Probleem met internetverbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mina01

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2009
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn internetverbinding en hoopte dat jullie me zouden kunnen helpen. Ik kon altijd prima gebruik maken van internet via een LAN-verbinding, maar opeens stopte hij ermee. Althans, de verbinding zelf is er nog wel (ik kan wel internetten via een laptop en als ik naar mijn verbinding in 'Netwerkinstellingen' ga zie ik dat hij wel verbinding heeft), maar zowel Firefox als IE openen geen pagina's.

Tot nu toe heb ik al een aantal dingen geprobeerd om het probleem om te lossen (oa firewall en antivirus uitgeschakeld, instellingen gereset), maar helaas nog geen resultaat geboekt. Ik heb overigens geen router of modem, maar woon in een studentenflat, dus 'trek' mijn internet uit de muur ;) Weet iemand misschien wat ik zou kunnen doen?

Alvast bedankt :)

Groetjes, Mina

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn internetverbinding en hoopte dat jullie me zouden kunnen helpen. Ik kon altijd prima gebruik maken van internet via een LAN-verbinding, maar opeens stopte hij ermee. Althans, de verbinding zelf is er nog wel (ik kan wel internetten via een laptop en als ik naar mijn verbinding in 'Netwerkinstellingen' ga zie ik dat hij wel verbinding heeft), maar zowel Firefox als IE openen geen pagina's.

Tot nu toe heb ik al een aantal dingen geprobeerd om het probleem om te lossen (oa firewall en antivirus uitgeschakeld, instellingen gereset), maar helaas nog geen resultaat geboekt. Ik heb overigens geen router of modem, maar woon in een studentenflat, dus 'trek' mijn internet uit de muur ;) Weet iemand misschien wat ik zou kunnen doen?

Alvast bedankt :)

Groetjes, Mina

Probeer eens het volgende:
Eerst bij je buren vragen of ze ook problemen hebben, zitten immers op hetzelfde netwerk.
Indien nee,
Start->uitvoeren->cmd->enter.
Type "ipconfig /release" (uiteraard zonder aanhalingstekens!
Vervolgens hetzelfde, alleen inplaats van /release : "renew"
Met een beetje geluk is het weer in orde:).
Je vraagt dan simpelweg om een nieuw ip-adres, zonder welk geen internet mogelijk is.

Wat zou kunnen zijn is dat in het studentenhuis veel wordt gedownload. Hierdoor kan de Internet-router 'overbelast' raken, waardoor het bouwen van verbindingen met websites of het opvragen van de ip-adressen die horen bij die websites niet meer lukt.

Probeer het volgende (ik ga ervan uit dat je XP hebt):
Start -> Uitvoeren -> ncpa.cpl
Rechtsklik op je netwerkverbinding, en kies Eigenschappen.
Dubbelklik op Internet-protocol (TCP/IP) in de Onderdelen, en verander de DNS server-instelling van Automatisch toewijzen naar deze 2 handmatig ingestelde DNS-servers:
208.67.222.222
208.67.220.220
Kijk of het dan beter gaat. Helpt het niet, verander dan de instelling weer terug naar Automatisch toewijzen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
@ coenraad: Dat had ik al geprobeerd, maar helaas zonder resultaat :( En mijn buren hebben geen problemen met internet, maar het probleem ligt dus ook niet aan het internet zelf, want ik kan prima op de laptop internetten.

@ Tijs: Ik woon niet in een studentenhuis, maar een studentenflat met iets van euhm 100 inwoners? Dus er zal vast veel worden gedownload ;) Maar zoals ik al tegen coenraad zei: op de laptop heb ik een prima verbinding. Wat je verder zei heb ik geprobeerd, maar het bleef hetzelfde.

In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken! Mochten jullie (of anderen) nog iets anders weten, hoor ik dat graag!

Probeer eens vanuit een command prompt (zie de post van coenraad) de volgende zaken:
1. type ipconfig (enter) en kijk of je een ip adres hebt toegewezen gekregen; dit zou een soortgelijk adres moeten zijn wat je op je laptop hebt.
Als dit klopt probeer je:

2. een ping uit te voeren naar bv google, dus ping www.google.nl.
Je zult nu óf een 'onbekende host' foutmelding krijgen, wat betekent dat er iets in je DNS fout gaat, óf je krijgt een timeout (dit kan bv door een firewall van het universiteitsnetwerk), óf je krijgt een antwoord in een aantal ms.
Als dit laatste het geval is, is er een instelling fout in je browser. Kijk dan bijvoorbeeld eens of er per ongeluk een proxyserver ingesteld staat.
Succes!

Nog een vraag: Gebruik je afwisselend voor pc en laptop dezelfde aansluiting in de muur, of heb je een routertje of switch tussen de pc en laptop en 'de muur' gezet?
Indien het laatste: Welke switch of router is dat dan (merk + type)?

Tijs.

@ ReneDirks: Het IP-adres van de computer en de laptop komen niet overeen (computer: 145.116.7.157, laptop: 145.116.6.142), maar ze horen toch ook niet overeen te komen?
Bij het pingen kon mijn computer de host niet vinden. Wat wil dat dan zeggen mbt mijn DNS?

@ Tijs: Ik heb geen switch of router tussen de muur en mijn computer/laptop gezet :)

@ ReneDirks: Het IP-adres van de computer en de laptop komen niet overeen (computer: 145.116.7.157, laptop: 145.116.6.142), maar ze horen toch ook niet overeen te komen?

Apart: Iedereen krijgt bij De Key blijkbaar een eigen Internet ip-adres (Woonstichting de Key; studenten huisvesting).

Ik zou toch maar eens gaan bellen met de technische afdeling die hoort bij je aansluiting. Het zou zomaar kunnen zijn dat iemand 'jouw' ip-adres van de pc vast heeft ingesteld, en jou op die manier dus 'blokkeert'...

Houd bij het bellen enkele zaken bij de hand:
1. Het 'hardware' adres van zowel de laptop als de pc (Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /all -> kijk naar Fysiek adres (is in de vorm XX-XX-XX-XX-XX-XX of XX:XX:XX:XX:XX:XX of XXXXXXXXXXXXX, waarbij X getal 0 t/m 9 of A t/m F is).
2. IP-adres van zowel de laptop als de pc als die aangesloten zijn op 'de muur'
3. Adres van je flat
4. Je eigen (sub-)huisnummer in de flat
5. Het nummer/code dat evt. op de muuraansluiting staat waar je inplugt.
6. Huur- en Internetcontractnummer(s)

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Precies, vandaar dat ik zei: "soortgelijk adres". Als er bij de vaste PC bijvoorbeeld 169.254.69.xx had gestaan dan was het een DHCP probleem geweest.
In plaats van pingen naar www.google.nl kun je ook eens pingen naar 74.125.79.147. Als je daar geen timeout krijgt dan werkt je verbinding gewoon maar zit er iets in DNS fout (bv DNS service niet gestart, DNS server niet op automatisch). Als je ook dan geen antwoord krijgt zou ik idd de suggestie van Tijs eens opvolgen om te kijken of er iemand is die jouw IP adres gebruikt en contact opnemen met de TD.
Succes!
Rene

Ik had met de Key gebeld en die ging dan even overleggen met de TD (want die mocht ik niet zelf spreken of zo) en nu doet internet het weer! Dus heel erg bedankt voor jullie hulp en het meedenken :D Echt lief en fijn!

Fijn dat het nu werkt! :thumb:

Nog even een vraagje, en als je die beantwoord hebt daarna graag de vraag op opgelost zetten:
Welke informatie heeft de helpdesk aan je gevraagd van de lijst die ik noemde? Hebben ze (bijv.) het Fysiek adres gevraagd van beide apparaten?

De vraag op opgelost zetten doe je door te klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden rechts op deze webpagina.

Tijs.

Ik heb de helpdesk dus niet zelf gesproken, maar de toezichthoudster van het gebouw waar ik in woon vroeg alleen het IP-adres van mijn computer en op welk nummer en welke kamer ik woonde. Verder niets :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan