• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem met formule "sommen als"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Liesjes001

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2014
Dag allemaal

Graag zou ik een formulier aanmaken dat berekent hoeveel tijd er per werknemer aan een taak is besteed.

Ik ben vertrokken met een formule:=ALS(EN(A3=Blad1!A2:A10;B1=Blad1!B2:B10);"=som+Blad1!E2:E10";"")
Deze formule biedt helaas (nog) geen oplossing.

Na enig speurwerk kwam ik op het idee om te werken met de formule: =SOMMEN.ALS(Blad1!E2:E10;Blad1!A2:A10;"=$A$2";Blad1!B2:B10;"=$B$1")

Maar nog steeds lukt het me niet om tot het gewenste resultaat te komen.

Weet er iemand waar ik een denkfout maak, of is er een andere manier om tot een goed resultaat te komen?

Ik heb een documentje toegevoegd om een duidelijker beeld te scheppen.

Alle tips en trucs zijn meer dan welkom.

Mvg

LiesBekijk bijlage Uren per taak.xlsx

Een mogelijke oplossing

Dag allemaal

Ondertussen heb ik een mogelijke oplossing gevonden voor de formule "sommen als". Als ik bij de criteria het juiste "woord" intik, dan krijg ik wel de juiste oplossing.

Om toch iets sneller te kunnen werken vraag ik me af of er een mogelijkheid is om in de formule gebruik te maken van een verwijzing naar een cel?

Als bijlage stuur ik u het aangepaste document.

Bekijk bijlage Uren per taak aangepast.xlsx

Mvg

Lies

Je moet wel dollartekens plaatsen, anders gaat het bij het doortrekken van de formules fout (zoals bij jou het geval is). Als je voor de oplossing SOMMEN.ALS wil gebruiken, type dan op Blad2 in B2:
Code:
=SOMMEN.ALS(Blad1!$E$2:$E$10;Blad1!$A$2:$A$10;$A2;Blad1!$B$2:$B$10;B$1)
en kopieer naar rechts en naar beneden.

Aanvulling:
in jouw voorbeeld komt op blad1 in kolom A elke letter (waarmee namen worden bedoeld neem ik aan) slechts 1 keer voor. Als dat in werkelijkheid ook het geval is, dan kun je op Blad2 in B2 ook onderstaande kortere formule gebruiken. Let er wel op dat je die moet invoeren via Ctrl-Shift-Enter (dwz: als je de formule getypt hebt, druk je links-onderaan zowel de Ctrl- als de Shifttoets in en je houdt die ingedrukt terwijl je op Enter drukt; dan alle toetsen loslaten).
Code:
=ALS(Blad1!$B2=B$1;Blad1!$E2;0)
Kopieer wederom naar rechts en naar beneden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan