Opgelost Probleem met mijn database om resultaten van een loopcriterium te verwerken.

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Frank Nuyttens

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2023
Ik maak al jaren gebruik van een database die iemand ooit maakte om de aankomsten (resultaten ) van een loopcriterium (voor scholen) te verwerken.
Het gaat altijd om 5 loopwedstrijden en waar dan uiteindelijk een eindrangschikking opgemaakt wordt van de lopers die drie van de vijf crossen liepen.
Maar dit jaar werden twee crossen afgelast en nu wil ik de rangschikking maken van diegene die twee van de drie crossen liepen.
En daar gaat het mis in mijn database. Ik begrijp niet waarom.
Alle resultaten zijn verwerkt in de database en bevinden zich in de tabel 'resultaten'.
In het startscherm kan je dan in het tabblad 'Eindklassement' het eindresultaat automatisch laten berekenen dmv de knop 'Eindrangschikking berekenen'.
Dit gebeurt via een ingewikkelde code in visual basic waar ik niets van snap.
Na het berekenen worden in de tabel 'Punten' punten toegekend aan de lopers. Maar die punten kloppen niet volgens hun resultaten die ze gelopen hebben in de verschillende crossen.
Sommige lopers komen zelfs niet voor in die tabel terwijl ze toch twee wedstrijden liepen. (het is via hun rugnummer dat ze in die tabel staan, dat rugnummer is terug te vinden in de tabel 'Deelnemers')
Ik vermoed dat het ergens te maken heeft met het feit dat ze nu maar twee crossen moeten gelopen hebben ipv drie.

Ik weet het is een hele uitleg, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik heb woensdag de apotheose en ik vrees dat ik dan geen eindklassement kan bezorgen aan de scholen....
Ik heb de tabel gecomprimeerd en als bijlage hierbij gevoegd.

Frank Nuyttens

De database is 35 mb, maar ik had die gezipt...en dat bestand zou 3,4 mb zijn, maar lukt blijkbaar toch niet om te uploaden

Dit gebeurt via een ingewikkelde code in visual basic waar ik niets van snap.
Ik zie ook geen bijlage; als de database te groot is, en je hebt hem niet eerst gecomprimeerd (knop <Comprimeren en herstellen>) dan zou je dat eerst moeten doen. Daarnaast hebben we vermoedelijk niet de complete database nodig. Sowieso moet de database geanonimiseerd zijn, dus er mogen geen herleidbare persoonsgegevens in staan.
Wat ik zou doen, is dus een kopie van de database maken, daar de niet ter zake doende tabellen uit halen, en eventueel de persoonsgegevens anonimiseren. Na Comprimeren en herstellen kun je dan kijken of de de nog steeds te groot is. In dat geval kun je nog kijken of je de tabellen kunt opschonen door het aantal records te verminderen. Zo kunnen in de resultatentabel alle vorige jaargangen (die immers goed zijn) verwijderen en alleen de laatste twee jaar laten staan. En om te kijken wat er gebeurt hoeven niet alle deelnemers er in te staan; als er maar genoeg zijn om te kunnen controleren en zien wat er gebeurt.

Ben uiteraard ook heel benieuwd naar je database!

Volgens mij mag een database maar 2Mb groot zijn. Althans: dat was de limiet voor de migratie.

Ok,
Alvast bedankt voor de reactie.
Ik ga hiermee aan de slag.
Ik ben zelf niet zo heel bedreven met access, maar ik denk wel dat het me lukt om met jouw info een database te maken waar ik met anonieme namen werk en concreet kan duiden bij welke deelnemers het fout gaat.

Maar als die database nog te groot zou zijn, mag een link dan naar een map in dropbox?

Ik had de database nog niet gecomprimeerd en hersteld. Nu wel en deze keer is het gezipte bestand slechts 1,8 mb.
Dus in bijlage de database, vereenvoudigd en anoniem gemaakt..
Hopelijk vindt iemand de fout...

Bijlagen

Ik zie een enorme berg queries, formulieren en rapporten. Een béétje in de goede richting duwen wordt op prijs gesteld :).

Als je in het startscherm van de database het tabblad 'Eindklassement' kiest en daar dan het eindresultaat automatisch laat berekenen dmv de knop 'Eindrangschikking berekenen' dan worden in de tabel 'Punten' punten toegekend aan de lopers. Dit is blijkbaar via een ingewikkelde code in visual basic waar ik niets van snap.
Maar die punten die dan in de tabel 'Punten' verschijnen kloppen niet volgens hun resultaten die ze gelopen hebben in de verschillende crossen.
De resultaten van de lopers zijn al ingegeven en staan in de tabel 'Resultaten'. Ik besef nu dat ik die tabel niet 'opgeschoond' heb tot enkel de resultaten van deelnemer 1-5; Ook alle andere lopers staan daar nog in.

Als ik eerlijk moet zijn, dan snap ik geen jota van de opzet. Ik vind 'm nogal onhandig en onlogisch opgezet, en van de helft van de tabellen/connecties snap ik geen bal. Als ik iemand zou moeten uitleggen hoe deze database werkt, dan zou ik dat, zonder er een dag op te studeren, niet kunnen. Ik snap dus volkomen dat jij er niet uit komt :). En dat ligt niet eens aan de (niet zo best geschreven) code, want daar kom ik nog wel uit. Maar ik heb dus véél meer tijd nodig dan ik er eigenlijk in zou willen steken om er wat zinnigs van te zeggen...

Ik vind dat het eigenlijk voorbij het punt is dat je er iemand op vrijwillige basis naar moet laten kijken, maar dat je er iemand voor zou moeten inhuren die er een échte database van maakt.

Ik begrijp jouw reactie helemaal. Deze database bestaat al jaren en heeft altijd juist gewerkt. Slechts één keer op een schooljaar hebben we die database nodig en daarna gaat hij weer voor een jaar de kast in. Ik vrees dat we hier dan ook het geld niet voor hebben om er een nieuwe database voor te laten maken.
Ik blijf dus maar hopen dat iemand hier de fout in de visual basic code opmerkt.
Maar toch bedankt voor je moeite en antwoorden!
Frank

Ik blijf er nog wel naar kijken, maar zoals ik al eerder zei: het is nogal onduidelijk wat er allemaal gebeurt (en waarom) en je moet eerst de logica snappen voordat je kan kijken waarom de zaken anders lopen dan jij wil :).

Heel fijn dat je nog bereid bent om te proberen achterhalen waar de eventuele fout kan zitten.
Ik ben je hier nu al dankbaar voor en als je vragen zou hebben mag je mij die altijd in een aparte conversatie stellen hoor.
Zoals ik al zei. Misschien (hopelijk) raakt dit tegen volgend schooljaar wel opgelost zodat ik deze database verder kan blijven gebruiken.

Goed nieuws! Samen met een collega hebben we gevonden waar het probleem waarschijnlijk zit.
Via een omweg heb ik toch een correct eindresultaat kunnen opmaken. (exporteren van mijn tabellen naar een database van een andere regio (ander criteriumid)
Nu is het kwestie om de visual basic code aan te passen zodat we volgend jaar safe zitten.
Toch heel erg bedankt om mee te denken, of toch de intentie!

Frank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan