Probleem met opstarten/installeren besturingssysteem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Julian16

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2007
Hoi,

Mijn vader had vorige week een W98 PC mee naar huis genomen van zn werk, en ik kon 'm gebruiken. Omdat hij ongeloofelijk langzaam was kwam ik op het (stomme) idee om via DOS mode de C schijf te formatteren.. Hierna kwam W98 bij opstarten niet verder dan het tweede scherm waarbij ik de melding krijg <Ongeldige systeemdiskette. Vervang de diskette en druk op een toets.> Na even gegoogled te hebben kwam ik erachter dat ik op een andere pc een bootdisk moest downloaden, op een floppy zetten en in de kapotte computer stoppen.

De computer leest de floppy, en gaat naar een volgend scherm met een hoop tekst. Waarna ik een A:\ prompt krijg.

Ik heb dit alles gedaan aan de hand van deze forum thread die ik gevonden had met google:

http://www.askanowner.com/qa/view.asp?guid=&sid=1&qid=155821

Als ik daar "D:'\" intyp voor mn CD drive waar ik een w98 cd in stop krijg ik error "Invalid drive specification"

wat kan ik hiertegen doen?

Je moet zorgen dat je de floppy opstart met CDRom ondersteuning. Bij www.bootdisk.com moet je de windows 98SE OEM versie downloaden. Hiermee start je de machine op, kiest vervolgens met CDRom ondersteuning, daarna let je even goed op welke schijf hij als CDROM maakt, en dan cdromschijf in de disk en klaar. Een kind kan de was doen.

Volgens mij heb ik dat al geprobeerd.. Die Windows 98 SE OEM is een paarse link geworden, dus ik heb m al is gedownload. En volgens mij, als ik dan CD ROM ondersteuning kies krijg in een C:\ prompt. Kies ik dan D:\, krijg ik invalid drive specification.

Je moet wel even goed opletten welke schijf hij aanmaakt, D: is vaak de RAMdrive, dus dan is het goed kans dat het station E: is.

Als ik hem nu opstart, zie ik alleen maar een C:\ prompt staan. Maakt niet uit in welke volgorde ie start. Als ik start vanaf CD rom doe staat er "failure" en dan een C:\.

Wat kan ik nu doen? Welke commands kan in invullen bij dat prompt? Ik kan wel, als ik A:\ invul probleemloos naar A:\ gaan. Zijn er commands die ik daar kan invullen?

thx alvast,

julian

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan