Probleem met relaties?

Status
Niet open voor verdere reacties.

RANG3D

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2016
Hallo,

Ik ben nieuw met Access en probeer mezelf via het net wat aan te leren.
Ik weet niet of dat dit de juiste categorie is om dit op te vragen.

Probleem:
Ik heb een tabel 'Klanten' en een tabel 'Notities'.
In de tabel 'Klanten' zit enkel KlantID, Naam, Voornaam, ...
In de tabel 'Notities' zit NotitieID, Datum, Notitie.

Ik wil een formulier maken met de klant en zijn verdere gegevens en op dat formulier een subformulier met de notitie en datum van de notitie.
Al de voorgaande notities zouden zichtbaar moeten zijn als ik de klant open en ik zou ook telkens een nieuwe notitie moeten kunnen toevoegen.

Ik heb dit geprobeerd maar ik denk dat er een fout zit in de relatie tussen de 2 tabellen.
Moet er hier nog een tabel tussen?
Is mijn redenering hier fout?
Een klant kan meerdere notities hebben, toch?

Alvast bedankt voor de hulp! :)

Zo te zien vergeet je een veld in de tabel Notities. Daar moet namelijk en veld KantID in, anders kan je de 2 tabellen niet koppelen. Hiermee is ook je probleem opgelost.
Lees de Access cursus in de Handleidingen sectie er eens op na, waarin de techniek wordt uitgelegd.

Hallo OctaFish,

Bedankt voor je antwoord, maar ik doe blijkbaar nog iets verkeerd.
Ik heb een formulier "Notitie" (het subformulier) is ook een doorlopend formuliertje, hier stop ik dan mijn NotitieID, datum, notitie en KlantId veldjes in.
Dan het volgende formulier is "NotitieToevoegen", hierop komt het subformulier "Notitie" te staan en staan bovenaan de gegevens van de klant.

Als ik mijn klant kies, en een notitie toevoeg in het subformulier, zie ik in mijn tabel Notitie de klantID niet verschijnen van die klant.
De relatie staat nu wel juist. Moet de KlantID in de tabel Notities een speciaal soort van veld zijn of is korte tekst goed?

Alvast bedankt!