Probleem met usb herkenning

Status
Niet open voor verdere reacties.

bruintje1

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2006
Hoi,

Misschien even uitleggen wat vooraf ging.
De pc betreft een laptop Dell Inspiron 1501 met AMD cpu met SP2.
Ik heb die hier gekregen met de vraag om te kijken naar het toetsenbord dat traag werkt maar dat is eigenlijk een peulschik met de rest.
(Zou eventueel aan hotkey van ATI kunnen liggen maar is nog niet opgelost).

Het echte probleem zit in de usb's die geen usb sticks aannemen (of toch niet altijd).
Deze fout was al aanwezig toen ik de pc kreeg maar de eigenaar wist dat zelf nog niet blijkbaar.
Doordat het systeem veel te traag geworden was, had ik een nieuwe installatie gedaan met een gewone XP Home, samen met de drivers van Dell maar hier bleef de fout van de usb's aanwezig. Daarna zei de eigenaar dat hij Recovery-cd's van Dell had en heb hem opnieuw geinstalleerd maar met de cd's dan. De usb fout blijft echter aanwezig.
Wanneer vb. de muis is ingestoken en de pc start op, dan ziet hij die en werkt die goed.
Als ik de muis uittrek en iets daarna weer insteek, ziet hij die niet en na een 5-tal minuten geeft de pc een geluidje maar de muis start niet.

Ik heb de hele dag gezocht op forums in de hoop een bruikbare oplossing hiervoor te vinden.
Blijkbaar zijn de poorten niet stuk maar is er ergens een verbindingsprobleem.

Ik heb het volgende na gekeken:
Dit alles na de installatie van de recovery-cd's en daarna is enkel de laatste nieuwe chipsetdriver van Dell geinstalleerd.
In register gekeken of c:\WINDOWS\inf stond aangeduid als zoeklocatie (was in orde).
In c:\Wondows\inf gekeken of de bestanden usbstor.inf en usbstor.PNF aanwezig waren (was ook zo) en heb die later vervangen door bestanden uit mijn eigen laptop (misschien corrupte bestanden).
Heb handmatig de Enhanced host Controller geherinstalleerd maar daar deed hij zeer lang over. Hij bleef de laatste maal hangen op het bestand usbhub20.sys.

Vervolgens heb ik, nadat ik de twee bestanden uit "inf" verwisseld had, de Controller er uit gezwierd en opnieuw herstart. Nu zag hij de usb wel als onbekend apparaat maar ik moest deze handmatig verder installeren om die te laten werken.

Vervolgens SP2 opnieuw geinstalleerd zonder resultaat en nu ben ik SP3 aan het ophalen.
De hoofdhubjes in "apparaatbeheer" heb ik nog niet verwijderd gehad maar dat probeer ik nadat ik sp3 heb geistalleerd.

Er is nog één ding dat ik kan doen en dat is de Bios updaten maar vanwege de onstabiele pc heb ik dat nog niet gedaan.

Ondertussen hoop ik dat iemand van jullie een suggestie heeft om die redelijke probleem op te lossen.

Bijvoegsel:
Ik heb ondertussen ook alle usb instellingen verwijderd.
De universal controllers en de enhanced controller krijgt hij zelf geinstalleerd. Bij de hoofdhubjes moet ik zelf de installatie op gang brengen.
Iets later ziet hij dan de aangesloten muis maar daar moet ik ook verder bij helpen.

Langs de ene kant lijkt het dat hij de hardware "ziet" maar dat hij geen verbinding kan maken naar de software toe.

groetjes
Bruno

Laatst bewerkt:
Hoi,

Misschien kan je hier eens kijken of anders met Dell contact opnemen.

Hoi,

Bedankt alvast voor de reactie.

Die website ben ik al een aantal keren af gegaan en ik heb ook een serieus deel van hun forum gelezen betreffende Inspiron 5101.
Blijkbaar is deze pc niet de enige die dat probleem heeft maar er werd ook geen oplossing gepost daar.

Voor support vrees ik dat dit niet gaat lukken omdat het een pc van "internet voor iedereen" is wat een promotiestunt was van de Belgische overheid om minderbedeelde mensen ook aan het internetgebeuren te kunnen laten meedoen.
Dat hield in dat het lowbudgetpc's waren met een internetconnectie.
Pikant detail was daar dat, wanneer de pc stuk ging, de verkoper volledig opdraaide voor de reparatie en de fabrikant niet tussen kwam.
Gelijkertijd was de fabrikant wel van zijn rommel af.
De eigenaar heeft deze pc nu twee jaar maar het model is van 2006.
Voor hen is dit een nieuwe pc maar voor mij (als pc-hersteller) is dit een redelijk oude bak (met AMD Turion cpu) maar dat krijg je hen niet uitgelegd.

Ik heb ondertussen door middel an Driver Magician een andere driver gevonden voor de chipset.
Als ik nu opstart en er een stick insteek, herkend hij die na een 5-tal minuten.
Wanneer ik die weer verwijder, loopt de pc zo goed als vast.
Het enige wat ik nog kan doen is de Bios updaten, hoewel ik denk dat dit niks gaat verhelpen aan het probleem.

(Pff, waarom zit ik ook altijd opgezadeld met van die patatten van fouten, he)

Edit:ik moest de displaydriver verwijderen in veilige modus (gewoon lukte niet).
In veilige modus heb ik bij wijze van proberen (misschien wat aan de late kant) ontdekt dat de sticks daar perfect werken.
Dus zou het een software probleem zijn?

Laatst bewerkt:
Hoi,

Na twee dagen klooien met bovenvernoemde laptop ben ik tot de volgende conclusie gekomen.

Probleem 1:
Bij typen had ik letters, die vertraagd werden weer gegeven.
Oplossing:
Deze vertraging wordt veroorzaakt door de display driver van ATI.
Om dit op te lossen doe je het volgende:
Ga naar Start-Configuratiescherm-Systeembeheer-Services
Dubbelclick op "ATI Hotkey Poller" en schakel die uit.
Herstart dan het systeem en de vertraging is verdwenen.

Probleem 2:
De usb's die niet werkten.
Dit werd veroorzaakt door de software van Sinaptics Touchpad.
Na deze verwijderd te hebben, waren de sticks direct weer herkenbaar.

Hopelijk heeft iemand in de toekomst iets aan deze info.

Groetjes
Bruno

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan