probleem met invoerlijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikselle

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2009
In het formulier frmDefInvulblad heb ik een invoerlijst geplaatst :
2 problemen :
a) hoe kan ik niet de ID maar het echte doel in het vak krijgen?
b) hoe moet ik ervoor zorgen dat ik een waarde kan toevoegen die nog niet bestaat in de lijst ?
Bijkomende vraag :
Hoe kan ik testen of een gegeven ingevoerd in het invoervak reeds bestaat?

Bedankt !

Bijlagen

Je maakt een kleine denkfout. Je hebt namelijk geen tabel voor je bestemmingen. Die haal je nu uit de tabel waarin je de data wilt opslaan. Daarom heb je nu geen ID voor een bestemming, maar een ID voor andere klant. En zie je in de lijst dus een aantal keer "Bruintje De Beer" terugkomen. Dat is niet de bedoeling van keuzelijsten. Je moet dus een aparte tabel maken voor de bestemmingen, en die vullen met de reeds bestaande (ingevulde) bestemmingen. Elke bestemming komt in die tabel maar één keer voor, en de keuzlijst werkt dan gelijk een stuk beter. Overigens moet je dan wel het ID veld uit de nieuwe tabel opslaan, niet de tekst. Die wil je uiteraard wel zien, en niet het ID. Maar dat komt vanzelf goed als je een nieuwe keuzelijst maakt met de wizard.

Om nieuwe bestemmingen toe te kunnen voegen heb je een actie <Bij niet in Lijst>. Deze Actie wordt uitgevoerd als je een waarde intypt in de keuzelijst die nog niet bestaat. De waarde kun je dan op laten slaan, en gelijk gebruiken. Ik denk echter dat je dat (qua niveau) nu nog niet maken. Al laat ik mij graag verrassen ;)

Dag Michel,

Bedankt voor je reactie. Maar ik had ondertussen reeds iets uitgevlooid dat ook werkt op basis van een query en dan via SQL-regel. Ik bewaar nu weliswaar geen ID maar wel het gegeven en blijf voorlopig over met één tabel. Ik zet mijn oplossing hierbij. Er dienen zich nu wel andere vragen aan maar die zal ik op het forum stellen onder een nieuw bericht.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan