• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem met een grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

HoeZut

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2009
Heee allemaal!

Ik ben momenteel bezig om een grafiek te maken. Nu loop ik echter tegen een probleem aan waardoor ik niet verder kan. Het gaat om het volgende :
Ik beschik over de volgende gegevens :
- Jaartallen ( word de horizontale as)
- mm neerslag per jaar (wordt verticale as)
- gem temp. ( wordt een secundaire verticale as)

Als ik deze gegevens selecteer, een kolomgrafiek invoeg, en vervolgens een secundaire verticale as erbij maak, ontstaat er een probleem.

Het is de bedoeling om zowel de gem. temperatuur als de mm neerslag weer te geven in een gestapelde kolom grafiek. Het probleem is nu echter dat de gegevens op de onjuiste manier worden weergegeven. De gegevens kloppen niet met de door mij vooraf geselecteerde gegevens.

Iemand enig idee hoe dit komt en hoe ik dit kan oplossen? :thumb:

Beste HoeZut,

Allereerst welkom op dit forum! Hopelijk zul je er veel leren en anderen ook weer helpen.
Wat betreft je vraag: Voeg even een testbestandje toe zodat we iets kunnen zien. Een omschrijving is vaak niet helder genoeg, al denk ikzelf dat je met de rechter muisknop een reeks als lijndiagram dient te tonen icm de 2e as.

Groeten,
Richard

Heee Richard!

Bedankt voor je reactie!
Ik heb nu een bestandje toegevoegd als bijlage.
Het gaat erom dat ik zowel de gemiddelde temperatuur als het aantal mm neerslag af kan lezen op deze manier. Als je nu bv in 2007 kijkt , kan ik de gemiddelde temperatuur wel aflezen maar kan ik het aantal mm neerslag weer niet aflezen.
IK hoop dat iemand me kan helpen met deze kwestie!

Bijlagen

Wil je een kolom grafiek hebben dan zul je de kolom van temp en neerslag een verschillende breedte geven.
Je kunt ook een lijn grafiek overwegen.
Zie voor beide het voorbeeld.

Bijlagen

Hoi Willem !

Hartstikke bedankt voor je reactie en suggesties !
Het probleem is echter dat het perse een grafiek moet zijn zoals diegene die ik heb afgbeeld in het voorbeeld :( Ik doe een HBO studie en mijn docent wil perse dat de informatie in 1 staaf wordt afgebeeld. ( zoals het door mij gegeven voorbeeld) Alleen kloppen de stafen niet met de gegeven informatie waardoor het niet correct af te lezen is :(

Ik heb een afbeelding in word toegevoegd hoe het er uiteindelijk moet uit komen te zien in excel *-) :rolleyes:

Bijlagen

• voorbeeldjepaint.jpg
    voorbeeldjepaint.jpg
    42,8 KB · Weergaven: 71
Hey,

Ik heb je voorbeeldje uit word zo goed mogelijk proberen na te maken en volgens mij klopt de uitlezing op de grafiek.

Is dit wat je zoekt?

Greetzzz...

Raf.

Bijlagen

Wauw ! Super erg bedankt !
Dit is het echt helemaal! :eek:
Er miste alleen nog een astitel van de secundaire verticale as :cool:

Hoe heb je dit zo goed voor elkaar gekregen als ik vragen mag :rolleyes:?

@HoeZut
Het enige verschil tussen het grafiekje van jou en van mddickie is dat het bereik van de sec Yas aan gepast
Echter als je de temp op van 2007 op 17.8 graden zet (ipv 17.7) is de neerslag niet af te lezen .
Of dit dus echt de juiste oplossing is weet ik ook niet.

Oh op die manier! :p
Ik ben echt een aantal uren bezig geweest om alle 'help' pagina's door te lezen om erachter te komen wat ik fout deed. Ik ben zeer dankbaar met alle hulp die jullie me geboden hebben :thumb:
In totaal moet ik 12 sheets maken ! Nog 3 te gaan :)

Ik heb verder nog een klein vraag wat betreft welke functie ik het best kan gebruiken. Het gaat om het volgende : Gemiddelde cijfer is een 8,1.. Bij een 5.5 ben je geslaagd.
Welke functie kan ik het best gebruiken om aan te tonen of je wel of niet geslaagd ben? De functie moet dus éen 'ja/nee' antwoord geven op de vraag : geslaagd?

eigenlijk is het een nieuwe vraag die niets te maken heeft met je eerste vraag en zou je dus een nieuw topic moeten openen.
Echter hij is vrij simpel en daarom toch hieronder je antwoord.
Ervan uitgaand dat je gemiddelde cijfer in Cel A1 staat:
Code:
=IF(A1>=5,5;"ja"; "nee")

Hoi PopiPipo,

Sorry voor mijn volgende vraag in dit topic. Maar omdat het niet ging om een uitgebreide vraag waagde ik toch een poging :rolleyes:
Als ik de formule invoer in excel en 'A1' verander in de cel waar bij mij het gemiddelde cijfer instaat krijg ik als antwoord in de cel geen 'ja/nee' maar komt er '#NAAM?' te staan?

Jij heb de ned versie vna excel ik de engelse
De formule moet nog even vertaald worden :
If wordt als

Code:
=ALS(A1>=5,5;"ja"; "nee")

Hartstikke bedankt ! :thumb:

Iedereen bedankt voor alle hulp in deze topic!! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan