Probleem met frontend/backend

Status
Niet open voor verdere reacties.

vin75

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2011
Hallo,

Via frontend/backend wil ik het mogelijk maken dat meerdere gebruikers tegelijkertijd een access bestand kunnen openen. In het BE bestaat een koppeling met een excel tabel en deze wordt geïmporteerd in het FE. Helaas krijgt de 2de gebruiker de foutmelding dat het bestand (het originel excel bestand) reeds geopend is door een andere gebruiker. Meerdere gebruikers dus niet mogelijk.
Hoe los ik dit op?

Alvast bedankt voor jullie tips,
Vin

In een Excel bestand kun je aangeven dat er meerdere gebruikers tegelijk in mogen werken. Dat moet je dus wel instellen in dat Excel bestand.

Daar had ik niet aan gedacht! Maar heb er inmiddels een 'gedeelde werkmap' van gemaakt en helaas dezelfde opmerking dat de werkmap exclusief geopend is door een andere gebruiker.

Vin

Het was te proberen :) Heb je alleen problemen met deze 'tabel' of ook met andere tabellen? Oftwel: staan de db rechten wel goed?

Het is alleen de excel tabel. Een query gebaseerd op een access db in het BE is wel te starten door meerdere gebruikers. De foutmelding zegt dan ook dat het bewuste Excel bestand niet te openen is, want een andere gebruiker heeft het al geopend.

Daar is helaas niets aan te doen.
Wat je kan overwegen is om niet te linken naar het Excel bestand maar om de gegevens op te nemen in een tabel.

Tardis

Het is een 'dynamische' excel tabel die dagelijks wordt bijgewerkt. Daarom wil ik hem koppelen en niet importeren. Maar ik vraag teveel begrijp ik...

Vermoedelijk wel; ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd met meerdere gebruikers, dus ik kan zo niet zeggen of het wel of niet kan. Maar ik kan mij er wel iets bij voorstellen. In dat geval zou je ook aan een oplossing kunnen denken waarbij de connectie met de excel tabel zo kort mogelijk openstaat. Dus zodra een gebruiker iets moet doen in de Excel tabel, maak je er een connectie mee, en zodra de handeling klaar is, sluit je hem weer af. Op die manier heb je nog steeds het probleem dat er maar één persoon tegelijk in kan werken, maar het bestand is dan qua tijd minimaal gelockt, en je zou dan theoretisch meer mensen erin moeten kunnen laten werken.

Dat is op zich een aardig idee en voor mij prima bruikbaar, want ik gebruik de Excel tabel alleen maar om gegevens uit op te halen en niet om in te voeren. Dus tijdens het openen van het access bestand verbinden/gegevens ophalen en dan verbinding verbreken. Prima; maarrrrr ......... hoe stel je in dat de verbinding verbroken wordt direct na het ophalen? Ik heb geen idee.

Dat kan alleen als je een tabel vult met je Excel gegevens.
Tijdens het openen van je Access toepassing regel je eea dan zo dat de tabel met de meest recente gegevens wordt gevuld.
Uiteraard zijn deze gegevens dan niet meer actueel op het moment dat een gebruiker het Excel bestand bijwerkt.
Daar zul je dan mee moeten leren leven.

Tardis

Volgens mij heb je geen extra tabel nodig, want je maakt rechtstreeks een connectie met je Excel bestand via een (virtuele) recordset. En die open je eerst met rs.Open, en sluit je daarna met rs.Close. Daartussenin vul je dan je (virtuele of echte) tabel. Gebruik je een vaste tijdelijke tabel, dan kun je die als eerste actie leegmaken, dan connectie openen, tabel vullen, en connectie sluiten. Dan heb je steeds een bijgewerkte tabel.

Begin je weer met ongefundeerde opmerkigen? Heb je weer niks te doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan