Probleem met het delen van internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

nieuwie

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2011
Beste,

Ik heb de volgende situatie:
Windows 2003 Enterprise SP2 - Dell Poweredge
Configuratie: DHCP (192.168.1.x t/m .254, exclusief 1 t/m 20), DNS, Fileserver, Exchange, MS Dyanmics (IIS), RAS (voor VPN etc.) Alles werkt(e) fantastisch.

Tot een paar weken geleden maakte wij gebruik van Ziggo zakelijk. Nooit problemen met VPN of internet op de werkplekken. Door ons nieuwe pand moesten wij overstappen naar een andere provider. Keuze is gevallen op XS4all dus sinds een paar dagen nu een 'fantastische' Fritz.box staan.

Probleem, geen internet meer op de clients! Bij Ziggo ging er vanuit de modem rechtstreeks een kabel in de server en hiermee ontvingen wij internet, maar konden we de verbinding delen, inbellen etc. Helemaal top.

Na de installatie van die Fritz.box werkt dit niet meer omdat hij een intern IP afgeeft. Heb van alles geprobeerd. Binnen de 192.168.1.x range mee laten draaien, in een compleet andere omgeving namelijk 10.0.0.x laten draaien.

Echter niets werkt. Als het al wordt doorgegeven (internet) is het verschrikkelijk traag. Er is in de tussentijd niets veranderd aan onze server.

Ik kom er zelf niet meer uit en wil niet nog meer van mijn dagen achter de server slijten zonder maar een stap verder te komen. Wie zou mij kunnen helpen.

Ik hoor het heeeel graag! :)

Met vriendelijke groeten,
Mark

Ik zie geen direct probleem in de config an sich. Hoe heb je je routering ingesteld? heeft je netwerk kaart aan de client kant de juiste instelling? En wat aan de router kant?

indien je de 10-range wil gebruiken:

IP adres wan kant: 192.168.1.2, gateway 192.168.1.1; lan kant: 10.0.0.1, DHCP 10.0.0.21-244
route 0.0.0.0 192.168.1.1

en dan moet de basis werken. mogelijk een firewall issue wat nu optreedt?

EDIT, ik naam aan dat TCP forwarding aan staat op de server?

Laatst bewerkt:
2x router na elkaar is een verwarrende situatie. Alle routeringsregels, firewall,... moete dubbel ingesteld worden of je moet alles open plaatsen op de 1ste router.

Is het niet mogelijk om aan de nieuwe provider te vragen voor het huidige toestel te vervangen door enkel een modem ipv modem + router. Dit zou u een pak werk schelen en werkt uw oude configuratie ook terug.

Dank voor jullie reactie.

Voor de beeldvorming even de volledige configuratie:

LAN:
IP: 192.168.1.1
Subnet: 255.255.255.0
Default gateway: 10.0.0.138
DNS: 192.168.1.1

WAN:
IP: 10.0.0.1
Subnet: 255.0.0.0
Default gateway: 10.0.0.138

Waarbij 10.0.0.138 de router van XS4all is. Eerder is mij al verteld dat enkel een modem geen optie is gezien wij ook telefonie afnemen bij XS4all.

In de Routing and Remote Access configuratie staat naar mijn mening ook alles goed (kopie vanuit een werkende server). Ik heb ook allerlei combinaties gemaakt mbt IP-adressen en default gateway(s). Niks lijkt stabiel te werken.

DHCP wordt overigens wel goed uitgegeven. Alle werkplekken krijgen keurig een nummer. En het lijkt er ook steeds meer op dat het intern echt niet goed zit, gezien VPN en een RDP sessie wel toegang krijgen.

Ik weet het echt niet meer inmiddels :) Heb in het verleden meerdere installaties, zonder problemen, uitgevoerd. Maar schijnbaar zie ik iets over het hoofd.

Route print

In de bijlage als het goed is een JPEG met daarin de informatie van de route print. Geen idee wat dit nu allemaal aangeeft..

Bijlagen

• routeprint.JPG
    routeprint.JPG
    56,4 KB · Weergaven: 90
Als routering is ingeschakeld op de server geeft dit aan dat pakketjes netjes naar buiten zouden moeten gaan.

mogelijk zit je probleem in het feit dat je windows server niet weet wat ie moet doen met de pakketjes die terugkomen. Mogelijk dat je een enorme hoop "dropped packets" zult zien op de WAN kant van de server.

Heb je enig idee hoe ik daar achter kan komen? Vanmiddag had ik een afspraak buiten de deur en toen ik op de zaak kwam ging mijn telefoon direct aan het synchroniseren. Alle mail kwam binnen etc. Terwijl ik op hetzelfde moment als test naar www.nu.nl ging vanaf mijn smartphone, en dat werkt niet. Heel bijzonder dit.

Het zal een kwestie van een vinkje zijn, maar de vraag is welk.. Ik weet het echt niet meer..

Doe vanaf een werkstation eens een "ping www.nu.nl", resolved hij dan wel een ip-adres?

Zo niet, doe dan eens een traceroute? "tracert 62.69.184.21" (ip-adres van nu.nl)

Wat zijn hier de resultaten van? Kan ook een DNS probleem zijn namelijk, want ik neem aan dat de clients ook naar 192.168.1.1 wijzen? Heeft deze dan forwarders ingesteld? Dit zie je binnen de DNS tool, door rechtermuisknop op de server te doen, properties te bekijken en dan op tabblad Forwarders.

Hij komt bij een ping vanaf een werkstation simpelweg terug met 'Ping request could not find host www.nu.nl. Please check the name and try again.'

Als ik tracert 62.69.184.21 doe krijg ik terug 'Tracing route to 62.69.184.21 over a maximum of 30 hops'. Vervolgens de volgende tabel:
Eerste lijn, 1 ms 29 ms 9 ms 192.168.1.1
Tweede lijn, 13 ms 29 ms 19 ms 10.0.0.138
Derde lijn, 24 ms 20 ms 20 ms 194.109.5.203
Vierde lijn, 20 ms 19 ms 20 ms 1319.ae3.xr3.3d12.xs4all.net
Vijfde lijn, 21 ms 130 ms 28 ms 0.ge-1-2-0.xr1.sara.xs4all.net
Zesde lijn, 28 ms 21 ms 20 ms 216.66.84.57
Zevende klijn, 29 ms 20 ms 29 ms 195.69.145.48
Lijn negen t/m 19 * * * Request timed out.

Als ik bij DNS ga kijken, zie ik bij interfaces 'Listen on all IP addresses' waarbij zowel 10.0.0.1 als 192.168.1.1 staan. Als ik naar forwarders ga zie ik de volgende 2 IP adressen, die ik verder ook niet herken: 212.54.40.25 en 212.54.35.25. Ik kan daar niet mijn interne nummers aan toevoegen gezien ik dan de melding 'The server forwarders cannot be updated. The IP address is invalid.'

Onder de kop interfaces heb ik aangegeven dat hij enkel naar 192.168.1.1 mag luisteren, maar dat is ook zonder succes.

Bijzonder blijft dus dat ik nu gewoon op vanaf de server op dit forum reageerd. Super snel internet etc :)

Overigens nog eens een ping vanuit mijn werkstation gedaan naar NU.nl. Ik krijg terug:

Pinging gl.nu.nl [62.69.184.21] with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 62.69.184.21:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss).

Die ip-adressen (212.54 etc) zijn DNS-servers van ziggo. Als hij hem niet kan resolven, dan lijkt het toch een DNS-probleem. Want de traceroute leert dat hij wel bij nu.nl kan komen.

Je zou eens kunnen proberen om de forwarders aan te passen naar de volgende adressen, dus deze toevoegen en die van ziggo weghalen:

DNS server (caching nameserver). IP-adressen van de DNS server zijn: 194.109.6.66, 194.109.9.99 en 194.109.104.104

Deze zijn van XS4all , bron: http://www.xs4all.nl/klant/helpdesk/servers.php

Misschien dat je daarna eerst even een ipconfig /flushdns op het werkstation moet doen. Kan je dan nog eens wat pingetje proberen, kijken of hij ze dan wel kan resolven? (bijvoorbeeld ping www.fd.nl).

Ik heb de DNS adressen van XS4all ingesteld en.. het werkt! Fantastisch! Had hier zelf nooit uitgekomen. Dank dus allen!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan