformulier alle velden op die je nodig hebt, inclusief het veld [Referentie] en koppel hoofd- en subformulier aan elkaar op basis van het veld [Referentie]. Dan kun je exact doen wat je wilt: pallets wegen invoeren! Met standaardwaarden kun je dan het invullen wat versimpelen, door het datumveld een standaardwaarde te geven. Het heeft niet zoveel zin om dat op het hoofdformulier te zetten, want op het hoofdformulier heb je daar geen veld voor. Bovendien zou dat een andere datum zijn dan de weegdatum...

ok bedankt al.
het hoofdformulier dient idd alleen maar om informatie op te vragen uit een tabel hier word niets ingevuld buiten het veld referentie en dit met de keuze lijst dat is het enige veld dat ik nodig uit hoofdformulier. ik

Ik ga nu aan de slag met jouw info en je hoort ongetwijfeld nog van mij :) .

Je kunt de keuzelijst misschien ombouwen naar een filter, zodat je snel een referentie kunt opzoeken en alleen dat ene record laten zien. Dat zou ik zelf althans doen.

ben terug sneller dan gedacht,
ik heb een veld referentie toegevoegd op het subformulier en gekoppeld aan dat van het hoofdformulier.
het hoofdformulier hangt aan referentie informatie en het subformulier aan gewichtdata.
hoofdformulier aangepast dat geen ingave , bewerking of verwijdering mogelijk is.

De tabel referentie informatie is een import uit een excel bestand waar de info instaat die in os datasysteem zit. hier moet normaal nooit iets aan veranderd worden tenzij mss manueel een referentie bijvoegen in de tabel.

maar heb nog steeds hetzelfde probleem, meer zelfs
als ik iets invul en ik klik op de query dan vraagt hij alle data aan de hand van de kleien popups. als de query openstaat en ik druk op uitvoeren dan vult hij de data wel in.
wat er dan gebeurd is in mijn ogen nog meer bizar.
op bepaalde rijen zet hij de gegevens zelfs niet in de juiste kolom en bij de andere wel en dit als je bvb 5 lijnen invult op het subformulier staat er 1 juist en 4 fout.
ook neemt hij de referentie niet mee uit het hoofdformulier.
ofwel is mijn uitleg niet duidelijk en doe ik totaal iets verkeerd omdat er iets niet juist is ingesteld. ofwel is de pc vervloekt :confused: .
Ik ga de DB bijvoegen met een kleine uitleg bij.

enkel de formulieren
Frm_gewichtsinvoer en Frm_sub_gewichtsinvoer zijn van toepassing hierop. de rest zijn test formulieren en formulieren waar in een volgende fase moet aan verder gewerkt worden.
voor de query gebruik ik op dit moment de qwr_nieuw omdat ik hiermee opnieuw begonnen ben.

voort blijven de waarden ingevuld na dat ik het formulier opnieuw heb opengedaan hij haalt deze gewoon terug uit de tabel gewichtsdata. de makro dat deze leeg maakte is werkte wel met de vorige query dus mss dat ik dat zelf wel kan oplossen achteraf.

in de tabel kunnen en mogen dus ook duplicaten voorkomen omdat het mogelijk is dat 2 pallets hetzelfde wegen voor dezelfde referentie.

Bijlagen

• VB-dataformulier.jpg
    VB-dataformulier.jpg
    96,8 KB · Weergaven: 92
  • wegen_back-up.zip
    wegen_back-up.zip
    92,4 KB · Weergaven: 28
Ik heb 'm een beetje opgelapt; kijk maar eens hoe het nu in elkaar zit. Kijk ook naar de Relaties, want die waren ook niet goed ;)

Bijlagen

heb het eens bekeken,
om eerlijk te zijn zie ik niet wat je juist hebt aangepast in de velden om te bekomen dat hij de referentie en datum nu wel wegschrijft. Ben dan ook maar een leek he :) .

maar het is nog niet wat het zou moeten zijn, maar dat ligt wss aan mijn uitleg.

de gegevens worden direct weggeschreven nu en als je dan bovenaan klikt op een referentie komen ze terug in het subformulier. dit lijkt mij een zeer goede oplossing als ik later gewoon visueel iets wil nakijken wat er op een bepaalde dag geleverd is aan welk gewicht.

mijn subformulier zal echter nooit dienen om gegevens op te zoeken enkel om toe te voegen aan de tabel. dus ik krijg een blad terug waar de weger gewichten heeft opgeschreven en geeft dit aan mij. ik kies bovenaan mijn referentie en krijg direckt te zien om welk produkt het gaat. tot hier toe alles in orde. maar ik moet altijd een leeg subformulier krijgen waar ik de gegevens intik op de save-knop druk en dan na het opslaan gewoon terug een leeg formulier krijg. dat heb ik echter nooit vermeld zie ik hier.

Wat jij nu laat zien in een formulier heof ik eigenlijk alleen terug te vinden in een rapport dat ik dan in een later stadium uit mijn tabellen ga halen.

om 1 of andere reden is er nu ook iets mis met de gewichtsberekening, van de tarra en netto die blijkt ineens hoger te liggen dan het bruto gewicht lijkt mij niks aan veranderd te zijn en toch doet hij raar.

en dan tot slot waarom moeten de tabellen van de pallets en leeggoed op ID gelinkt worden dat is voor mij nogal onduidlijk waarvoor dat nodig is omdat ik die waarde niet gebruik.

Nogal veel vragen en opmerkingen he, ik ken van alles een beetje maar blijkbaar van access maar een heel klein beetje maar ben leergierig op dat gebied heb al verschillende topics doorgrond en cursussen gelezen. probleem is dat access zo veelzijdig is dat je voor elk specifiek probleem niet direct de oplossing daarin vind.

Hoop dat je nu wel aan de uitleg ziet wat ik wil bereiken en nog een kleine aanpassing wil doe of uitleggen wat ik juist moet doen. of de aanpassing doen met de uitleg dat ik zie wat het juist is. Wat je maar wil of waar je tijd voor hebt . alvast bedankt

edit : het berekeningsprobleem heb ik gevonden mijn tarra is afhankelijk van de 3de kolom van de pallet dropdown en de leeggoeddropdown en di heb je op 1 gezet om de ID van de pallet in de tabel te krijgen. heb je die ID ergens voor nodig in een verder stadion.??

Laatst bewerkt:
Die opslaan knop heb je in beginsel niet nodig, want je werkt al op je tabel dus alles wordt al opgeslagen. Als je het formulier alleen wilt gebruiken om nieuwe records toe te voegen, dan kun je het subformulier op <Gegenvensinvoer> = Ja zetten, dan start het subformulier altijd leeg op, ongeacht of er in het hoofdformulier al records zitten. Ik zou dat subformulier dan overigens niet graag leeg gemaakt zien worden, want je ziet dan ook niet meer welke records je in die sessie hebt toegevoegd, maar dat mag je uiteraard zelf bepalen, het is jouw db :D
De gegevens haalde je in beginsel uit de keuzelijst. Ik heb die gekoppeld aan de velden. Wil je iets laten uiterekenen op basis van een gekozen waarde uit een keuzelijst, dan moet je die berekening maken op basis van de gebeurtenis <Na bijwerken van de keuzelijsten>. De uitkomst van die berekening ken je vervolgens toe aan de betreffende tekstvakken. Overigens is het usance in een goede db dat je gegevens die je kunt herleiden( berekenen) niet opslaat in een tabel; daar gebruik je queries voor. Dat geldt volgens mij ook voor dit formulier. Alle berekeningen die je hebt staan zijn later te herleiden. Dus die hoef je niet op te slaan!
De datum had je als Besturingselementbron (=Date()) maar dan wordt hij niet opgeslagen; ook het tekstveld moet gekoppeld zijn aan een tabelveld. De formule =Date() staat nu als Standaardwaarde op het tekstveld.
en dan tot slot waarom moeten de tabellen van de pallets en leeggoed op ID gelinkt worden dat is voor mij nogal onduidlijk waarvoor dat nodig is omdat ik die waarde niet gebruik.
Als je die tabellen niet nodig hebt, kunnen ze weg :)

Heb nu de gegevnsinvoer op ja gezet in de sub, en kijk een leeg blad :D.
vul 2 lijnen in en ga naar tabel kijken ... alles mooi weggeschreven.
volgende referentie... geen probleem.

maar morgen word dit terug gewogen en als ik die referentie dan wil ingeven staan de gegevens nog in mijn formulier en is hij niet leeg. het gaat dagelijks maar om een referentie of 10 die gewogen word en sommige hebben maar 1 palet bij, sommige 10. maar na het wegschrijven moet het sub formulier leeg zijn. klaar voor een andere referentie. vandaar dat ik dat met een querry wou doen die in een macro steken en dan de velden laten leegmaken.
Volgens mijn mening is dit toch op geen andere manier mogelijk of vergis ik mij hierin.

Heb op het werk een gelijkaardig database en daar word alles pas opgeslagen na het drukken op de opslaan knop. deze genereerd dan automatisch een rapport en steekt dat in mail...ik zou al blij zijn moest het eerste deel volledig werken.

stap voor stap komt er meer en meer gegevens die ik wil in de tabel zoals nu al de ref de datum en delen uit het subformulier. das voor mij al een hele vooruitgang., al weet ik nog ni hoe je het gedaan hebt, want bij mij deed hij het maar voor 1 rij ookal had ik er 4 ingegeven op het subformulier. ook het verspringen van de waarde van de pallets en het leeggoed in een van de vorige post zichtbaar op de printscreen hebben voor mij een onbekende reden.

nu ff terug naar de berekeningen... uit mijn vorige topic had ik al van je begrepen dat je berekeningen best niet opslaat, na je uitleg was dat ook duidelijk dat dat helemaal niet hoeft. nu heb ik mijn berekeningen in dit formulier gewoon gebaseerd op wat ik uit excel heb overgenomen , kijk naar dit veld en kijk naar dat veld en doe de bewerking. deze uitkomst is louter informatief voor de persoon die de gegevens invoert dat hij kan zien dat er een verschil zit op wat gevraagd is en wat we gekregen hebben.

dat van die datum heb ik ook bekeken en snap ik nu volledig (toch iets dat er ingegaan is :) )

Hier ben ik terug... heb het probleem gevonden waarom hij blijkbaar met de query niks wegschreef uit het subformulier.
Nu had ik mijn hoofdformulier openstaan en als ik dan opbouwen klik bij query en via geladen formulieren dubbelklik op mijn hoofdformulier zie je daar het subformulier onder zitten. ( groen op de tekening )
hiervoor had ik mijn formulier niet open staan en ging ik altijd langs alle formulieren in het menu ( rood op de tekening ).
maar dit geeft blijkbaar een totaal andere formule zonder dat ik dat wist.:rolleyes:

Maar nu heb ik, omdat ik een query gebruik om weg te schrijven , alle velden van mijn formulier niet afhankelijk gemaakt zodat deze ook pas weggeschreven worden als de query loopt.
het probleem dat nu optreed is dat mijn doorlopend formulier ( subformulier ) geen nieuwe lijn meer aanmaakt.
heb de DB op het werk eens bekeken en in dat doorlopend formulier zijn deze ook niet afhankelijk. hoe komt het dat deze nieuwe lijn in het formulier niet word aangemaakt.??

Bijlagen

• subkiezen.jpg
    subkiezen.jpg
    48,6 KB · Weergaven: 75
Je geeft het zelf al aan: je subformulier is niet meer afhankelijk van een recordset. Dus zijn er geen nieuwe records te maken. 't Is 't een of 't ander...

Dus wat ik wil bereiken is onmogelijk, dat zou dan alleen gaan met een enkelvoudig formulier... nogthans is het op mijn werk wel zo. maar ik zie geen verschil met mijn DB. Dacht dat het gewoon een instelling was.
Als ik de velden wel afhankelijk maak dan komen ze altijd terug met de gegevens al ingevuld en dat wil ik dus vermijden. Was al zo blij dat men query werkte :confused: . maar met de ene oplossing maak ik het telkens een nieuw probleem...
ga morgen opt werk de andere DB nog is bekijken maar heb mij er al zot naar gezocht eigenschapsvensters naast mekaar en alles komt overeen... en toch zijn die onafhankelijk en werkt het daar wel.
Waarom moeten deze eigenlijk afhankelijk zijn de query wijst toch waar ze naartoe moeten.

Je kunt een formulier op een aantal manieren koppelen aan een gegevensbron; de makkelijkste (en absolute aanrader als je gegevens op een normale manier wilt invoeren) is natuurlijk de Recordbron van het formulier instellen op de tabel. Wil je gegevens toevoegen en bewerken, dan is die methode zonder meer te prefereren. Als je niet kunt uitleggen waarom je die methode niet zou moeten gebruiken, dan moet je ook niet eens een andere manier overwegen. Als de enige reden is dat je mensen op de knop <Opslaan> wilt laten klikken, dan is dat de verkeerde reden ;)

De reden is niet dat ze alleen maar de knop zouden gebruiken. de bedoeling is dat als alle velden ingevuld zijn deze worden weggeschreven en het blad word leeggemaakt.
Er gaan nog gegevens van het hoofdformulier ook naar dezelfde tabel en deze worden nu niet mee weggeschereven omdat deze gegevens uit een andere tabel komen.

Waarom zou ik, als ik van 1 referentie 10 pallets laat wegen de ingever 10 keer dezelfde referentie laten intypen of kiezen als hij dat 1 keer kan doen in het hoofdformulier ( dat dan de overige info oproept ) om vervolgens in het subformulier de gegevns van de 10 pallets in te voeren.

Het hoofdformulier geeft dus altijd keuze uit vaste waarden. het subformulier is van dag tot dag verschillend maar kan natuurlijk in sommige gevallen eens een pallet bevatten met hetzelfde gewicht.
maar ik wil elke dag een leeg formulier en nu is dat niet het geval nu blijven de gegevens van de vorige dag erin tenzij met die query om weg te schrijven dat ik gemaakt had alleen dat diet blijkbaar niet werkt op een doorlopend formulier.

heb ze nu terug afhankelijk gemaakt maar ja nu loopt mijn formulier weer vol.
de db op mijn werk is 1.8GB groot zal eens kijken wat daarvan overblijft als ze gecomprimeerd is
Ik weet dat het daar gaat ik weet alleen niet hoe, Dat probeer ik dus hier uit te vissen maar denk dat ik mij verkeerd uitdruk met wat ik bedoel.:(

Er gaan nog gegevens van het hoofdformulier ook naar dezelfde tabel en deze worden nu niet mee weggeschereven omdat deze gegevens uit een andere tabel komen.
Dat lijkt mij toch niet de bedoeling, om gegevens herhalend op te nemen die je toch al kunt opvragen. Maar een waarde repeterend maken op een subformulier is vrij simpel: maak van die waarde, als hij eenmaal is ingevoerd, de nieuwe DefaultValue. Dan heb je bij een volgend record automatisch de herhalende waarde ingevuld. Dat kun je doen op je hoofdformulier, bij een gebeurtenis <Na bijwerken> bijvoorbeeld. Je kiest dus in je keuzelijst op het hoofdformulier de referentie AQ123, en je stelt die waarde als DefaultValue in op je tabelveld in het subformulier.
Zoals ik al zei: geen oplossingen verzinnen voor problemen die er niet zijn :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan