Probleem met SMC7004VBR Barricade

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zqwiqly

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2007
Hoi,

Ik heb sinds kort een probleem met mijn router. Voorheen nooit problemen gehad, ik had een modem van UPC, daarna mijn router, daarna de PC en twee/drie laptops. Alles via kabels dus geen WiFi.

Nou zijn we kort geleden verhuisd. Het hele netwerk boeltje is uitgepakt en aangesloten (dus zonder instellingen o.i.d. te veranderen) en zonder modem. De lokale ISP werkt met vaste IP's dus er komt alleen een LAN (WAN) kabel binnen (vanuit een router die buiten aan de muur van de flat hangt). De WAN kabel in de router geprikt, in de router alle gegevens ingeklopt van de ISP (IP, subnet mask, gateway en DNS servers).

De PC heeft een vast IP, de laptops krijgen een IP middels DHCP. Het vaste IP zit buiten de DHCP range. Resultaat: geen internet, wel kan ik vanuit de laptops in de gedeelde mappen van de PC. Trek ik alle kabels van de laptops eruit en laat ik alleen de PC zitten, dan heeft de PC internet. Prik ik 1 willekeurige laptop er weer in: internet weg. Laat ik de laptop zitten en trek ik de PC eruit: de laptop heeft internet. PC er weer in: geen van beide heeft meer internet.

Ik heb met de ISP gesproken en die gaf aan dat het geen probleem moet zijn. Ook ziet hij het MAC adres van de router gewoon opkomen. Van zijn kant zijn er ook geen restricties voor het gebruik van routers.

Dus: als er 1 LAN kabel in de router zit werkt internet perfect, gaat er een LAN kabel bij, werkt internet nergens meer, maar het LAN wel.

Iemand een idee?

Alvast bedankt, Zqwiqly.

Edit:
Ook het veranderen van IP instellingen op de PC of eenderwelke laptop geeft hetzelfde resultaat. Welke combinatie van DHCP/vast IP, alleen vaste IP's, alleen DHCP, het maakt niet uit. 2 kabels in de router = geen internet.

Laatst bewerkt:
wanneer je alles aansluit en je geen internet hebt, wat zijn dan de ip en subnet masks van alle devices in je netwerk?

klinkt namelijk alsof je router functioneert als bridge en er dus geen sprake is van NAT.

(En dat IP wat je krijgt van je "ISP" is dat daadwerkelijk een vast IP, of een vast ip uit een dhcp pool? Je kan dan namelijk kijken wat er gebeurd wanneer je het configged als dynamic IP)

Even snel getest met 1 laptop en de PC:
PC:
- IP: 192.168.2.201
- subnet: 255.255.255.0
Laptop:
- IP: 192.168.2.111
Router:
- IP: 192.168.2.1

Voor zover ik weet is het IP vast:
- IP: 93.114.34.216
- subnet: 255.255.252.0
Of het uit een DHCP pool komt, geen idee. Maakt dat uit? Ik heb nu namelijk de router ingesteld op 'Static IP Address'.
Andere opties die ik heb voor WAN zijn:
- Dynamic IP Address
- PPPoE
- PPTP
- Static IP Address (welke ik nu geselecteerd heb)
- Bigpond

Thnx,

Zqwiqly.

nou je configuratie is goed (laten we dat voorop stellen), maar routers work in mysterious ways. Zoals ik al zei maak er eens dynamic ip van. Wellicht dat de router dan opeens begrijpt dat er sprake moet zijn van nat.

update: heb je trouwens de router al eens gereset en vervolgens de configuratie opnieuw doorgevoerd?

Laatst bewerkt:
Yep, de router heb ik al enige malen (hard) gereset en opnieuw alle data ingevoerd. Geen verschil.

Ik heb de WAN ingesteld op Dynamic IP, helaas hetzelfde resultaat. Wederom de internet verbinding kwijt op de PC.

Zqwiqly.

vaag. En je maakt geen gebruik van virtual server of portmapping oid? Maak de PC ook eens dynamisch IP.

Inderdaad vaag. En nee, ik maak geen gebruik van portmapping/virtual servers.

De PC dynamisch maken heb ik reeds geprobeerd. Dynamisch/vast, welke combinatie dan ook. Werkende instellingen van de PC exact overgezet naar de router, geen resultaat.

Router kapot kan ik ook niet geloven, aangezien het normale LAN wel werkt....

Zqwiqly.

Firmware update dan maar eens proberen: http://preview.tinyurl.com/2veqcth

In release notes wordt er gesproken over oplossing van een klein probleem met NAT en WAP server. Nou is het geen WAP server, maar poging wagen lijkt me niet verkeerd.

Mech.... geen van de upgrades in je link is geldig (invalid firmware file). Ook de site van SMC geeft geen oplossing (heb ik tenminste niet gevonden). Ik kan het product ook niet vinden in de dropdown box.

Iemand nog een idee, of ga ik morgen een nieuwe router kopen?

Zqwiqly.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan