probleem met verwijderen mails

Status
Niet open voor verdere reacties.

ostrobase

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2001
Om wat ruimte op m'n schijf vrij te maken ben ik aan de slag gegaan met mails verwijderen.

Eerst in windows verkenner naar mijn mailmappen gekeken, de map "verwijderde items" had 1,5 GB aan berichten. Deze map nagenoeg helemaal leeggemaakt, ook uit andere mappen veel mails permanent verwijderd.

Het gekke is, dat de mappen in windows verkenner niet kleiner worden. Eerder genoemde map is nog steeds 1,5 GB en ik heb geen extra ruimte op mijn schijf gekregen. De mails zijn wel weg, nergens meer te zien.

Ook prullenbak legen, schijfopruiming of opnieuw opstarten helpt niet.
Wat is er aan de hand?

Bij Schijfopruiming ook meer opties aangeclickt ( alle systeemherstelpunten behalve de laatste gekozen)?

Laatst bewerkt:
Je mail-bestand wordt niet kleiner door het verwijderen van mail. Wél wordt de vrijgekomen ruimte 'hergebruikt', dus er zal (voorlopig) geen groei te zien zijn.
EDIT: Als je verder geen belang hebt bij Verwijderde Items, dan kun je het volgende doen:
a. Sluit Outlook Express helemaal af.
b. Verwijder Verwijderde Items.DBX in de map waar de mailbestanden van Outlook Express staan.

Bij de volgende start van Outlook Express wordt dan een schoon, nieuw bestand gemaakt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tijs, er kan wel de nodige mb's aan bijlagen in zitten!

Maar als het op 1,5 gb aan komt, dat vraag ik me af, hoe groot die schijf ( partitie) eigenlijk is?
Is deze schijfgrootte wel geschikt voor je besturingssysteem?

Laatst bewerkt:
@topic-starter: Ik heb mijn vorige posting aangepast, daar het hier over Outlook Express gaat, niet over Outlook.

Succes,

Tijs.

Maar als het op 1,5 gb aan komt, dat vraag ik me af, hoe groot die schijf ( partitie) eigenlijk is?
Is deze schijfgrootte wel geschikt voor je besturingssysteem?

Mijn C partitie is 20GB; alle mailmappen samen nemen nu 4,7GB in beslag. Ik heb zeker 80% van alle mails verwijdert, maar het bestand is nog steeds 4,7GB.

Je mail-bestand wordt niet kleiner door het verwijderen van mail. Wél wordt de vrijgekomen ruimte 'hergebruikt', dus er zal (voorlopig) geen groei te zien zijn.

Toch vreemd dat de mailmappen alleen maar groeien en niet in volume afnemen als je ze leeg maakt. Hoe groot kan een map dan worden?

Ik heb mappen van 1,5 GB, maar ook van 20 MB. Ik heb net een mail van 2MB (fotos) verplaatst naar zo'n map, die werd toch echt 2MB groter, dus dat hergebruik ben ik niet zo zeker van.

Wat heb je aan vrije schijfruimte op die partitie over?

Iets meer dan 2GB. Vandaar ook dat ik via deze weg schijfruimte tracht vrij te maken.

Maximale grootte van .dbx bestanden is 2 GB / stuk.
Je krijgt problemen als je over die grootte heen gaat, dus het is altijd zinvol om op te schonen.

Tijs.

a. Sluit Outlook Express helemaal af.
b. Verwijder Verwijderde Items.DBX in de map waar de mailbestanden van Outlook Express staan.

Bij de volgende start van Outlook Express wordt dan een schoon, nieuw bestand gemaakt.

Dit is blijkbaar toch de enige manier om geheugen in het mailbestand vrij te maken.

Ik heb een nieuwe map aangemaakt waarnaar ik mails verhuis die ik wil bewaren. Dan verwijder ik de originele map in Windows Verkenner. Als ik OE weer opstart wordt de originele map automatisch weer aangemaakt, zonder inhoud en is slechts 75kb groot. Vervolgens even de verhuisde berichten terugzetten.
Een hoop werk; als ik Bill Gates was zou ik wat anders verzinnen.

Bedankt voor de tip!

Rob

Laatst bewerkt:
Er is wel een andere manier, maar blijkbaar zat je zo krap in schijfruimte dat ik die niet kon adviseren:
Extra -> tabblad Onderhoud -> knop Nu opruimen -> knop Comprimeren
Zinvol comprimeren kan alleen als er ondertussen mailtjes verwijderd zijn.

Het punt is: De originele, 'vette' .dbx bestanden komen in de Prullenbak te staan, en gebruiken daar opslagruimte totdat je de Prullenbak leegt. Ik kreeg uit jouw verhaal het idee dat je voor deze algehele opschoonactie de opslagruimte niet (meer) had, en dus het onderhoud handmatig 'stukje bij beetje' moest gaan uitvoeren.

Naast de mogelijkheid de comprimering zelf te initiëren komt de vraag of je wilt comprimeren na elke 100x opstarten van Outlook Express automatisch langs.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan