Probleem met print selectie query

Status
Niet open voor verdere reacties.

SkyWarrior

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2003
Ik heb (Acces 2003) een adressen database gemaakt. Na een eerdere vraag van mij in dit forum, een tijd geleden, heb ik het voor elkaar gekregen doormiddel van een selectievakje en een query aan te geven welke adressen uitgeprint moeten worden. Daarvoor heb ik in de query de "print" kolom uit het adressentabel met als criteria Ja. Dit werkt echter niet zo goed.
Als ik een paar adressen aanvink om te printen en kijk in die query staat er maar één in. (de eerste die ik heb aangevinkt) Als ik daarna afsluit en weer opstart staan er twee, of als ik het vinkje bij het 2e adres weghaal en weer neerzet komt de 2e ook wel in de query, maar meer komen er niet in als ik bijv. 3 of 4 adressen heb aangevinkt. Als ik ineens bv. 10 adressen aanvink komen er wel meer in, maar niet alle tien.:confused:
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn ? Ik moet toch gewoon een vinkje kunnen zetten en direct printen, niet afsluiten of het vinkje twee keer moeten zetten...:(

Worden de aangevinkte vakjes wel in een tabel weggeschreven? Als dat niet het geval is dan kan daar de oorzaak in zitten.

Grtz,

Geplaatst door beheer25
Worden de aangevinkte vakjes wel in een tabel weggeschreven? Als dat niet het geval is dan kan daar de oorzaak in zitten.

Grtz,
Hoe bedoel je in een tabel weggeschreven ? Ik vink de vakjes aan in een tabel (of query, maar dat maakt niet uit) en in de query moeten dan die aangevinkte records verschijnen, wat dus niet echt goed gaat, zoals ik al had geschreven.

vraag verduidelijkt

Ik ben erachter waar het probleem ligt. Ik heb dus een tabel met selectie vaktjes om te printen. In een query heb heb ik aangegeven dat alleen de records moeten verschijnen welke zijn aangevinkt. Dit doet ie netjes maar alleen niet als er een leeg veld in een record zit. Ik heb al een tijd zitten prutsen met de Nz functie maar kom er niet uit.
Bij de lege velden maak ik gebruik van een keuzelijst. Als ik niets kies is het veld dus leeg, en die velden komen niet in de query. Heeft iemand hiervoor een oplossing, ik hoop dat het nu duidelijker is geworden.:D

Ik vermoed dat er iets scheef zit in een join van twee tabellen. Als je de SQL van de query even plaatst kunnen we zien wat de oorzaak is.

Grtz,

Hier is de SQL, even zonder de expressie omdat die niet werkt.
---
SELECT Adressen.Voorvoegsel, Adressen.Postnaam, Adressen.Achternaam, Adressen.Adres, Adressen.Postcode, Adressen.Plaats
FROM voorvoegsels INNER JOIN Adressen ON voorvoegsels.Id = Adressen.Voorvoegsel
WHERE (((Adressen.Print)=Yes))
ORDER BY Adressen.Achternaam;
---

Tenzij je in voorvoegsels.Id dezelfde gegevens opslaat als in Adressen.Voorvoegsel zit daar waarschijnlijk het probleem.

Als het wel om dezelfde gegevens gaat zit de oorzaak waarschijnlijk in het ontbreken van voorvoegsels o.i.d.

Je kunt dan proberen een left of een right join te gebruiken. Hiertoe kun je in design view van de query met de rechtermuisknop op de relatie klikken en dan kiezen voor "join type". Kies nu de juiste relatie (oftewel bekijk even in welke tabel je altijd gegevens verwacht) en kijk eens of het dan werkt.

Grtz,

Bedankt !

Ja het is gelukt, ik heb het naar een right join veranderd en het werkt nu. Bedankt !:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan