probleem met SATA2 schijf

• Onderwerp starter Onderwerp starter alp
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

alp

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2008
hallo,

een aantal dagen geleden heb ik een SATA2 (160gb) hardeschijf gekocht en die wil ik in mijn pc zetten en windowx xp erop zetten. Nu heb ik in mn pc al een SATA schijf zitten van 40gb die gaat eruit want ik kan maar 1 hardeschijf aansluiten op mn mobo. kheb dus de oude schijf (40gb) eruit gehaald en die nieuwe sata2 (160gb) erin gezet, kabeltjes vast gemaakt klaar. Pc opgestart, toen kreeg ik een melding van dat er geen "boot device" was, en kreeg ik 2 opties, 'strike F1 continue', 'F2 bios'.

Bij bios staat er wel "Samsung HD161HJ 160 gb"

maar bij opstarten krijg ik elke keer de no boot device melding.... :S

opstartvolgorde

iemand die kan helpen ? Alvast bedankt

greetzz..

Laatst bewerkt:
Welkom op Helpmij.:)

Je zal Windows opnieuw moeten installeren op je nieuwe schijf. Zorg dat je vanaf cd-rom kunt opstarten en dat de Windows cd-rom erin zit.

als eerst bedankt voor uw snelle hulp.

Ik heb de Windows xp cd erin gestopt, alleen hij pakt hem niet als ik het opnieuw opstart. Met de cd erin krijg ik steeds weer de melding, no boot device.
Moet ik op een toets ofzo drukken om het vanaf cd-rom te kunnen opstarten ? Of ligt het aan de windows xp cd ?

Je zal de boot volgorde in het Bios moeten aanpassen. Je zal ook een floppy met SATA driver nodig hebben. Tijdens de setup krijg je onderin beeld "F6 voor SCSI/RAID driver", die F6 moet je ook gebruiken voor je SATA driver. Er wordt dan verderop in de setup om de floppy gevraagd.

het lukt helaas niet. Ik krijg de melding missing operating system. ik heb met een opstartdiskette geprobeerd, als ik c: doe kom ik er niet. maar in bios staat er wel samsung hd 160gb

Je moet voor cd-rom kiezen als eerste opstart, niet je hardeschijf.

ik heb de windows xp cd erin gezet, nu krijg ik een melding met 'missing operation system'

Als je opstart vanaf de XP cd, zie je dan de melding van Windows setup??
Zo nee, dan start je dus niet op vanaf cd en zolang dat niet gebeurd zal je die melding blijven krijgen.

Heb je in de bios de 'boot priority' (o.i.d.) al dusdanig ingesteld dat 'cd rom' als eerste staat?

ik stop cd XP cd erin, en dan doe ik opnieuw opstarten, en dan krijg in die dos scherm (zwarte scherm) , missing operation system en verder kan ik niet meer.

als ik het goed heb begrepen:
als je een nieuwe SATA schijf aansluit (oude eruit, nieuwe erin) dan moet je gewoon opstarten met cd-rom ondersteuning met XP cd erin en dan XP installeren en dan lukt alles vanzelf.?

bedankt

ik stop cd XP cd erin, en dan doe ik opnieuw opstarten, en dan krijg in die dos scherm (zwarte scherm) , missing operation system en verder kan ik niet meer.

Dat betekent dus dat in je BIOS je cd speler niet als 'first boot device' staat, zolang dat niet goed staat kom je niet verder en heeft ook niets te maken met welk type nieuwe HDD in de pc stopt.
Voor de laatste keer, kijk in de bios naar de bootvolgorde, zet die zo dat de CD/DVD als eerste staat, start dan met de cd op en volg verder het verhaal van 'crash'

bij bios had ik de volgorde veranderd, eerst kwam cd dan floppy dan sata maar ik heb het probleem gevonden. Om via cd te kunnen opstarten moest er eerst op een toets worden ingedrukt :confused: nu is tie bezig met windows xp installeren. Crash, Maestro12 bedankt voor jullie hulp. probleem opgelost :thumb:. topic kan op slot

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan