• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

probleem met formule somproduct

Status
Niet open voor verdere reacties.

Egbert12345

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2010
Beste forummers, het zal wel enorm dom zijn, maar ik zie de fout niet (zal wel weer oliedom zijn :-(

Zie s.v.p. mijn voorbeeld bestand (komt uit een ledenbestand). In cel K3 bereken ik hoeveel leden er lid zijn geworden in 2016 (zie kolom F). Ik wil echter ook de leden tellen die in 2016 lid zijn geworden, maar in dat jaar ook weer zijn vervallen (zie kolom G). Die uitkomst staat in cel K4, maar die is niet goed, het zou 1 lid moeten zijn en geen 2.

Ik maak ergens een domme fout in de formule. Ik ben wat van de oude stempel en gebruik SOMPRODUCT, maar het is eigenlijk een SOM. ALS of iets dergelijks.

Weten jullie wat ik anders moet doen?

Alvast bedankt maar weer. gr Egbert

Bijlagen

Zo beter?
Code:
=SOMPRODUCT((B2:B35>"")*(F2:F35>K1)*(G2:G35>ZELFDE.DAG(K1;12)))

Zo kan het ook:
Code:
=AANTALLEN.ALS(F2:F35;">"&K1;G2:G35;">"&K1)

PS VenA: bedoel je niet dit?
Code:
=SOMPRODUCT((B2:B35>"")*(F2:F35>K1)*(G2:G35[COLOR="#FF0000"][B]<[/B][/COLOR]ZELFDE.DAG(K1;12)))

Laatst bewerkt:
Of zo?
PHP:
=SOMPRODUCT((B2:B35<>"")*(F2:F35>K1)*(G2:G35>K1)*(G2:G35<>""))

De formule in #2 is niet correct. Op zich was jouw eigen formule goed alleen de lege cellen in kolom G zien niet leeg. Druk in G13 eens op <F2> en probeer jouw eigen formule nog eens.

Inderdaad.... de "lege" cellen in kolom G zijn niet leeg! Er staat een spatie in....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan