Probleem met geluids of video apparaat (geen geluid)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timmeh

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2006
Hallo beste mensen, ik zit met een probleem (nu inmiddels al 3 dagen).

Ik heb sinds afgelopen zondag geen geluid meer op mijn computer. Die ochtend , werkte alles nog gewoon. Die middag, wilde ik even een muziekje opzetten met WMP, maar kreeg de volgende melding:
"Kan het bestand niet afspelen omdat er mogelijk een probleem is opgetreden met het geluids- of videoapparaat. Probeer een bijgewerkt apparatuursprogramma bij te werken. "

Ik snap er NIKS van want ik heb niks aan draden gezeten of wat dan ook, geen drivers verwijderd. Het enige wat ik me kan herinneren dat ik NERO heb verwijderd en opnieuw geïntalleerd, maar ik zou niet weten wat daar mis mee kan zijn.

- Bij Apparaatbeheer staan geen uitroeptekens of vraagtekens. Ik heb hier een plaatje van mij apparaatbeheer; http://img231.imageshack.us/img231/5144/apparaatbeheer0zm.jpg

- Bij config. scherm -> Geluiden en Audio Apparaten -> Bij de tab "volume" staat: Geen Audioapparaat

- Info over mijn systeem:
mijn moederbord is : Gigabyte Technology, Ltd. 8IG1000MK
Audio Output Geluidskaart - Intel 865G - 5.1 kanaalsurround

- Ik heb de draadjes van mijn speakers nagekeken, ziten naar mijn weten allemaal goed (hier heb ik ook niet aangezeten)

- Ik heb de Drivers van een CD opnieuw geïnstalleerd, zonder enig resultaat.
Ik heb hetvolgende gedownload: http://www.giga-byte.com/Support/Motherboard/Driver_Model.aspx?ProductID=2158
Geïnstalleerd, maar ook zonder resultaten

- Als ik met AVRock (een programmaatje die bij de drivers zat) een media bestand wil afspelen krijg ik de melding: "De bewerking kan niet worden uitgevoerd omdat de pinnen niet zijn verbonden." (error 80040209 )

Alles werkt voor de rest nog helemaal goed (video kan ik nog wel kijken, zonder geluid), ik snap er NIKS van :shocked: Ik heb toch redelijk wat kennis van PC"s...

Help mij pleaz!! :(

* 2 screens van Everest:
- http://img79.imageshack.us/img79/7310/everest14qe.jpg
- http://img79.imageshack.us/img79/3484/everest24kx.jpg

Laatst bewerkt:
blijkbaar vindt je pc de geluidskaart niet meer, als dit een PCI kaart is , kijken of ze diep genoeg zit, anders eens even versteken van slot,
als dit een onboard is ... dan moet je eens kijken in de bios of die niet uitstaat

een andere oplossing is in veilige modus de originele drivers - via apparaatbeheer eens te verwijderen ... enkel die van de AC97 kaart dus niet de rest, want die zijn van windows zelf

als dit niet helpt vrees ik dat de soundkaart defect is.

Serverdude zei:
blijkbaar vindt je pc de geluidskaart niet meer, als dit een PCI kaart is , kijken of ze diep genoeg zit, anders eens even versteken van slot,
als dit een onboard is ... dan moet je eens kijken in de bios of die niet uitstaat

een andere oplossing is in veilige modus de originele drivers - via apparaatbeheer eens te verwijderen ... enkel die van de AC97 kaart dus niet de rest, want die zijn van windows zelf

als dit niet helpt vrees ik dat de soundkaart defect is.

Hoe kom ik erachter of het een PCI kaart of Onboard is?

Waar moet ik in de BIOS kijken ?

Bedankt!

in de bios : meestal bij Features - hangt echt van de fabrikant af ...

of ie niet onboard is ... zit de stekker voor de speakers bij die van de muis, printer USB enz ? of zit die meer onderaan in een soort lijst ? als die echt apart zit, dan is ie niet onboard ... openhalen die kast dus :)

Serverdude zei:
in de bios : meestal bij Features - hangt echt van de fabrikant af ...

of ie niet onboard is ... zit de stekker voor de speakers bij die van de muis, printer USB enz ? of zit die meer onderaan in een soort lijst ? als die echt apart zit, dan is ie niet onboard ... openhalen die kast dus :)

Dit was wat ik kon vinden over Audio in de BIOS:
AC97 audio [enabled]

En over mijn geluidskaart:
De stekker voor de speakers zit WEL vlakbij die van de muis, printer, usb enz...

Dus dan is hij WEL onboard.

Wat moet ik nu doen, kan hij dan van de ene ochtend op die middag daarna opeens kapot zijn?
Kan iemand mij nog helpen?

Hij doet het weer !!!!!!!!!!!!!! :D :D :D

Na die bios reset, vond hij de 'nieuwe hardware', toen gezocht naar de Realtek AC97 Driver, geïnstalleerd, en hoppakee! :thumb:

Ik was al bijna van plan een nieuwe geluidskaart te kopen :eek:

Wel merkwaardig dat bij config scherm -> geluiden en audioapparaten nog steeds "geen audioappaaat " staat

Bij Apparaatbeheer staat nu gelukkig wel "Realtek AC'97 Audio

Toch bedankt voor de hulp.... ;)

vreemd dat hij dat niet weergeeft ... is misschien toch niet dezelfde driver ... soms is het een Cmedia of een Realtek ... op een gigabytebord is het wel verwarrend ...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan