• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

probleem met gemiddelde bij gebruik filter

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeCor

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2005
Hoi,

In bijlage een file met puntentelling, de punten in kolom N tellen op en de som en het gemiddelde onderaan.

vraagje:
Als ik nu een filter toepas op kolom D zou onder de som het gemiddelde moeten komen van de selectie.
de 0,0 van de rijen die leeg zijn zou daar niet mogen staan want die worden nu meegeteld voor het gemiddelde.

Hoe kan ik dit oplossen aub?

Alvast bedankt.

Bijlagen

Je gebruikt de verkeerde formule voor het gemiddelde:
PHP:
=SUBTOTAAL(1;N10:N61)

"Hoe kan ik dit oplossen"?
Met dezelfde functie als in N62:
Code:
=SUBTOTAAL(1;N10:N61)

Bedankt voor jullie snelle reactie, maar ik denk dat ik niet duidelijk genoeg was,
als ik bvb met de filter van kolom D de eerste 4047521 selecteer dan zou dit moeten geven:

0,0+3+2+3+3=11
dus 11 als som N62

11:5= 2,2
dus 2,2 als gemiddelde N63

indien formule =ALS(K61<=0;0;1)+ALS(K61>=5;1;0)+ALS(K61>=10;1;0) van kolom N kan aangepast worden met wanneer cel van die rij in kolom D niet ingevuld is, de cel leeg te laten dan moet het lukken denk ik, maar dat lukt me niet.
Nu worden de 0,0 van de hele lege rijen meegeteld in het gemiddelde.

ik hoop dat dit duidelijker is? :-)

De som en het gemiddelde heb ik reeds aangepast naar wat jullie voorstelden, en dat werkt prima.

nogmaals bedankt.

Laatst bewerkt:
De formules in #2/#3 doen precies wat je wilt toch? De uitkomst is 2,2; precies zoals je vraagt...

Bijlagen

Alvast bedankt AlexCEL,

maar in uw voorbeeld is de code van de som =SUBTOTAAL(9;N10:N61) en voor het gemiddelde =SUBTOTAAL(1;N20:N61)
omdat voor bij gemiddelde het bereik niet N10:N61 maar N20:N61 is, heb je niet alle gegevens meegenomen.

in bijlage heb ik uw voorbeeld aangepast en dan is het gemiddelde 1,8 ipv 2,2

Had je, of iemand nog een andere oplossing?

Alvast bedankt.

Bijlagen

Bereik was inderdaad foutje...

Maar als je het bereik van het filter 1 rij verder instelt (dus over de hele tabel) gaat het wel goed toch? (gaat nu maar tot rij 60)

Bijlagen

ik kan uw bestandje helaas niet openen, beveiligd bestand krijg ik.
Had ik graag geprobeerd :-)

Ik had gedacht de formule in kolom N aan te passen naar =ALS(D10=0;" ";1)*ALS(K10<=0;0;1)+ALS(K10>=5;1;0)+ALS(K10>=10;1;0), maar wanneer ik in een lege cel van rij D kom krijg ik nu ipv 0,0 de foutmelding #WAARDE!

dus dit klopt niet :-(

update: ik kan het bestandje nu wel openen, misschien was ik te vlug? ik bekijk het eerst

Laatst bewerkt:
Even het filter opnieuw instellen over de hele tabel. Je neemt nu niet alles mee, dus wordt de laatste rij er niet uitgefilterd, en dus meegenomen in de berekening.

Het bestand zelf is niet beveiligd. Kan aan je instellingen liggen. Bij openen vraagt Excel als het goed is of je 'm wilt bewerken.

AlexCEL,

Bedankt, zo simpel, het werkt perfect. Je moet het maar weten :eek::D

Pfff, nu kan ik verder bouwen. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan