Probleem met frames in dreamweaver CS4

Status
Niet open voor verdere reacties.

Meharis

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2008
Ik heb een index-pagina aangemaakt met 3 frames en alles (naar mijn idee) keurig volgens het boekje weggeschreven en gesafed. (Eerst de frameset, daarna de frames.) Ik heb in het bestandenpaneel nu ook 4 pagina's: index.html, topFrame.html, leftFrame.html en mainFrame.html. (Allemaal in dezelfde map.) Wanneer ik deze pagina's afzonderlijk in beeld breng is er zo te zien niets aan de hand. Maar wanneer ik de index oproep en in de browser voorvertoon staat in elk frame "deze pagina bestaat niet". Ook lukt het niet om een vijfde pagina te linken naar een van de frames, zodat die daarin verschijnt. De koppeling wordt niet geaccepteerd.
Kennelijk doe ik toch iets verkeerd, maar wat? Heeft iemand een oplossing? Alvast dank daarvoor.

Meharis

Laatst bewerkt:
Beste Meharis,

Frames worden steeds minder gebruikt. Zeker als je dreamweaver gebruikt kun je beter divs gebruiken. info over divs tables en frames

Voor meer info kan u het altijd aan mij vragen,

Jobbes

Dank

Hallo Jobbes,

Dank voor je reactie.
Ik ken de bezwaren van frames, maar heb tot dusver meerdere sites met frames gemaakt, zonder echte problemen. Ik plaats er overigens altijd een scriptje in, zodat zoekmachines of linken naar een specifieke pagina altijd bij de index-pagina terecht komen. Het grote voordeel vind ik dat je het navigatiemenu separaat hebt en dat het ook niet steeds opnieuw geladen wordt. En een wijziging in het menu geldt gelijk voor de complete site.
Maar het kan natuurlijk ook komen omdat ik nog relatief weinig ervaring heb de samenstelling via DIV's.
Ik begrijp dus alleen niet, waarom in dit specifieke geval de basisstructuur al niet correct werkt. Ik heb zelfs Dreamweaver al opnieuw geïnstalleerd om zeker te weten dat het programma niet corrupt was. Ik start gewoon maar een keer helemaal opnieuw. Wellicht ligt het toch aan de mapstructuur.

Meharis

Dan is je framest onjuist.

Je hebt:
index.html
en dan:
topFrame.html
leftFrame.html
mainFrame.html

Post je frameset eens.

:cool:

Codes frameset

Aanvulling: In de code zet Dreamweaver een / voor de frame-namen.
Wanneer ik die weghaal, verdwijnt de foutmelding wel, maar kan ik bijvoorbeeld nog steeds geen link aanbrengen. Ik voeg de code (met /) van de index met frames er even bij.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />
<title>index</title>
</head>
<frameset rows="150,*" cols="*" frameborder="no" border="0" framespacing="0">
<frame src="/topFrame.html" name="topFrame" scrolling="No" noresize="noresize" id="topFrame" title="topFrame" />
<frameset rows="*" cols="200,*" framespacing="0" frameborder="no" border="0">
<frame src="/leftFrame.html" name="leftFrame" scrolling="auto" noresize="noresize" id="leftFrame" title="leftFrame" />
<frame src="/mainFrame.html" name="mainFrame" scrolling="auto" noresize="noresize" id="mainFrame" title="mainFrame" />
</frameset>
</frameset>
<noframes><body>
</body></noframes>
</html>

De code van bijv. topFrame ziet er alsvolgt uit:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />
<title>topFrame</title>
</head>
<body>
</body>
</html>

En als je nu eerst je frames maakt,
daarna de index,
dan weet DW waar de frames staan
en zal de / niet geplaatst worden.

Je linkerframe als menu:
heb je bij de link target="mainFrame" gezet?

Indien je altijd naar je mainFrame wilt linken mag
target="mainFrame" (bij iedere link)
vervallen, en zet je in de head
<base target="mainFrame">

Zie ook:
http://www.handleidinghtml.nl/html/elementen/base.html

Blijft vreemd doen

Hallo Peter,
Dank voor je reactie. Heb eerst de frames gemaakt (en gesafed), maar de reactie blijft hetzelfde. Op de een of andere wijze zijn de frames niet goed gelinkt aan de frameset.
Wanneer ik in de index - topFrame een image plaats wordt die niet gezien in de browser-voorvertoning. In de code zie ik weer een / voor de link staan. Haal ik die weg, dan verschijnt de afbeelding wel in de voorvertoning. Een link naar een andere .html-pagina lukt ook niet rechtstreeks. Wanneer ik die handmatig in de code invoer wordt die wel zichtbaar, behoudens de afbeeldingen die op die betreffende externe html.pagina zijn opgenomen. Dreamweaver schrijft dus op de een of andere wijze niet de juiste paden weg.
Ik ben al eens compleet opnieuw begonnen, maar steeds met hetzelfde resultaat.
En steeds handmatig alle correcties aanbrengen werkt ook niet echt handig!

Meharis

Bestandenpaneel

Hallo Peter,
Hier ook nog een pic van het bestandenpaneel.
Dream01.jpg

Erg klein plaatje. :(

Begin overnieuw.
Maak nieuw map aan.
zet hier de plaatjes in die je wenst te gebuiken.
(mag ook in een map)

Ga nu aan je site beginnen.
Wel je pagina's opslaan natuurlijk.
Klik in de verkenner op de index, en kijk wat er gebeurt.
Preview in DW hoeft niet altijd te werken.
Dus via de verkenner krijg je het zoals het zou moeten zijn.

Peter: zo te zien op het plaatje heeft hij een mac. en dan heb je geen verkenner.;)
Meharis: Je hoeft je website niet perse te openen met verkenner. Je kan in DW ook gewoon de functie gebruiken: in browser weergeven (in windows F12 voor mac weet ik dat niet):D

Met vriendelijke groeten,:thumb:

jobbes

Zelfde resultaat

Hallo Peter en Jobbes,
Dank voor het meedenken.
Geheel nieuwe opzet gemaakt. resultaat hetzelfde. Heb daarna de 3 frames-pagina's in een nieuwe map "frames" geplaatst. Krijg keurig de vraag "bijwerken" en doe dat, inclusief safe alles. De link verschijnt (met /) wel in het scr.venster, maar voorvertoning in Safari meldt bij de frames: "deze pagina bestaat niet". In Firefox "Bestand niet gevonden. Kan het bestand op /frames/topFrame.html niet vinden". Bij de koppelingcontrole vermeldt Dreamweaver dat geen koppeling naar lokale bestanden zijn aangetroffen. Maar alle bestanden worden wel vermeld.
Geen enkele rechtstreekse koppeling van "index.html" naar een frame-pagina werkt en er is ook geen rechtstreekse koppeling van een bestand naar een frame-pagina mogelijk. Ik zou echt niet meer weten waar ik de fout moet zoeken, tenzij mijn besturingssysteem corrupt is en zaken verkeerd zou wegschrijven. Maar een verificatieprogramma geeft geen onregelmatigheden aan. Ik voeg een screendump van het geheel bij.
Ik werk inderdaad op een MacPro met intel.

Meharis

Bijlagen

• Dream2.jpg
    Dream2.jpg
    90,9 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Is bekend

Peter,
De laatste twee links waren bekend. Ik heb de verschillende mogelijkheden allemaal al uitgeprobeerd, inclusief een standaard pagina later opsplitsen in frames. Het geeft allemaal hetzelfde resultaat. Ik heb zelfs geprobeerd een basis frameset vanuit GoLive om te zetten naar Dreamweaver. Tot nu toe ook zonder positief resultaat. Wat ik nog kan proberen om een goede, werkende basis-framset, gemaakt door iemand anders in Dreamweaver, trachten over te zetten. Als dat niet lukt, dan moet het ergens in mijn programma of systeemprogrammatuur zitten. Overigens heel plezierig dat je meedenkt!

Fout gevonden

Ik denk dat ik de fout heb gevonden. Omdat de frame-pagina's niet werden gevonden ben ik gaan zoeken naar een fout in het pad daarnaar toe. Ik bewaar een aantal websites in een centrale map "WEB". Om die map meer bovenaan in het overzicht te krijgen had ik daar een koppelstreepje voor geplaatst. Dat koppelstreepje heb ik nu weggehaald en nu worden de frame-pagina's wel gevonden. Vermoedelijk kan DW niet zo goed met dat koppelstreepje overweg als sprake is van frames.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan