• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

probleem met formule index()

Status
Niet open voor verdere reacties.

rob91

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2008
Hallo forumleden,

Ik probeer aan de hand van andere voorbeelden een matrixformule samen te stellen die er voor zorgt dat de namen uit kolom E netjes onder elkaar komen te staan in kolom F.
Maar het lukt mij maar niet om deze formule goed te krijgen.

kan iemand mij helpen?

bestandje bijgesloten.

Bijlagen

In de bijlage heb ik een oplossing. Deze werkt niet met een matrixformule maar met een hulpkolom en vert.zoeken.

Het voorbeeld wat je geplaatst hebt maakt niet zo veel duidelijk. Heb je een bestand waar in willekeurige cellen van een kolom namen staan? Da's op zich al raar.

Je zou ook nog met behulp van selecteren speciaal de niet lege cellen in E4 en verder kunnen selecteren en kopiëren naar kolom F. Als de tussenliggende cellen tenminste leeg zijn. Maar dat weet ik dus niet.

Bijlagen

Anders moet je deze even testen:

Code:
={ALS(RIJ()-RIJ($F$4:$F$25)+1>RIJEN($E$4:$E$25)-AANTAL.LEGE.CELLEN($E$4:$E$25);"";INDIRECT(ADRES(KLEINSTE((ALS($E$4:$E$25<>"";RIJ($E$4:$E$25);RIJ()+RIJEN($E$4:$E$25)));RIJ()-RIJ($F$4:$F$25)+1);KOLOM($E$4:$F$25);4)))}

Amtrix-formule

succes, Cobbe

Volgens mij allemaal variaties op elkaar (ook de mijne) :)
Code:
=ALS(AANTAL.ALS($E$4:$E$28;">=A")>=RIJ(A1);INDEX($E$4:$E$27;KLEINSTE(ALS($E$4:$E$28>="A";RIJ($1:$25));RIJ(A1)));"")
Afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER.
Er kunnen in de kolom gewoon getallen gezet worden, hier "leest" hij overheen.

Succes,

Forumleden, allemaal bedankt voor het meedenken.

Ik heb de diverse oplossingen geprobeerd; mijn probleem is opgelost.

Ik ga toch nog eens op mijn gemak bekijken hoe die formules zijn opgebouwd,
want ik wil eruit leren.

nogmaals bedankt!:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan