Probleem met snelkoppeling.

Status
Niet open voor verdere reacties.

WimGerritsen

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2001
Ik heb een probleem met diverse snelkoppelingen. Paint,rekenmachine,Mailwasher etc. De iconen zijn ook anders.Als ik erop klik dat krijg ik de mededeling "Probleem met snelkoppeling."Het doeladres
van deze internetsnelkoppeling is onjuist. Ga naar het eigenschappenvenster van de internetsnelkoppeling en controleer of het doel juist is.Het doel is wel juist
Ik heb systeemherstel al geprobeerd maar dan krijg ik dezelfde foutmelding als boven beschreven staat.
Dit heb ik ook al geprobeerd in uitvoeren maar dezelfde melding:%SystemRoot%\System32\restore\rstrui.exe

Wie weet raad?

Wim

Controleer eerst de harde schijf. Hier kan de oorzaak gelegen zijn. Er moet trouwens ook niet meer fout gaan. Klik dan vanuit het Startmenu op Uitvoeren en typ het volgende commando: sfc /scannow

Dit commando start meteen de Windows File Protection service die alle beveiligde bestanden gaat controleren. Bestanden die verdwenen of beschadigd zijn worden daarbij hersteld.

Omdat systeemherstel niets heeft uitgemaakt zou ik daarna Herinstallatie met behoud van instellingen proberen. Hier alvast informatie daarover, in het Engels, maar ik hoop dat je een betere tip krijgt.

How Do I Do a "Repair Installation"?

Configure your computer to start from the CD-ROM drive. For more information about how to do this, please refer to your computer's documentation or contact your computer manufacturer.

Insert your Windows XP compact disc (CD) into your CD-ROM drive or DVD-ROM drive, and then restart your computer.

(You can also boot with a Windows 98/Me Startup disk with CD support and run WINNT.EXE in the I386 folder on the CD)

When the "Press any key to boot from CD" message is displayed on your screen, press a key to start your computer from the Windows XP CD.

When you see the following message displayed on the Welcome to Setup screen, press ENTER:

To setup Windows XP now, press ENTER.

At this point an option to press R to enter the Recovery Console is displayed. Do not select this option.

On the Windows XP Licensing Agreement screen, press F8 to agree to the license agreement.

Make sure that your current installation of Windows XP is selected in the box, and then press the R key to repair Windows XP.

Follow the instructions on the screen to complete Setup.

Zover http://www.dougknox.com/

Na een herinstallatie van XP is er telkens weer de vraag om je Windows te activeren.

Dit is uiteraard geen probleem omdat je een legale versie van XP hebt, tenzij je dit al 2 of 3 keer eerder hebt gedaan en windows activatie met de melding komt dat Windows XP al te vaak geactiveerd is.

Backup daarvoor 1 bestand van de harddisk voordat je gaat herinstalleren en je hoeft zeker niet meer te activeren.

Maak een backup naar USB-key of diskete van: wpa.dbl
Dit bestand staat in de \windows\system32 map van je harddisk.

Na de herinstallatie copieer wpa.dbl naar windows\system32,
start het systeem opnieuw op.

Bedankt voor je reactie. Ik heb al een recoverie gedaan.
Maar ik bewaar jou tip wel.

Groetjes,

Wim

Dit is de eerste keer dat ik een bericht plaats dus hoop ik dat het goed gaat.

Ik heb precies hetzelfde probleem als Wim Gerritsen. Het antwoord van Alfred kan ik niet goed volgen en ik ben ook wat huiverig om er mee aan de slag te gaan.
Is Wim zijn probleem inmiddels opgelost? Is er een simpeler manier om van dit zeer irritante probleem verlost te worden?

Laat ik nu maar reageren, of de vraag beantwoord en het probleem, hoe dan ook, opgelost is weten we nu dus nog niet. We kunnen dat alleen afleiden uit het vraagteken of afvinkje bij het topic. Na enige tijd stuurt helpmij.nl volgens mij ook een herinnering maar dat weet ik niet zeker. Ik zou zeggen: kom er bij want dan lees je ook mee als er reacties komen.

De voorgeschreven procedure van ieder zijn of haar eigen topic heeft bepaalde voordelen. Er zijn dan vaak weer anderen actief en de zelfde vraag komt ook meerdere malen op het forum voor. Het is dan verder wat gemakkelijker om een topic te beëindigen. Stel daarom de volgende keer liever een eigen vraag. Ik modereer niet maar zeg dat slechts in antwoord op. Welkom bij het forum.

Het probleem van bepaalde niet werkende snelkoppelingen met de mededeling dat het bestand niet gevonden blijkt te zijn of het pad onjuist is wordt over het algemeen veroorzaakt doordat de volgorde van schijfletters is gewijzigd. Er kan een partitie zijn toegevoegd of verwijderd. Dat lijkt hier goed gecontroleerd te zijn. Bij jou kan niettemin toch sprake wezen van een veranderde stationsletter in het pad. Er bestaan hulpprogramma's die in alle systeembestanden het pad naar wens (bijvoorbeeld alle D:\ wordt C:\) kunnen aanpassen, zelf gebruik ik er een onderdeel van Partition Magic voor. Met andere hulpprogramma's kan de volgorde van schijfletters helemaal naar wens worden aangepast en dat kan de oorzaak natuurlijk wegnemen.

Als dat het probleem niet is, zal de schijf op deze plek niet meer toegankelijk kunnen wezen. Probeer eens om de naam van het onwillige programma te veranderen. Het is maar een idee.

Ik denk dat de systeemvariabele %SystemRoot% niet beschikbaar is of verwijst naar een verkeerde plek.

Probeer eens het volgende: Start -> Uitvoeren -> cmd /k set | find /i "systemroot"
(beste even dit commando kopieren en daarna plakken in het Uitvoeren vakje).

Dit zou terug moeten melden dat Systemroot=[het pad naar je Windows-map], zoals bij mij:
SystemRoot=C:\WINDOWS

C:\Documents and Settings\Administrator>
Meestal is dat C:\Windows. Klopt dat pad niet, dan moet het aangepast worden.
Komt er géén melding terug (=lege regel), dan bestaat de Systemroot variabele helemaal niet eens.

Doe daarna het volgende: Start -> Uitvoeren -> regedit.exe
Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion
Kijk of in het rechtervenster SystemRoot als Reg_SZ waarde staat genoteerd, én dat in die SystemRoot register-waarde inderdaad het juiste pad naar je Windows map is aangegeven (zie het plaatje hieronder).
Bestaat die register-waarde niet, maak 'm dan aan (rechtsklikken in een leeg stuk in het rechter deelvenster -> Nieuw -> Tekenreekswaarde -> Geef die de naam SystemRoot -> dubbelklik op SystemRoot, en vul de juiste waarde in voor de hoofdmap van je Windows).
Staat er gewoon iets verkeerds in register-waarde SystemRoot, dan dubbelklikken op register-waarde SystemRoot en het pad aanpassen naar de juiste hoofdmap van je Windows.

Herstart hierna je pc, en kijk of het probleem weg is.

attachment.php

Succes,

Tijs.

Bijlagen

• systemroot.JPG
    systemroot.JPG
    17,9 KB · Weergaven: 2.204
Laatst bewerkt:
Doeladres snelkoppeling

Mijn probleem met het niet vinden van het doeladres van een internet snelkoppeling is op gelost. Niet met de handreikingen van Alfred2 en dnties. Goed bedoeld maar voor mij als leek te ingewikkeld. Sorry.
Hoe dan wel?
Ik ontdekte dat bij een snelkoppeling site die wel goed doorkwam en ik op het Eigenschappenmenu klikte ik een munu met 4 tab's kreeg.
Bij een nie openende site met de mededeling dat het doeladres ongeldig was kreeg ik een Eigenschappenmenu met 3 tab's. Hier onbrak de tab "webdocument". Bij de "detail" tab stond achter URL geen adres ingevuld.
En daar zat het probleem!!
Als ik dus een snelkoppeling aanklikte van een site waar ik de mededeling kreeg "doeladres ongeldig" ontbrak de URL.
In de brede onderbalk op het scherm van de aangeklikte snelkoppeling site, staan mogelijkheden om tekst toe te voegen achter achtereenvolgens;
URL:
Beschrijving:
Opmerking:
Ik heb achter URL: het adres van de site getypt en opgeslagen en nu kan ik zonder probleem de snelkopeling aanklikken en de site komt er voor.
Waarom nu bij de één opgeslagen snelkoppeling site wel een URL wordt ingevoerd en bij de ander niet blijft voor mij een vraag.
Ik heb dit bij twee identieke en gelijktijdig gekochte Toshiba laptops uit geprobeerd en bij de een komen de URL's er altijd goed in en bij de ander niet. Ra - ra waarom?
Maar mijn probleem is opgelost. Ik hoop dat anderen met hetzelfde probleem iets aan mijn oplossing hebben.

Doeladres snelkoppeling

Mijn probleem met het niet vinden van het doeladres van een internet snelkoppeling is op gelost. Niet met de handreikingen van Alfred2 en dnties. Goed bedoeld maar voor mij als leek te ingewikkeld. Sorry.
Hoe dan wel?
Ik ontdekte dat bij een snelkoppeling site die wel goed doorkwam en ik op het Eigenschappenmenu klikte ik een menu met 4 tab's kreeg.
Bij een niet openende site met de mededeling dat het doeladres ongeldig was kreeg ik een Eigenschappenmenu met 3 tab's. Hier ontbrak de tab "webdocument". Bij de "detail" tab stond achter URL geen adres ingevuld.
En daar zat het probleem!!
Als ik dus een snelkoppeling aanklikte van een site waar ik de mededeling kreeg "doeladres ongeldig" ontbrak de URL.
In de brede onderbalk op het scherm van de aangeklikte snelkoppeling site, staan mogelijkheden om tekst toe te voegen achter achtereenvolgens;
URL:
Beschrijving:
Opmerking:
Ik heb achter URL: het adres van de site getypt en opgeslagen en nu kan ik zonder probleem de snelkopeling aanklikken en de site komt er voor.
Waarom nu bij de één opgeslagen snelkoppeling site wel een URL wordt ingevoerd en bij de ander niet blijft voor mij een vraag.
Ik heb dit bij twee identieke en gelijktijdig gekochte Toshiba laptops uit geprobeerd en bij de een komen de URL's er altijd goed in en bij de ander niet. Ra - ra waarom?
Maar mijn probleem is opgelost. Ik hoop dat anderen met hetzelfde probleem iets aan mijn oplossing hebben.

Laatst bewerkt:
.
WimGerritsen had een vraag waarbij hij bij de eigenschappen het doel had gecontroleerd en dat bleek te kloppen dus dat was het probleem niet. Bovendien ging het niet over internet koppelingen. De vraag stond trouwens op opgelost na de uitstekend gedocumenteerde oplossing van dnties die mij onbekend was. Hulde.

Opgelost is afgedaan.
.

@Alfred2: Dank voor je reactie en lovende woorden.
@Anne1937: Ik ben het volledig met Alfred2 eens dat het probleem dat jij had helemaal niets met het probleem van WimGerritsen te maken heeft. Graag dus een volgende keer een eigen, aparte vraag stellen op het forum.

M.b.t. je ra-ra vraag:
Problemen met handgemaakte snelkoppelingen naar websites komen ook bij mij en bij klanten van ons regelmatig voor. Ik meen zelfs meegemaakt te hebben dat het enkele malen misgegaan is met het opslaan als Favoriet vanuit Internet Explorer (!)
De enige (tot nu toe) altijd werkende methode lijkt te zijn om in Internet Explorer het icoontje in de adresbalk van de website te slepen naar de map waar de snelkoppeling moet komen. Die truc heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Zie bijlage hoe (als voorbeeld) zo'n webpagina-snelkoppeling te maken naar www.google.nl

Natuurlijk kun je ook een werkende webpagina-snelkoppeling als bestand kopieren en plakken (er ontstaat dan zo'n "Kopie van " snelkoppeling), en die kopie dan qua naam en koppeling aanpassen naar een ander webpagina-adres.

Tijs.

Bijlagen

• webpagina-snelkoppeling.JPG
    webpagina-snelkoppeling.JPG
    13 KB · Weergaven: 121
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan