Probleem met machtigingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

koenimex

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2001
Berichten
163
Ik heb 2 PC's met Windows XP Home Edition. Beide PC's hangen in een netwerk, met een hub. PC 1 deelt de internetverbinding en de printer en heeft (daarom) een vast IP. PC 2 heeft een variabel IP-adres.

Ik heb in PC 1 twee harde schijven, 1 verdeeld in 3 partities (C, D, E) en 1 als 1 partitie (F). Deze laatste partitie is tevens de Mijn Documenten-map voor de enige gebruiker op PC 1; "windows" (als beheerder). PC 2 meldt zich ook aan met de gebruikersnaam "windows" (als beheerder).

Wanneer ik station C, D en E deel, kan ik via PC 2 moeiteloos allerlei bewerkingen met de bestanden op PC 1 uitvoeren. Wanneer ik echter station F deel, begint het gedonder. Er zijn slechts een paar bestanden die ik kan openen van die schijf, bij de meeste krijg ik de foutmelding dat ik geen machtigingen heb. Om over kopieren maar niet te spreken.

Er zijn een aantal dingen die ik zelf al heb geprobeerd:
- Ik dacht dit kon liggen aan het feit dat de PC's dezelfde gebruikersnaam hadden, dus dit heb ik veranderd. Dit werkte niet.
- Ik dacht dat PC 2 geen toegang kreeg op station F op PC 1 omdat station F staat ingesteld als de map Mijn Documenten voor gebruiker "windows". Bij Mijn Documenten een andere map opgegeven, maar geen verschil.

Toen waren mijn opties uitgeput, dus nu heb ik jullie hulp nodig. Wie kan me helpen?

Alvast bedankt!

Overigens: PC 1 draaide eerst op Windows 2000, maar door een mislukte upgrade naar XP Pro was ik genoodzaakt de hele PC te formatteren. Toen werkte alles wel prima.
 
Kijk eens welke gebruikers rechten hebben op die map en voeg evt de user van de andere pc toe, of voeg deze gebruiker of zelfs de hele pc toe als eigenaar.
 
rechtermuisknop op de map/drive die je wilt "delen"properties en vervolgens security (eigenschappen/beveiliging)
 
Sorry maar ik heb alleen de tabbladen "Algemeen", "Extra", "Hardware", "Delen" en"Quotum".
 
Is de F:\ schijf een FAT32 of een NTFS schijf.......
 
Ik heb het probleem al opgelost. Ik kwam erachter dat ik alle bestanden die ik na het herinstalleren had aangemaakt op F:\ (documenten enz.) wel kon openen via het netwerk. Heb toen alle bestanden F:\ (in gedeeltes) naar andere partities gekopieerd en daarna weer terug naar F:\. Toen kon ik overal bij.

Toch bedankt voor jullie hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan