probleem met sub formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

tom V

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2007
Beste,

Ik heb een formulier met sub-formulier ontworpen. Probleem is echter dat nadat ik de gegevens in mijn formulier de bijhorende gegevens niet verschijnen in het sub formulier. Ik denk echter dat ik de juiste relaties heb gelegd. 1 keer zijn ze verschenen maar dan heb ik ergens een foutje gemaakt en krijg ik ze niet meer te voorschijn. Wat de fout is weet ik echter niet. Ik ben nu al een dagje aan het proberen om dit in orde te krijgen maar niets lijkt echter te werken.

Wie kan me helpen?

Bijlagen

Hallo Tom,

De opbouw van je tabellen klopt niet. Uitgaande van het formulier zou ik een Hoofdtabel Lessen maken bv.

LesID (Primairy Key)
Lesdatum (Gebruik het woord datum niet als veldnaam. Dit is een gereserveerde naam in Access)
Lesnaam (Gebruik het woord naam niet als veldnaam. Dit is een gereserveerde naam in Access)

Vervolgens een tabel Oefeningen bv.
OefeningID (Primairy Key)
LesID (Foreign Key)
Oefening
Doelstelling
Benodigdheden

Zie bijlage. In het subformulier zou je de Primairy Key en de Foreign key onzichtbaar kunnen maken.

Kijk ook eens naar de onderstaande linken:

http://www.gratiscursus.be/

http://www.sip.be/cursus/access/inhoud.htm

Bijlagen

Beste,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben nu op mijn werk maar bekijk het vanavond zeker nog!

Alvast bedankt!

Groetjes

Beste,

Ik heb de db die je had opgesteld bekeken. Dit is echter niet wat ik zoek. Ik zou een les willen maken waarbij ik door bij een leerling zijn naam een oefening te selecteren de andere gegevens (doelstellingen en benodigdheden) automatisch worden aangevuld. Omdat er per oefening meerdere benodigdheden en doelstellingen kan ik niet werken met 1 tabel waarin zowel de leerlingen, de oefeningen en doelstellingen zijn opgenomen. Daarom werk ik nu met 4 tabellen. Die onderling gekoppeld zijn via relaties en daarna samengezet zijn in een query. Als ik hier een formulier van maak krijg ik weer geen beeld op mijn formulier. Is dit op te lossen?

Bedankt voor de links, de sip cursus kende ik al en verder maak ik dankbaar gebruik van mijn cursus die ik via de vdab heb gevolgd maar met beide raak ik hier zelfs niet uit als beginner.

Alvast bedenkt!

Bijlagen

Hallo Tom,

Tabellen koppelen kun je met de wizard in het ontwerpscherm van de tabel. Je kiest dan bij "Gegevenstype" voor de optie "Wizard Opzoeken" vol daarna de instructies op.

Volgens mij moet jouw tabellenstructuur er uitzien conform de bijlage. Ik heb nog een tabel toegevoegd (Tbl_Leerlingen). Tbl_Leerlingen en Tbl_Oefenstof (Stamtabellen) heb ik via de wizard gekoppeld aan gegevens tabellen. De naam van de leerling heb ik verplaatst naar de tabel Tbl_Lessen. Dus heb ik de tabel Tbl_Leerlingen gekoppeld aan de tabel Tbl_Lessen. De tabel Tbl_Oefenstof heb ik gekoppeld aan de tabel Tbl_Oefeningen. Het voordeel van deze methode is dat je voorkomt dat je in de gegevenstabellen typefouten maakt in de gegevens van leerlingen en oefenstof. Typefouten zijn een ramp voor het maken van querys met criteria.

Verder probeer je een formulier te bouwen op basis van 1 query. Dan gaat nooit lukken wat jij wilt. Je zult je formulier(en) moet baseren op meerdere tabellen en/of querys.

Ook je formulieren kun je maken met een Wizard. Probeer een Formulier en subformulier te maken met de Wizard. Kies voor een nieuw formulier en selecteer de optie "Wizard Formulier". Selecteer nu de tabel of query die je wilt gebruiken. Selecteer nu de velden die je nodig hebt. Selecteer nu bij Tabellen/querys een tweede tabel of query en selecteer vervolgens weer de velden die je nodig hebt.

Volg nu de instructies om je formulier af te maken. Volgens mij kom je nu een heel ver.

Via onderstaande site kun je video's bekijken hoe e.e.a. moet gebeuren. Ik weet niet of er iets is te vinden voor je huidige probleem, maar het is altijd handig.

http://www.bluemoosetech.com/database-design-development.php

Ook deze site's hebben leuke voorbeelden hoe je sommige dingen kunt realiseren.

http://office.microsoft.com/en-us/templates/CT101426031033.aspx

http://www.accesspower.nl/

mvg
Charles

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste,

Ik heb je tips en db uitgebreid bekeken. Het heeft me ook tot nieuwe inzichten gebracht. Zeker de site van gratis cursus vond ik zeer goe.

Wat heb ik nu gedaan; Ik ben begonnen met 4 tabellen te maken en hier relaties mee gelegd. door gebruik te maken van een query heb ik nu een vrij correct form met sub-form. Probleem is nu echter dat als ik een nieuwe pagina kies ik niets meer kan toevoegen in het subformulier. Hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt!

Bijlagen

Beste,

Na dagen van proberen, zoeken en nog eens proberen ben ik er uit geraakt. Alles lijkt nu te werken zoals ik wil. Er doen zich echter nog 2 beperkingen voor. Ik zou willen dat als ik mijn subformulier open en kies om een nieuwe invoer te doen de 4 leerlingen automatisch verschijnen en ik deze niet meer moet selecteren.

Daarnaast zou ik bij mijn rapport willen dat de doelstellingen en benodigdheden gegroepeerd worden over de verschillende leerlingen heen. Dit lijkt niet te lukken met groeperen en sorteren.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt!

Tom

Bijlagen

Beste,

De databank is nu volledig klaar. Alles lijkt te werken tot ik de tabel doelstellingen begin in te vullen. Ik heb een aantal oefeningen ingevuld en bij het controleren merk ik dat niet alle doelstellingen of benodigdheden verschijenen (vb 01-09-07, hulpmiddel in de kolom doelstellingen verschijnt niet. Vb 02-09-07, bij hulpmiddel verschijnt maar 1 keer xxx in plaats van 5 keer).

Kan iemand me vertellen wat hier de reden van is?

Alvast bedankt!

Tom

Bijlagen

Algemene opmerking:
- Gebruik altijd een autonummer als Primary key, nooit text (alleen in heel specifieke gevallen... mits en maar... .... zeker in het begin autonummer)
- Gebruik in (object)namen (tabellen enzo) nooit speciale characters zoals spaties, &, * & etc....
- Overnormaliseer niet (ik neem even aan dat je weet wat normaliseren is), je hebt nu tabellen met slechts 1 kolom, dit is (in het algemeen) niet de bedoeling.
- Gebruik een standaard afkorting om alles van elkaar de scheiden.... als je een keer met "grootte" dingen gaat werken ben je er blij om....
vb.
tbl elke Tabel naam start hiermee
qry Voor queries
frm Formulieren
etc

Je echte vraag snap ik niet helemaal, waarom zou er 5 maal xxx staan?? Dat staat simpel weg niet in de tabellen... dus wordt het niet weergegeven??

Beste,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben nog maar een dikke maand bezig met acces. Na een zoektocht van meer dan een week ben ik na veel proberen en opnieuw beginnen tot deze databank gekomen. Dat deze niet perfect is besef ik maar al te goed. Maar door het maken van deze databank en het vele zoeken heb ik toch veel bijgeleerd.

Wat er echter nog mis loopt is; als ik in mijn formulier "perkamentrolletjes als opdracht geef aan een leerling verschijnen niet alle benodigdheden op het rapport, het 5de stuk ontbreekt. Hoe dit komt weet ik echter niet. Ik kan dit wel terugvinden in mij query waarop het rapport gebasseerd is.

Alvast bedankt voor de moeite!

Tom

Hoi tom

Alle begin is moeilijk, dat snap ik... en ik zeg niet begin op nieuw, maar neem het mee als je ooit een nieuw projectje begint... ik werk op dagelijkse basis met dit soort dingen en erf nog al eens wat rare dingen....

Als ik toch bezig ben:
- Je hebt 3 maal oefening als kolomnaam staan, is niet handig... gebruik ook hier weer een prefix van de tabel...

De query doet het prima! Waarom je rapport het niet doet is omdat je het veld benodigdheden omhoog gesleept hebt naar de doelstellingen. Je ziet maar 1 doelstelling => 1 benodigdheid, sleep de kolom weer terug (1 vak omlaag) en het werkt weer

Of maak het rapport opnieuw aan, zoals je zelf al zegt de query is goed... dus een nieuw rapport moet ook goed zijn....

SucZeven

Beste,

Bedankt voor jullie hulp. Ik heb de databank kunnen realiseren en heb ze nu volop in gebruik!

Groetjes,

Tom

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan