• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

probleem met "somproduct"

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeCor

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2005
Ik heb de volgende formule die werkt,
=SOMPRODUCT(--('UIT'!E3:E15<B13);--('UIT'!F3:F15>B13)*--('UIT'!A3:A15="B12");--('UIT'!A3:A15="B13")+('UIT'!D3:D15))

maar wanneer in het bereik ('UIT'!D3:D15) een woord in komt ipv een cijfer werkt deze niet meer. Soms is het noodzakelijk dat hier een woord in komt, dus zou ik hier graag een oplossing voor moeten zoeken.

Weet iemand hoe ik dit kan bereiken want ik geraak er niet uit? :confused:

Alvast bedankt.

Mvg,

Hallo DeCor,

Je zou het volgende kunnen proberen:
vervang ('UIT'!D3:D5) door (ALS(ISGETAL(('UIT'!D3:D5));('UIT'!D3:D5);0))
en neem de formule op als matrixformule: dus met CTRL+SHIFT+ENTER in plaats van met ENTER.
Eventueel zet je in plaats van de 0 een andere waarde die overeenkomt met de waarde die aan een woord kan worden toegekend.

Bedankt voor de snelle reactie Thoralf,

Dit was inderdaad de oplossing, maar nu zie ik toch nog een foutje in de werking van de formule. Misschien kan je me ook daarbij helpen?

=SOMPRODUCT(--('UIT'!E3:E15<B13);--('UIT'!F3:F15>B13)*--('UIT'!A3:A15="B12");--('UIT'!A3:A15="B13")+(ALS(ISGETAL(('UIT'!D3:D15));('UIT'!D3:D15);0))

er mag alleen opgeteld worden wanneer er "B12" of "B13" in het bereik 'UIT'!A3:A15 staat, doch telt hij nu de "B13" niet mee, maar enkel de "B12"

Ik weet niet wat er verkeerd is, want bij <> ipv = lijkt het wel te werken op deze manier.

Alvast nogmaals bedankt.

Mvg,

Hallo DeCor,

Vervang eens
--('UIT'!A3:A15="B12") door --(('UIT'!A3:A15="B12")--('UIT'!A3:A15="B13")) en
--('UIT'!A3:A15="B13") door --(('UIT'!A3:A15="B12")--('UIT'!A3:A15="B13"))

Laatst bewerkt:
Bedankt Thoralf,

Dat zat er weeral op :thumb:
werkt perfect nu.

Mvg,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan