Probleem met kleine icoontjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

omejan

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2006
Sinds ik zo'n jaar geleden windows-update KB891711 heb geïnstalleerd heeft mijn windows98se op gezette tijden problemen met de kleine pictogrammen. Ook nu weer. In allerlei toepassingen die er gebruik van maken worden de verkeerde pictogrammen getoond. Verwijderen of uitschakelen van de update, het is een exe-file die iedere keer als service bij het opstarten wordt uitgevoerd, lost het probleem niet op. De grote pictogrammen gaan wel goed.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Het zou door een corrupte ShellIconcache veroorzaakt kunnen worden.
Zorg er eerst voor dat je verborgen bestanden kunt zien. (Ga in Verkenner naar Beeld > Mapopties > tabblad Beeld en kies onder Verborgen bestanden voor Alle bestanden weergeven.)
Ga dan naar de map C:\Windows en verwijder het bestand ShellIconcache:

attachment.php

Start daarna opnieuw op. Er wordt een nieuwe ShellIconcache aangemaakt.
Als dit bestand de boosdoener was is nu alles weer in orde.

Guus.

Edit: die update heeft bij mij trouwens nooit problemen opgeleverd.

Laatst bewerkt:
Hi Guus,
Verwijderen van die plek van ShellIconcache (834 kB) heeft inderdaad geholpen! Alle pictogrammetjes kloppen nu weer. Windows heeft nog geen nieuwe ShellIconcache aangemaakt maar dat zal me op dit moment worst wezen. Ik ben reuze blij met deze oplossing. Hartelijk dank.

Deze update heeft trouwens niet alleen bij mij voor problemen gezorgd. Microsoft heeft zelf toegegeven dat ze een foutje hadden gemaakt bij de eerste uitgave van deze update en is toen later met deze vervanging gekomen.

omejan zei:
Windows heeft nog geen nieuwe ShellIconcache aangemaakt maar dat zal me op dit moment worst wezen.
Heb je in de map Windows gekeken of gezocht op shelllconcache?
In dat laatste geval vind je hem inderdaad niet.
De derde L in de bestandsnaam ShellIconCache is nl. geen L maar een hoofdletter i.
Zoek eens op shelliconcache en ik durf te wedden dat je hem vindt.
Tenzij je verborgen bestanden tonen weer hebt uitgeschakeld.
Heb je na verwijdering wel opnieuw opgestart? :confused:

Guus.

Laatst bewerkt:
Ik zocht op "cache" dus daar lag het niet aan.:D Vond nl. wel de oude die ik verplaatst en renamed had. Heb inmiddels twee keer opnieuw opgestart waarbij de laatste keer ook KB891711 weer mee mocht doen. Pas na de laatste was ShellIconCache weer terug (625kB). De pictogrammetjes kloppen nog steeds. Nogmaals Dank:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan