Probleem met PCI cards

Status
Niet open voor verdere reacties.

noobjuh

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2009
Probleem met PCI cards

Naam
Noobjuh

PC:
Desktop

Specs:
OS Name Microsoft Windows XP Professional
Version 5.1.2600 Service Pack 3 Build 2600
OS Manufacturer Microsoft Corporation
System Manufacturer System manufacturer
System Model System Product Name
System Type X86-based PC
Processor AMD athlon 64 x2 2,61 gHZ 3,5 GB RAM
BIOS Version/Date LTD ASUS M2N-SLI DELUXE ACPI BIOS Revision 1102, 6/20/2007
SMBIOS Version 2.4
Windows Directory C:\WINDOWS
System Directory C:\WINDOWS\system32
Boot Device \Device\HarddiskVolume1
Locale United States
Hardware Abstraction Layer Version = "5.1.2600.5512 (xpsp.080413-2111)"
Time Zone W. Europe Daylight Time
Total Physical Memory 4,096.00 MB
Available Physical Memory 2.77 GB
Total Virtual Memory 2.00 GB
Available Virtual Memory 1.96 GB
Page File Space 5.34 GB

Probleem:
Om meer HDD's aan te kunnen sluiten heb ik 2 PCI SATA cards geinstalleerd. Ik heb de correcte drivers geinstalleerd en wordt ook door device manager herkend. Echter als ik de PC reboot loopt hij er op vast (5 secs na opstarten pc net na bios setup scherm). Ik zie dan dit:

Sitecom PCI SATA RAID controller CN-033 Bios Version 4.3.43
Press <ctrl+s> or F4 to enter raid utility
0: Samsung 1TB

Maar hij gaat niet verder en doet niks. oko als ik f4 of ctrl s intyp gebeurt er niks.

Als ik als test de sata kabel nog niet in de card doe en wacht tot hij voorbij deze check is en net voor windows de kabel erin stop;..dan herkent windows de HDD en controller wel. Maar dat wil ik uiteraard niet elke keer doen .

Iemand een idee/tip?

Staat er niet iets vermeld in de logboeken.

Waarschijnlijk een IRQ conflict , in de bios.

Installeer eerst 1 kaart en daarna pas de 2de.

Hoi

bedankt voor je reactie

maar ik heb iets meer info nodig aub

Welke logboeken? Waar kan ik die vinden?

Als ik het goed begrepen heb start heel Windows niet op als de extra PCI-kaart(en) zijn geïnstalleerd én er 1 (of meer) harde schijven aan hangen. Wordt de schijf er (tíjdens Windows) aan gehangen, dan werkt het wel.

Lijkt mij dus niet een IRQ of ander probleem in Windows, en dus lijkt onderzoek van de logboeken en Apparaatbeheer niet zinvol.

Lijkt mij dus dat de computer bij opstarten probeert vanaf die extra schijf/schijven op te starten (dus via de PCI SATA controller) ipv. via de op het moederbord ingebouwde harddisk-controller. Lijkt mij dus dat je in de BIOS-instellingen van die Sitecom harddisk-controller ervoor moet gaan zorgen dat opstarten van harde schijven die daar aan hangen niet mogelijk is.

Handleidingen etc. van jouw PCI SATA controller: hier
Helaas gaat de handleiding aldaar alleen in op het maken van een raid-set in de BIOS van het apparaat, niet over de overige instellingen. Er wordt verwezen naar de volledige versie van de handleiding op CD-rom.

Misschien kun je de volledige handleiding van de CD-rom ergens uploaden (bij Rapidshare o.i.d.) en ons de link ernaar toe geven, zodat we kunnen zien of in de BIOS (opstart-)opties zijn in te stellen die je kunnen helpen dat níet wordt geprobeerd op te starten van erop aangesloten harddisk(s).

Tijs.

Hij zet er toch extra schijven bij begreep ik uit het verhaal, dus de opstart volgorde is niet veranderd dan , toch?

Ik leer ook elke dag weer op deze manier

@John Goofer: Op de een of andere manier worden die 'extra schijven' gezien als opstartbaar, terwijl de topic-starter er niet van wil opstarten maar als 'data-schijven' wil gebruiken.

Op mijn eigen PCI SATA-controller is dat geen probleem, omdat die een 'domme' BIOS heeft. Blijkbaar beschikt de SATA-controller van de topic-starter over een 'slimme' BIOS, waardoor ook van de daaraan gehangen schijf/schijven opgestart kan worden. Die optie moeten we dus op de een of andere manier gaan uitschakelen. Daarvoor hebben we de hele handleiding nodig, want de versie op de website zegt alleen wat over het inrichten van RAID-sets in de BIOS van de PCI kaart.

Tijs.

Bedankt tijs

Heb je de handleiding van de card nodig,..of van de bios (moederbord)?

In eerste instantie in ieder geval de volledige handleiding van de PCI kaart (met alle BIOS mogelijkheden aangegeven).
Natuurlijk kan het geen kwaad daar ook een handleiding bij te hebben van het moederbord, zodat bekend is wat dáár in de BIOS is in te stellen, maar ik vermoed niet dat we daar iets kunnen verdienen m.b.t. de oplossing van je probleem.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan