probleem met svchost

Status
Niet open voor verdere reacties.

piet80

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2010
Beste Computer expert,

klacht omschrijving:

de klacht zit hem in svchost die op volle toeren staat (91 bij proces)

de cpu staat hierdoor op 100

heb al een paar keer een eerder herstelpunt gepakt, dit lukte maar na een tijdje kwam het euvel terug. 3 keer hierna heeft het virus alle herstelpunten weggehaald zodat dit ook geen optie meer was.

heb verschillende virusscanners geprobeerd;

avg
norton
mc affee

deze konden het probleem niet vinden,

WIe kan me helpen?

Gr,

Piet

mail: pietheinroovers@gmail.com

Is maar de vraag of het hier een virus betreft. Als het de 'echte' svchost.exe is, dan is die ook verantwoordelijk voor Windows updates etc.

Beste dat je even het volgende doet, als je weer met die hoge processorbelasting zit.
Draai Process Explorer
Kijk na in de kolom CPU welk proces die grote processortijdeter is.
Rechtsklik op het bijbehorende proces, en kies Properties.
Als het de 'echte' SVCHost is, dan kun je in het tabblad Services zien welke diensten dát ene SVCHost.exe proces allemaal doet op dat moment.

Zit daar "bits" =(Intelligente achtergrondsoverdrachtservice) bij of "wuauserv" (=Automatische updates-service), dan is de kans groot dat de vertraging met de automatische updates te maken heeft.
Laat dan Process Explor open staan, doe Start -> Uitvoeren -> services.msc, rechtsklik op "Intelligente achtergrondsoverdrachtservice" en kies Stoppen. Zie je dan in Process Explorer de processorbelasting enorm afnemen, zet deze service dan op Handmatig door in het geopende Services te rechtsklikken op "Intelligente achtergrondsoverdrachtservice", te kiezen voor Eigenschappen en het Opstarttype op Handmatig te zetten.
Hopelijk levert dat dan ook voor de lange termijn verlichting op.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor zover, het probleem is helaas nog niet helemaal opgelost!

Heb al jou aanwijzingen gevolgd thijs en het bleek dus aan:

HP Network Devices support- service te liggen.

Deze heb ik vervolgens gestopt. Toen kreeg ik de volgende melding:

Kan HP Network Devices support- service op lokale computer niet stoppen

Fout 1053 De service heeft de start of stuur opdracht niet op juiste wijze beantwoord.

Nu is waarschijnlijk de computer steeds bezig dit proces te stoppen; en krijg vervolgens een hele hoge cpu bij System Idle proces explorer.

Nogmaals alvast bedankt voor je hulp

Nu is waarschijnlijk de computer steeds bezig dit proces te stoppen; en krijg vervolgens een hele hoge cpu bij System Idle proces explorer.

Er staat System Idle. Oftewel: De processor heeft op dat moment x% niets te doen...

Goed, nu natuurlijk de vraag wat de rol is van dat "HP Network Devices support". Schijnt bij de driversoftware voor HP netwerkprinters te horen. Lijkt daar bovendien een weinig nuttige rol te spelen, behalve als je een nieuwe printer installeert in je Windows (oftewel: Geen rol als je reeds een printer in je Windows hebt opgezet die het goed doet).

Wat je kunt doen is het opstarttype van die service op Handmatig te zetten in Services.msc, de computer te herstarten en te kijken of je nog steeds printen kunt op de HP printer. Is dat het geval, dan zou je ook van je probleem af moeten zijn.

Tijs.

to be continued...

Beste Tijs,

Het bovengenoemde probleem heb ik op 2 computers. Bij een computer is het nu opgelost (tenminste heb het nog niet opnieuw opgestart)
Maar bij de andere computer is het gedeeltelijk opgelost, namelijk: wanneer ik nu Outlook aanzet gebruik ik physical memory 912 en cpu 93

Dit kan volgens mij te maken hebben dat ik in het verleden het proces van svchost gestopt doormiddel van de werkbalk die je verkrijgt na ctrl alt del te drukken. Maar goed het kan natuurlijk ook ergens anders aan liggen.

Hoop dat ik je genoeg info heb gegeven omtrent het 2de probleem.

gr,

PH

Helaas, je melding is niet duidelijk:
a. Was op computer2 ook dat svchost.exe veel CPU tijd gebruikte of alleen Outlook?
b. Had je computer2 al geherstart en dan nog eens getest of svchost.exe of Outlook de schuldige is bij hoog CPU gebruik?

Graag niet vergeten dat invoegtoepassingen en automatische macro's etc. bij Outlook een reden kunnen zijn voor hoog CPU gebruik, er hoeft dus op Computer2 geen probleem te zijn met SVCHOST.exe tenzij dat blijkt uit Taakbeheer / Process Explorer.

"Meten is weten"...

Tijs.

computer 2

om de vraag a te beantwoorden:

ja deze computer had voorheen ook al last van een hoog cpu gebruik, deze heb ik eveneens naar beneden bij kunnen stellen door:
HP Network Devices support- service uit te schakelen.

Alleen de computer is alleen heel instabiel geworden. Het maakt niet uit welk programma ik start het wisselbestand staat op 900 en de cpu schiet op en neer van 4 naar 64 procent

Heb allebei de computers nog eens herstart inmiddels met het bovengenoemde uitgeschakeld HP network. Bij computer 2 wordt de computer instabiel zodra ik een programma inschakel

Kan het te maken hebben met een proces wat ik in het verleden be�indigd heb? of start deze weer automatisch op?

Hoop dat je hier iets mee kunt

gr,

PH

Ik kan hier niet echt veel mee, want ik weet natuurlijk niet wát je had uitgeschakeld etc.
En nee, wat je hebt uitgeschakeld start niet automatisch weer opnieuw op met de computer.

Enige wat ik je zou kunnen aanraden is om op computer2 ook Process Explorer te laten meelopen en zodra de pc een hoge cpu belasting heeft snel kijken welk proces daarvoor verantwoordelijk is.

Tijs.

heb een proces van svchost uitgeschakelt

Beste Tys,

Dit wordt een lastige klus ben ik bang..... heb namelijk een proces via het procesbeheer (ctrl alt del) svchost beëindigd. Nu weet ik natuurlijk niet meer welk proces dit is.

Wat ik wel weet is dat Outlook en voornamelijk Outlook op volle toeren slaat wanneer ik deze aan zet.

Hoe kun je zien welke processen je in het verleden uit gezet hebt?

gr,

PH

Nee, je kunt niet terugkijken.

Wat je m.b.t. Outlook kunt doen is het volgende: Zodra je Outlook dubbelklikt op je bureaublad (danwel aanklikt via het Start-menu), houd daarbij de CTRL-toets vastgehouden.

Er wordt dan gevraagd of Outlook in Veilige modus moet worden opgestart. Bevestig dat.

Als dat wél zonder problemen werkt, dan is het probleem waarschijnlijk een invoegtoepassing.
Levert dat toch problemen op, en eigenlijk pas als je een bericht gaat maken, schakel dat het bewerken van berichten in Word uit bij de opties, want het kan dan ook aan (invoegtoepassingen etc. van) Word liggen.

Succes,

Tijs.

het is opgelost

Beste Tys,

alweer super bedankt...het ligt dus duidelijk aan een invoeg toepassing. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik niet hele tijd outlook in =de veilige modus hoef op te starten?

en het lijkt me toch verstandig dat ik onderzoek welk proces ik uitgeschakeld heb, voor toekomstige programma's die hierdoor misschien slechter functioneren. of heeft dit zo'n minimale gevolgen dat dat de moeite niet waard is?

gr,

PH

Kijk even hier

Gaat (vooral) over Outlook2007, maar ja, je hebt dan ook nog niet vermeld of je niet toevallig Outlook2003/Outlook2000 etc. gebruikt

Tijs.

beste tys

Beste tys,

nogmaals super bedankt voor je moeite, kan weer vooruit!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan