Probleem met installeren netwerkprinter

Status
Niet open voor verdere reacties.

SRNA513006

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
12
Soms begrijp ik de door Windows bewandelde wegen echt niet meer.
Het volgende probleem.
Ik heb 2 netwerkprinters maar voor het gemak hebben we het nu alleen over de HP LaserJet 4100TN want het probleem heeft betrekking op beide printers.
Verder gebruik ik o.a. een Desktop en een Laptop.
De Desktop is alleen via UTP op het LAN aangesloten en de Laptop via WLAN. Om het eenvoudig te houden zal ik gelijk ook even melden dat het probleem ook aanwezig is als ik de Laptop alleen via UTP op het LAN aansluit.
Op zowel de Desktop als de Laptop draait Win XP PRO met SP3.
Tot voor kort kon ik zowel via de Desktop als via de Laptop op mijn HP netwerkprinter printen.
Sinds vandaag lukt het alleen nog maar op de Desktop.
Op de Laptop wordt geen van beide geinstalleerde netwerkprinters meer herkend.
De HP printer heeft de hostnaam HP_Laser en het IP-nummer 192.168.2.12.
Ik kan de netwerkprinter op de Desktop verwijderen, opnieuw aanmaken en gewoon printen, dus hier geen probleem.

Het aanmaken op de Laptop lukt echter niet, als ik op de aanmaakregel intoets 'http://192.168.2.12/HP_Laser' komt de melding 'Kan geen verbinding met de printer maken'...'.
Ik kan echter vanuit de laptop het IP-nummer met succes pingen en via de IE Browser de HP Web interface openen.
Zoals ik al schreef heeft het tot gisteren wel allemaal goed gefunctioneerd. Als ik het menu-item 'Printers en faxapparaten' open dan zie ik bij beide netwerkprinters de melding 'Kan printer op de server niet vinden'. Op zich een vreemde melding want we hebben het hier niet over een server.

Herkent iemand dit probleem?
 
Je maakt 'm verkeerd aan, lijkt me, maar het is afhankelijk van de mogelijkheden van die printer wat er wel en niet werkt.

Laten we een TCP/IP printer toevoegen:
Start -> Uitvoeren -> control printers -> klik Een printer toevoegen -> Lokale printer (vink uit: Mijn Plug and play ....) -> Een nieuwe poort maken (kies daar: Standard TCP/IP port) -> Printernaam of printeradres: 192.168.2.12 -> [Volg verder de instructies, inclusief het toevoegen/kiezen van een printerdriver]

Succes,

Tijs.
 
Tijs,

Bedankt voor de reactie en je raadt het waarschijnlijk al, na het uitvoeren van jouw advies functioneert alles weer naar wens.
Het blijft bij mij nog wel steeds een raadsel waarom iets dat eerst goed functioneert daarna het zonder aanwijsbare reden met eens niet meer doet.
Verder vindt ik het ook vreemd dat een bestaande TCP/IP printerpoort 192.168.2.12 niet meer herkend wordt en na het opnieuw aanmaken weer functioneert.
Hoofdzaak is dat ik weer kan printen en nogmaals mijn dank voor de goede raadgeving.

Jürgen
 
Er is een groot verschil tussen http://192.168.2.12/HP_Laser en de TCP/IP poort die ik je liet maken.
Sterker nog: het feit dat je mijn type TCP/IP poort met dat ip-adres kon toevoegen geeft aan dat er zo'n type poort met dat ip-adres nog niet bestond waarschijnlijk...

Dat het werkt mocht ik al hopen, anders was ik mijn beroep niet waardig geweest (senior systeembeheerder)... :D

Fijn dat het werkt. Indien je dat nog niet gedaan had: Graag even klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag" (rechts onderaan deze webpagina te vinden).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan