• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem met VERT.ZOEKEN

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErVee1955

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2012
Ik probeer de volgende formule te gebruiken:

=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(B8;Weekrooster!$A$4:$L$61;6;ONWAAR);"")

Ik wil uit een lijst met namen op werkblad "Maandag" een naam via CTRL-X / CTRL-V verplaatsen naar een cel in kolom B. Met die naam moet dan gezocht worden naar de juiste dienstcode in een tabel op werkblad "Weekrooster". Als ik bovenstaande formule gebruik en ik verplaats de naam naar een cel in kolom B, verandert de formule in:

=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(#VERW!;Weekrooster!$A$4:$L$61;6;ONWAAR);"")

en werkt dan dus niet meer. Waarom verandert B8 in #VERW! ?

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt
Rein

Bekijk bijlage fout zoeken.xlsm

Kun je iets beter aangeven wat de bedoeling is? Welke cel je bijvoorbeeld naar welke cel wilt verplaatsen? Sowieso is het verplaatsen van formules altijd tricky, omdat je met verwijzingen zit die vaak niet meer kloppen. Waarschijnlijk is het makkelijker (het is een vrij eenvoudige formule) om hem opnieuw te maken.

Ik wil op werkblad "Maandag" de inhoud van cellen in kolom L knippen en plakken naar kolom B.

Bv. L12 naar B9.

Er wordt geen formule verplaatst. Het is gewoon een cel met tekst die verplaatst wordt.

De formule staat in kolom F. Daar gaat de fout ontstaan.

Laatst bewerkt:
Met CTRL-X / CTRL-V knip en plak je de cel (bijvoorbeeld C19) in B8. Hierdoor zal excel C19 resetten en de gegevens van C19 in B8 zetten. Alle koppelingen van B8 gaan verloren en daardoor klopt de verwijzing niet meer.
Wanneer je ctrl-c / ctrl-v gebruikt zullen de koppelingen van B8 blijven bestaan.

Alternatief is de celverwijzing relatief te maken met de INDIRECT() formule dus B8 vervangen voor
Code:
INDIRECT(ADRES(8;2;;1;))

En om de formule makkelijker te kopiëren:

Code:
INDIRECT(ADRES(RIJ();2;;1;))

Toelichting n.a.v. opmerking Ervee1955:
Met knippen en plakken knip je de cel (L12) inclusief celeigenschappen (Opmaak, koppelingen (geen dus) etc.) naar B8. De waarde en celeigenschappen (Opmaak, koppelingen (naar kolom F) etc.) van B8 gaan dan ook verloren.

Laatst bewerkt:
Dit begint voor mij al aardig op chinees te lijken :confused:

Hoe gaat dat er dan in de formule =ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(B8;Weekrooster!$A$4:$L$61;6;ONWAAR);"") uitzien?

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(INDIRECT(ADRES(RIJ();2;;1;));Weekrooster!$A$4:$L$61;6;ONWAAR);"")

Een alternatief.
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(CEL("inhoud";B8);Weekrooster!$B$4:$L$61;6;ONWAAR);"")
Laat maar krijg ook een verwijzingsfout na het knippen en plakken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan