• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem met totaal in een berekend veld van een draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Heb een bizar probleem...

Het gaat over de inschrijvingen voor een sportevenement
Het aantal maaltijden moet berekend worden
Bij de inschrijving is voor elke deelnemer één maaltijd inbegrepen
Sommige deelnemers kopen een extra maaltijd voor hun partner(s) (bv 15€) of hun kind(eren) (bv. 10€)
Het totaal aantal maaltijden voor volwassenen per persoon is dus 1 (hun eigen maaltijd) + aantal extra maaltijden voor andere volwassenen.
In de draaitabel maak ik een berekend veld: 1 + extra maaltijden
Er staat ook een gewoon veld in: maaltijden voor de kinderen
Bij het eindtotaal loopt het fout: som van maaltijden voor de kinderen is OK, maar niet voor de extra maaltijden???
Is dit een bug of zie ik iets over het hoofd?

Bekijk bijlage BerekendVeld.xlsx

Het veld wordt berekend door 1 op te tellen bij het aantal extra maaltijden.
Dat gebeurt ook op totaalniveau: het aantal extra maaltijden voor volwassenen is 5; plus 1 wordt 6.

Mijn suggestie voor een oplossing is een extra kolom toevoegen in de brondata met het aantal inbegrepen maaltijden, deze op te nemen in het bereik van de draaitabel en in de formule van het berekende veld: =Inbegrepen +'Extra Maaltijd Volw'

Dan gaat het wel goed, zoals je kunt zien in de bijlage.

Overigens zit naam10 niet in het bereik van de draaitabel, maar dat is voor de onderhavige vraag niet van belang.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan