Probleem met ontwaken uit S3 standby

Status
Niet open voor verdere reacties.

Witchy

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2001
Berichten
449
Ik had in de standby stand het probleem dat de fans bleven draaien en de harde schijf ook bleef werken - althans het lichtje brandde. Ik heb mijn usb muis en toetsenbord gewijzigd zodat die niet meer toestemming hadden computer uit standby te halen. De fans bleven echter draaien en dus lawaai maken. Ik heb in het BIOS de ACPI Standby State veranderd van S1 in S3. Nu gaan mijn harde schijf en fans uit in standby en is het rustig. Helaas wil de computer niet meer ontwaken, het lijkt of alles aan gaat maar de monitor blijft op zwart. Ik heb muis/toetsenbord weer toestemming gegeven de computer uit standby te halen, maar die lukt het niet. Als je direct na standby weer op de aan/uit knop drukt, gaat de computer wel aan. Wacht je een tijdje, dan lukt het niet en moet de computer eerst uitgezet worden door de aan/uit knop ingedrukt te houden.
Weet iemand raad? Zou ik van S3 weer terugmoeten naar S1? Maar dan word je gek van de herrie. Ik heb ook Cool 'n Quiet op 'enabled' gezet in het BIOS maar ik hoor geen verschil.
 
Hoi,
S0 (Working) is lit. The CPU functions in entirety; the conservation of power is on a basis of by-device.

S1 (Sleep). The CPU is stopped; The RAM is regenerated; the system functions in reduced power.

S2 (Sleep 2) The CPU does not have any power; The RAM is regenerated; the system is in lower mode of the S1.

S3 (Standby) The CPU does not have any power; The RAM regenerates at minimum; the power supply unit is in mode of reduced power. This mode is also called “Save to RAM”.

S4 (Hibernate). All is powered off, but the memory was saved like temporary file on the hard drive. This mode is called “Save to disk”.

S5 (Off) Everything is shutdown. Means you need a full reboot.

S3 is the best. It uses less power and reboots faster.

Vista and Win 7 have hybrid sleep.
Bron: zardoc
Suggestie: Bios updaten?
Geef evt. de specs van je pc door.
Nog een handige link
 
Laatst bewerkt:
Hi Mik,
Dank je wel voor je antwoord. Eerst de specs: ik heb december een upgrade kit ingebouwd (met hulp van mijn buurjongen), dat was een processor, moederbord en geheugen. Ik ben nogal verknocht aan mijn kast (AOpen) hoewel alles inmiddels vijf jaar oud is. Ik heb nu: AMD Athlon II X4 640, moederbord is MSI 880GM-E41, 4 MB geheugen. Windows XP SP3. Het BIOS is van 10-8-2010 dus redelijk nieuw dacht ik? Ik heb bij mijn vorige configuratie vijf jaar lang niet een bios update gedaan, ik vind dat eerlijk gezegd nogal eng en als het werkt, waarom zou je updaten? Ik heb een harde schijf in twee partities, een extra harde schijf en een losse harde schijf via USB.
Inmiddels wil mijn systeem wel opstarten na standby - ik heb geen flauw idee waarom - maar het duurt zo'n 15 à 20 seconden. Bij standby in S1 is alles er onmiddellijk. De slaapstand kun je wel instellen maar daar komt de computer helemaal niet meer uit.
Bij het inbouwen vond ik het raar dat ik maar één fan kon aansluiten op het moederbord, een fan van de kast bedoel ik, ik heb een fan boven achter en een beneden voor. Mijn buurjongen wist het ook niet dus we hebben de fan vooraan aangesloten. En die maakt erg veel lawaai, Cool 'n quit heeft dat niet veranderd.
Je kunt in het MSI Control Center wel de fans terugzetten naar 50% maar ik hoor geen verschil. O ja, de videokaart zit op het moederbord, een Radion 4250. Daar wil ik nog een keer een betere voor hebben.
Moet je nog meer gegevens hebben?
Bedankt voor je hulp.
Witchy
O ja, het BIOS heeft maar twee mogelijkheden: S1 of S3
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
wat me opvalt over je configuratie is dat je een fan aan de voorzijde hebt geplaatst, immers de fan aan de achterkant trekt normaal gesproken de lucht vanzelf aan de voorkant aan, zonder die fan. Daarbij loop je het risico dat als de fan aan de voorkant meer lucht aanzuigt dan dat er aan de achterkant afgevoerd kan worden je geen goede goede doorstroming v.d. aangezogen lucht krijgt en de warmte a.h.w. in de kast blijft hangen. Ik zou sowieso die fan aan de voorkant eens uitschakelen/loskoppelen.
De Cool 'N' Quiet technologie is alleen van toepassing op je AMD-processor. Dat heeft dus niets met de casefans te maken uitleg.
 
Kijk, zo leer je nog eens wat! :thumb:
Ik dacht dat via het moederbord ook de andere fan werd gecontroleerd. Dan werkt Cool 'n Quiet wel want de kloksnelheid staat regelmatig op ca 800 Mhz en je kunt dat ook zien veranderen. In AMD Power monitor kun je ook zien wat er op een bepaald moment wordt gebruikt.
Ik heb mijn buurjongen om hulp gevraagd, we gaan dezer dagen de fan aan de achterkant aansluiten. Die fans zitten al in de kast, en wij wisten niet welke we moesten verbinden met het moederbord. Mijn vorige moederbord was een Asus en daar kon je wel beide fans aansluiten.
Is er verschil tussen Cool 'n Quiet op Auto of op Enabled?
Nogmaals dank, als je nog meer aanwijzingen hebt: graag! Ik ben nog steeds aan het leren, ben nog uit de tijd van lezen met aap-noot-mies
Witchy
 
:d:d:d Uit die tijd ben ik zelf ook, ik zou de optie gewoon op auto zetten.
Hou ons op de hoogte.
Succes.
 
Vanochtend onder toezicht van mijn buurjongen de voorste fan losgemaakt en de achterste aangesloten. En nu is mijn computer fluisterstil. Heerlijk.
In het MSI Control Center blijft echter system fan op 0 rpm staan, CPU fan wordt wel correct weergegeven. De achterste fan werkt wel, ik kan hem zien draaien, maar ik begrijp niet waarom het Control Center dat niet weergeeft. Temperatuur is perfect, 30-32 graden C.
 
Hoi,
waarom het msi-controlcenter die fan niet weergeeft weet ik ook niet en is in feite ook van minder belang.(Het zal er wel mee te maken hebben waar precies je hem hebt aangesloten op het moederbord). Zolang je cpu-fan maar weergegeven wordt.
Belangrijk is dat je temps onder controle zijn en dat je v.h. lawaai verlost bent. :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan