Probleem met relatie in Access.

Status
Niet open voor verdere reacties.

S247485

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 okt 2004
Ik heb het volgende probleem:
Ik heb een database waarin ik twee tabellen heb.
- Producenten (dit zijn producenten van autos)
- Merken (dit zijn merken bv. Golf)
Het is nu mijn wens dat ik wanneer ik binnen de tabel merken een GOLF aanklik automatisch de "producent"volkswagen verschijnt. En dit moet dus ook voor andere merken gelden.
De database heb ik maar ff bijgevoegd.

Omdat ik hier nieuw (en niet echt ervaren met Acces) ben weet ik nog niet hoe alles werkt. Als ik dus iets fout doe zou ik graag feedback van jullie willen tonvangen.

Bij voorbaat bedankt voor jullie reacties.

Bijlagen

Ik snap het niet, je moet toch zelf eenmalig bepalen welke merken bij welke fabrikant horen. Dit kan Access toch niet weten.
BTW : 2 keer golf in de merkentabel is redundantie van gegevens en dat is net wat je moet vermijden in databases.

Waarom wil je eigenlijk in de tabel iets invoegen, dit is toch handiger via formulieren.

Indien ik de opzet mis van je db gelieve het dan wat toe te lichten.

Uitleg

Sorry mijn fout, zal me beter moeten verworden.
Het zit zo:
Binnen de database zijn er twee tabellen.
- Producenten (bv. Volkswagen, Opel of Renault)
- Auto’s (dus de merken die de producenten maken)

Ik wil de tabellen nu zo opzetten dat wanneer iemand anders eraan werkt de auto’s automatisch aan de producenten worden gekoppeld.
Dus niet alleen een relatie tussen de twee tabellen, maar ook zo dat wanneer iemand een Golf invult automatisch de producent Volkswagen verschijnt. En ik zou willen dat men ook de producent niet kan wijzigen. Dus zodat niet opens een Golf als een model gezien wordt van een Opel.

Ik hoop dat ik alle onduidelijkheid heb kunnen weghalen. Sorry dat ik me vaag heb uitgedrukt.

Hieronder is nog een keer een nieuwere versie automerken.

Bijlagen

formulieren maken

Als ik jou was zou ik maar eens het hoodstuk over formulieren goed doorlezen. Hier kan je daar volgens mij precies gedaan kijgen wat je wil. Verder moet je nog in de tabel Producenten nog een sleutelkolom aanmaken (bv ProducentenId). Dan maak je in de tabel Auto's i.p.v. de namen van de producenten een kolom met het ProducentenID met een koppeling naar de andere tabel. Hierna kan je dan in een formulier een koppeling maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan