Probleem met rechtermuisknop

• Onderwerp starter Onderwerp starter 4crm
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

4crm

Gebruiker
Lid geworden
28 jul 2009
Na een systeemherstel-actie doet de rechtermuisknop-functie het niet goed meer. Als ik het context-menu wil oproepen bevriest de computer voor enige minuten (soms wel 10 minuten). Als ik CTRL+ALT+DELETE intoets dan kan ik deze actie onderbreken. Na dit te hebben gedaan kan ik zonder problemen de actie op al de mappen (of prullenbak) uitvoeren.
Ik werk met XP Professional SP3. Ik heb in ieder geval een schone installatie van de SetPoint gedaan, mocht helaas niet baten.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat er een programma die in je context-menu geregistreerd is, brak is, of een verwijzing mist o.i.d.

Kijk hier eens voor tips:
http://windowsxp.mvps.org/context_folders.htm

Met het programma ShellMenuView kun je de context-menu items in Windows beheren. Deze moet je uiteraard wel even downloaden (zie bijgevoegde link naar artikel).

Ik denk dat er een programma die in je context-menu geregistreerd is, brak is, of een verwijzing mist o.i.d.

Kijk hier eens voor tips:
http://windowsxp.mvps.org/context_folders.htm

Met het programma ShellMenuView kun je de context-menu items in Windows beheren. Deze moet je uiteraard wel even downloaden (zie bijgevoegde link naar artikel).

Ik heb de file gedownload en geinstalleerd. Maar de lijst welke ik zie als ik dit programma opstart zegt mij nagenoeg niets. Mijn kennis is ook weer niet zo diep dat ik dit als dagelijkse kost verwerk. Waar moet ik op letten?

Kun je de lijst hier posten?

Hij is nogal erg groot, ik kan hem alleen als complete HTML exporteren. Als ik screendumps moet maken dan worden het nogal veel jpg-files. Aangezien ik hier geen HTML pagina mag bijvoegen kan ik deze eventueel wel naar je toe mailen.

Hij is nogal erg groot, ik kan hem alleen als complete HTML exporteren. Als ik screendumps moet maken dan worden het nogal veel jpg-files. Aangezien ik hier geen HTML pagina mag bijvoegen kan ik deze eventueel wel naar je toe mailen.

Ik heb wat items verwijderd uit de lijst zodat deze meer dan gehalveerd is, alleen de dingen welke mij als zinnig overkwamen heb ik laten staan. Helaas zonder resultaat. Het vreemde is dat na eerst een CONTROL+ALT+DELETE actie, toegepast op een willekeurige map, alles weer normaal werkt? Heeft het iets te maken met bevoegdheden (ik noem maar wat), daar ik last hebt van dit fenomeen na een eerder systeemherstel?

Wat doe je precies in taakbeheer om deze actie te onderbreken?
Welk proces stop je dan?

Volgens het bericht in taakbeheer reageert de map niet. Als ik dan het proces beeindig en daarna op dezelfde map het contextmenu wil oproepen met de rechtermuisknop heb ik totaal geen last meer en werkt het normaal. Het probleem doet zich weer voor als ik een USB stick of andere andere harde schijf aankoppel en op deze schijf een contextmenu wil oproepen, als ik dan via taakbeheer dit weer stop kan ik gewoon weer zonder problemen met de rechtermuisknop deze en andere mappen op deze disk benaderen.

Ik heb geprobeerd via het RegEdit menu een en ander te bekijken maar het is allemaal acacadabra voor mij. Heb een paar dagen geleden wat proberen weg te halen (zie mijn reactie van 30 juli hierboven), maar dat ging niet goed. Heb alles moeten terugzetten omdat de muis het niet meer deed.

Laatst bewerkt:
Lijkt mij 'n probleem met 't register,probeer dat 's op te schonen met Ccleaner let op 't gele balkje bovenin,klik erop en kies voor bestand toch downloaden en installeer 't programma,let op dat je bij de install. de yahoo-toolbar uitvinkt(of je moet 'm willen)
Draai 't programma maar laat wel eerst je register backuppen via 't programma.
Misschien is 't probleem dan opgelost.
Succes.

Lijkt mij 'n probleem met 't register,probeer dat 's op te schonen met Ccleaner let op 't gele balkje bovenin,klik erop en kies voor bestand toch downloaden en installeer 't programma,let op dat je bij de install. de yahoo-toolbar uitvinkt(of je moet 'm willen)
Draai 't programma maar laat wel eerst je register backuppen via 't programma.
Misschien is 't probleem dan opgelost.
Succes.

Helaas. Ook dit is niet de oplossing, hoewel ik wel kan werken is het behoorlijk onhandig of zelfs lastig als ik vooraf de - contextmenu oproepen en met taakbeheer deze actie weer stoppen - vergeet te doen. Want ook bij de programma's heb ik het probleem (Photoshop, Indesign, Illustrator, Dreamweaver, Flash), juist tijdens het werken gebruik ik het contextmenu heel veel.

Download ProcessExplorer via deze link.Deze tool is uitgebreider dan Windows Taakbeheer en uitstekend geschikt om problemen met de verkenner te achterhalen.
Laat 't scherm openstaan en doe 't zelfde via 't contextmenu als normaal,kijk dan op 't scherm welk proces of geladen dll verantwoordelijk is voor 't vastlopen,kijk naar 't processor e/o geheugengebruik van de afzonderlijke onderdelen die op dat moment geladen worden,zo zou je er achter kunnen komen waar het probleem ergens zit.Daar is trouwens What's Running ook een goeie tool voor.

Laatst bewerkt:
Download ProcessExplorer via deze link.Deze tool is uitgebreider dan Windows Taakbeheer en uitstekend geschikt om problemen met de verkenner te achterhalen.
Laat 't scherm openstaan en doe 't zelfde via 't contextmenu als normaal,kijk dan op 't scherm welk proces of geladen dll verantwoordelijk is voor 't vastlopen,kijk naar 't processor e/o geheugengebruik van de afzonderlijke onderdelen die op dat moment geladen worden,zo zou je er achter kunnen komen waar het probleem ergens zit.Daar is trouwens What's Running ook een goeie tool voor.

Ik heb je advies opgevolgd. In What's running kon ik zien dat tijdens het oproepen van het contextmenu onder cpu 94 staat bij system process. Als ik dan deze open om te zien wat er nog meer aan waardes staat, dan is alles 0 behalve de thread count, deze staat op 2. Verder is werkelijk alles 0, alleen What's running niet, deze staat op 4. Als ik een snapshot tracht te maken m.b.v. What's running dan bevriest alles (incl. what's running) en kan zelfs met taakbeheer niets meer doen, deze lijkt ook te bevriezen. Ik moet dan de computer met de aan/uit knop uitzetten, wat mij niet goed lijkt om veel toe te passen.

Laatst bewerkt:
Ook met ProcessExplorer het nog eens geprobeerd. Deze geeft een CPU van 99,23. Onderin kan ik zien dat het CPU usage 0,77% is. De commit charge 11%. Er draaien 64 processen en de physical use is 24,23%. Wat het ook mag betekenen....in ieder geval bevriest het proces van contextmenu oproepen nog steeds.

Voor XP heb je wel erg veel processen draaien,ikzelf heb er 26 draaien incl. firewall en antivirussoftware,maar laten we zeggen 30 tot 35 is normaal.
Hoeveel RAM geheugen heb je in de pc?
Daar zou wel 's 't probleem kunnen liggen er zijn teveel processen in het geheugen geladen t.o.v. je hoeveelheid RAM geheugen vandaar waarschijnlijk die vertaging.
In principe weet ik bijna zeker dat je zo 30 processen zou kunnen uitvinken bij
uitvoeren
typ
msconfig
enter
tab: opstarten
Moet je eens kijken hoe snel je pc erna opstart en je programma's reageren!
Maak ook de map C:\Windows\Prefetch eens leeg(Ctrl-A-delete-enter)
Succes!

Laatst bewerkt:
Voor XP heb je wel erg veel processen draaien,ikzelf heb er 26 draaien incl. firewall en antivirussoftware,maar laten we zeggen 30 tot 35 is normaal.
Hoeveel RAM geheugen heb je in de pc?
Daar zou wel 's 't probleem kunnen liggen er zijn teveel processen in het geheugen geladen t.o.v. je hoeveelheid RAM geheugen vandaar waarschijnlijk die vertaging.
In principe weet ik bijna zeker dat je zo 30 processen zou kunnen uitvinken bij
uitvoeren
typ
msconfig
enter
tab: opstarten
Moet je eens kijken hoe snel je pc erna opstart en je programma's reageren!
Maak ook de map C:\Windows\Prefetch eens leeg(Ctrl-A-delete-enter)
Succes!

Bedankt voor je aandacht en hulp, maar ik merk dat jij veel meer computerkennis bezit dan ik. Voor mij is de computer een stuk gereedschap die het zonder al te veel kopzorg gewoon moet doen. Ik weet voldoende om het geheel draaiende te houden en licht systeembeheer lukt ook nog wel, maar wat ik allemaal zie als ik je instructie uitvoer is voor mij totaal een schimmen-gebied. Wat moet ik verwijderen uit de (voor mij) onleesbare lijst? Zoals ik al eerder schreef had ik al eens wat verwijderd en dat was niet echt een succes, kon niets meer doen en moest met systeemherstel de boel weer aan de praat krijgen.
De lijst die ik zie bij het systeem is voor mij echt niet te begrijpen. De andere items begrijp ik wel, veel van Adobe, monitor-kleurbeheer, lettertype-beheer (Extensis suitcase), scan en printer-software, antivirus en spyware programma's, enz. dus dat lijkt mij wel in orde.
Mijn computer is een HP-Compaq Pressario Dual Processor, type SR2059NL (2x Intel Pentium 2,8 GHz) en voorzien van 2Gb RAM (2x DDR2 PC2-4300/533 MHz 1GB) en 250 Gb (SATA) harddisk. Videokaart is een Matrox Millennium P690 Plus LP PCIe x16 met 256 Mb geheugen. Ik draai met XP Professional (32 bit) service pack 3.

Ik wil opmerken dat de computer al zo'n drie jaar in nagenoeg dezelfde configuratie probleemloos draaide. De problemen begonnen toen ik een systeemherstel moest doen nadat ik ServicePack 3 had geinstalleerd (de computer begon toen almaar spontaan te herstarten).

Mag ik een jpeg bestand maken van de lijst en deze hier plaatsen zodat jij misschien kan aangeven wat ik weg kan halen?

Laatst bewerkt:
Heb je misschien per ongeluk een systeemherstel gedaan naar een herstelpunt van vóórdat SP3 was geïnstalleerd??
Ik moet even opmerken dat in de eerste officiële vrijgave van SP3 verkeerde stuurprogramma's werden meegeleverd m.n. voor HP (blunder van MS)
Je zou SP3 kunnen deïnstalleren via Configuratiescherm>Software>Windows XP Servicepack 3 en het daarna handmatig opnieuw installeren
http://www.microsoft.com/downloads/...A8-5E76-401F-BE08-1E1555D4F3D4&displaylang=nl
Over al die opstartende processen,in principe hoeft geen enkel ander programma mee op te starten m.u.v. je Antivirussoftware en evt. een andere Firewall dan die van Windows,de rest kun je allemaal opstarten wanneer ze nodig zijn b.v. d.m.v. een snelkoppeling.

Je hebt het opgelost! Na het legen van de map Prefetch *(zoals je adviseerde) doet alles het weer normaal. Onwijs bedankt:thumb:
Ik heb inderdaad een herstelpunt gedaan van voor de SP3 installatie. Is dat een oorzaak voor het vreemde gedrag van de muis? Zijn er dan restbestanden blijven staan die verstoren? Ik dacht dat alles gewoon weer in de oude situatie terug geplaatst zou worden, schijnbaar niet dus.

Maar wat heb ik nu eigenlijk gedaan? Waar dient deze map met al deze bestandjes voor? En kan je die altijd straffeloos legen zonder nadelige consequenties?

Laatst bewerkt:
De bestanden in de map prefetch verwijzen naar programma's die vaak door de gebruiker worden gebruikt en door Windows a.h.w. voorgeladen worden in het geheugen ( wat resulteert in sneller opstarten v.d. desbetreffende programma's) Bij systeemherstel en soms zonder aanwijsbare oorzaak kan deze map corrupt raken,dus leegmaken kan geen kwaad,Windows maakt zelf weer nieuwe up to date bestanden aan.
Ben blij voor je dat 't opgelost is,klik ff rechtsonder op opgelost.
Succes!

P.S. wat je precies hebt gedaan is verwijzingen opruimen naar programma's die toen nog niet op de pc stonden

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan