maarten54321
Gebruiker
- Lid geworden
- 7 nov 2010
- Berichten
- 121
Hallo iedereen,
Ik heb een tijdje terug het boek "Java voor studenten" gekocht om Java te leren.
Ik ben al heel wat gevorderd in het programmeren van Java, dus dacht ik om aan iets groters te beginnen...
Tot nu toe ben ik echt al veel verder geraakt dan ik dacht te komen!
Maar ik zit vast...
Een korte uitleg van mijn spel...
Mijn spel heet PaintShot. De bedoeling is dat de speler op een random geplaatst bolletje klikt. Binnenkort verschijnt het bolletje ook op een random tijdstip en moet je binnen een alsmaar kortere tijd op het bolletje klikken. In mijn V1 ben ik al zover geraakt dat hij een random bolletje laat zien op mijn panel en als je er met de muis op klikt, ben je gewonnen. Je hebt maar drie pogingen...
Zover ben ik dus, maar mijn compiler "netbeans" geeft een error als ik de onderstaande code probeer te compileren:
Exception in thread main
Kunnen jullie mij helpen of zeggen wat ik moet doen om dit op te lossen?
Dit is mijn code:
Ik ben nog redelijk jong en op het vlak van Java nog een beginneling.
Alvast bedankt!
Ik heb een tijdje terug het boek "Java voor studenten" gekocht om Java te leren.
Ik ben al heel wat gevorderd in het programmeren van Java, dus dacht ik om aan iets groters te beginnen...
Tot nu toe ben ik echt al veel verder geraakt dan ik dacht te komen!
Maar ik zit vast...
Een korte uitleg van mijn spel...
Mijn spel heet PaintShot. De bedoeling is dat de speler op een random geplaatst bolletje klikt. Binnenkort verschijnt het bolletje ook op een random tijdstip en moet je binnen een alsmaar kortere tijd op het bolletje klikken. In mijn V1 ben ik al zover geraakt dat hij een random bolletje laat zien op mijn panel en als je er met de muis op klikt, ben je gewonnen. Je hebt maar drie pogingen...
Zover ben ik dus, maar mijn compiler "netbeans" geeft een error als ik de onderstaande code probeer te compileren:
Exception in thread main
Kunnen jullie mij helpen of zeggen wat ik moet doen om dit op te lossen?
Dit is mijn code:
Code:
import java.awt.*;
import java.awt.event.*;
import javax.swing.*;
import java.util.*;
public class Paint extends JFrame
implements MouseListener {
private JPanel panel;
private Bomb bomb;
private Game game;
private int trys;
public static void main(String[] args) {
Paint frame = new Paint();
frame.setSize(440, 440);
frame.createGUI();
frame.show();
}
private void createGUI() {
setDefaultCloseOperation(EXIT_ON_CLOSE);
Container window = getContentPane();
window.setLayout(new FlowLayout() );
panel = new JPanel();
panel.setPreferredSize(new Dimension(400, 400));
panel.setBackground(Color.white);
window.add(panel);
panel.addMouseListener(this);
Graphics paper = panel.getGraphics();
game = new Game(paper);
game.newGame();
}
public void mouseClicked(MouseEvent e) {
if (e.getX() == bomb.getX() && e.getY() == bomb.getY()) {
game.winGame();
trys++;
}
if (e.getX() != bomb.getX() && e.getY() != bomb.getY() && trys ==5) {
game.endGame();
}
}
public void mouseEntered(MouseEvent e) {
}
public void mouseExited(MouseEvent e) {
}
public void mousePressed(MouseEvent e) {
}
public void mouseReleased(MouseEvent e) {
}
}
class Game {
private Bomb bomb;
private Graphics graphics;
public Game(Graphics g) {
graphics = g;
}
public void newGame() {
bomb = new Bomb();
bomb.create(graphics);
}
public void endGame() {
bomb = null;
JOptionPane.showMessageDialog(null,"Je hebt verloren.");
}
public void winGame() {
JOptionPane.showMessageDialog(null,"Je hebt gewonnen.");
}
}
class Bomb {
private Random random1 = new Random();
private Random random2 = new Random();
private int xPos;
private int yPos;
public void create(Graphics area) {
xPos = random1.nextInt() * 400;
yPos = random2.nextInt() * 400;
area.drawRect(xPos,yPos,10,10);
}
public int getX() {
return xPos;
}
public int getY() {
return yPos;
}
}
Ik ben nog redelijk jong en op het vlak van Java nog een beginneling.
Alvast bedankt!