Probleem met installatie HP Laserjet 4050 TN op Vista via USB

Status
Niet open voor verdere reacties.

toktok

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2002
Ik heb al een paar jaar een laserjet 4050tn via een parallele poort gekoppeld aan een XP PC.

Nu heb ik een nieuwe, met Vista en alleen USB en netwerkingangen.

- de netwerkaansluiting lukt mij niet. Ik moet waarschijnlijk gaan goochelen met IP adressen en ik weet niet hoe dat werkt.
- ik heb een USB / parallel adapter gekocht en dit werkt ook niet: foutmeldingen in de wachtrij of een stapel lege prints of met een paar symbolen erop. Er wordt wel een USB-parallele printpoort gemaakt, waarin Vista de printer lijkt te herkennen.

Ik heb de HP drivers voor Vista 64 geladen.

Wat zal ik doen?

Tok

Ga voor de netwerk-installatie. Dat verhaal over ip-adressen goochelen valt heus wel mee! :)

Ok, even over ip-adressen:
Vraag je huidige ip-informatie op in de Vista machine, en meld die hier:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
(Het gaat om het IPv4 ip-adres, subnetmasker en Standaardgateway).

IPv4 ip-adres zal iets zijn in de sfeer van 192.168.X.X of 10.0.0.X, subnetmasker zal iets zijn als 255.255.255.0 of 255.0.0.0, standaardgateway zal iets zijn als 192.168.X.1 of 10.0.0.X

Waar het daarna op neer gaat komen is dat je op de laserjet 4050tn een vast ip-adres gaat instellen dat niet conflicteert met de ip-adressen die aan pc/laptops/router zijn toegekend. Zodra dat geregeld is, voeg je een netwerkpoort toe aan Vista, en verandert daarna de poort van je printer in Vista naar die netwerkpoort. Die netwerkpoort wordt ingesteld met hetzelfde ip-adres als de printer heeft.

Draai ook een overzicht uit van de (netwerk-)instellingen van de printer, via het bedieningspanel. Lees in de handleiding hoe je zo'n instellingenpagina uit kunt draaien. Vermeld alle netwerkinstellingen die daar staan.
Vermeld volledigheidshalve ook via welke router (merk + type) je printer en je Vista machine verbonden zijn.

We horen het wel.

Tijs.

Laatst bewerkt:
eens kijken of ik alles heb:

commando ipconfig geeft aan: 192.168.1.100 en submask 255.255.255.0, met een standaardgateway 192.168.1.1

Router is een linksys type wag160n. Het bijbehorende stuurprogramma geeft ook nog een hele serie ipadressen aan.

de printer heeft een HP jetdirect aansluiting, type j3113a. Ik vind op de configuratiepagina een paar ip adressen:
- ip adres 192.168.85.20
- submask 255.255.255.0
- std gateway 192.168.85.250

Er schijnt een truc te zijn om IP adressen op de printer te veranderen, maar die ken ik nog niet.

Nou, ik ben benieuwd!

Ok, zoals je ziet staat de printer nog in het verkeerde netwerk, namelijk het 192.168.85.x netwerk, terwijl je router + pc's in het 192.168.1.x netwerk staan.

Ook kun je zien dat de router ip-adressen uitreikt vanaf 192.168.1.100, terwijl hij zelf 192.168.1.1 heeft.
Dat betekent dat 192.168.1.2 t/m 192.168.1.99 beschikbaar zijn om als vaste ip-adressen toe te kennen (dus o.a. aan de printer).

Hier staat in het Engels hoe je de netwerkkaartconfiguratie via het bedieningspaneel kunt wijzigen.
Wat je gaat doen is: Zodra je de juiste menusectie voor je Jetdirect gevonden hebt, ga door naar de paragraaf "Configuring TCP/IP parameters".
Zet BOOTP uit (is misschien al uitgeschakeld nu).
Zet ip-adres op 192.168.1.5
Zet subnet mask op 255.255.255.0
[De instellingen voor Syslog server zijn niet relevant hier. Je hoeft niets te veranderen.]
Zet default gateway op 192.168.1.1
[Timeout waarde is ook niet interessant in jouw geval. Je hoeft niets te veranderen.]

Zet de printer weer weer op Online/Gereed hierna.

Zodra dat gebeurd is, sluit de printer (ook) aan op een netwerkkabel die aan de router hangt.

Kijk of het apparaat inderdaad bereikbaar is onder zijn ip-adres vanaf een pc:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ping 192.168.1.5

Zodra dat werkt, kan je aan de slag met de printer nu als netwerkprinter toe te voegen:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> control printers
Printer toevoegen kiezen -> Een lokale printer toevoegen -> Een nieuwe poort maken: type is Standard TCP/IP port -> Type apparaat: TCP/IP apparaat, vul in 192.168.1.5 als ip-adres -> Gewoon enkele malen Volgende drukken totdat de keuze wordt geboden een printerdriver aan te geven. Met een beetje mazzel kiest Vista dan ook de juiste driver erbij, anders moet je dat zelf even doen. Je zou de juiste driver al op je pc moeten hebben, omdat je eerder al geprobeerd had 'm rechtstreeks op de Vista machine aan te sluiten m.b.v. USB<->printerkabel verloopstukje.

Testpagina uitdraaien, en hopelijk is het dan klaar.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Gelukt! Fantastisch! ik had bijna al een nieuwe printer gekocht! En al veel avonduren gestoken in dit avontuur!

Dank je wel Tijs voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan