• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem met VLOOKUP

Status
Niet open voor verdere reacties.

LoesPinda

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2015
Hoi!
Ik heb een probleem met mijn zoekfunctie en ik heb al allerlei commando's geprobeerd maar ik kom er niet uit. Ik heb pivot table gemaakt met daarin een nummer van een team met hardlopers (in de rijen) en in de kolommen etappenummers. Nu wil ik graag de langzaamste tijd per kolom opzoeken en daarvan het teamnummer weergeven, dus eigenlijk 'Dit team heeft deze etappe het langzaamst gelopen'. De tijd hoeft er verder niet bij. Ik heb nu met VLOOKUP deze functie gemaakt:
=VLOOKUP(MAX(B5:B295);A5:Z295;1;0)
Wat ik hiermee bedoelde was 'Zoek het maximum in B5 t/m B295 van tabel A5-Z295 en pak de bijbehorende waarde uit de eerste rij'
Maar iedere keer als ik dit intyp krijg ik #N/A
Weet iemand waar dit aan ligt?

Je zoekt de max waarde uit kolom B in Kolom A (Vlookup zoekt altijd in eerste kolom)

Gebruik INDEX en MATCH

Loes,

welkom op Helpmij.nl!

Als je vert.zoeken gebruikt dan MOET de gezochte waarde in de eerste kolom van het bereik staan. Jouw zoekwaarde staat echter in de tweede (of andere) kolom en dus gaat dit niet werken.
Zoek eens op index en vergelijken in de help van Helpmij.nl.

Bedankt, daar ga ik eens naar kijken. Index en match had ik inderdaad ook al gebruikt, maar die formules zijn nog nieuw voor mij dus ik moet even goed uitvogelen hoe die precies werken. Ik ga ernaar kijken!

Ik heb op dit forum ooit een oplossing gezien voor combinatie verticaal zoeken en "negatieve kolom". In dit geval wordt deze (denk ik):
Code:
=VERT.ZOEKEN(MAX(B5:B295);KIEZEN({1\2};B5:B295;A5:A295);2;ONWAAR)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan