Probleem met W95 opnieuw opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

nevola

Verenigingslid
Lid geworden
29 jan 2001
Berichten
1.390
Hallo,
Opa zit nu echt met een probleem. W95.

Na start komt het menu:

1. De computer uitschakelen
2. De computer opnieuw opstarten
3. De computer opnieuw opstarten in MS-Dos modus.

1 .gaat als een speer.

2. en 3.
blijven hangen op :"Een ogenblik geduld. Het systeem wordt uitgeschakeld."
Ik kan de oorzaak niet vinden.

Wie helpt mij hieruit. Ben al de hele dag aan het zoeken.

Heb ook How to troubleshoot windows w95 shutdown problems afgewerkt zonder resultaat.

grtz.,

henk
 
Henk,

ik heb het vermoeden dat er tijdens de installatie van '95 m.b.t. tot sommige hardware in je pc het e.e.a. is misgegaan. Wellicht heb je ook "vreemde" boodschappen ontvangen tijdens de installatie ?

Derhalve:
Tenzij iemand met "DE" oplossing komt, heb ik wel een paardenmiddel voor je : (deze oplossing zal wellicht net zo snel, zo niet sneller, werken als het zoeken naar DE oplossing van het huidige probleem..............)

boot de machine met een '98 SE bootdisk en kies vervolgens voor een nieuwe format (er staat behalve Windows immers toch nog niets op de hdd...?)

Installeer Windows '95 opnieuw en laat Windows bij problemen met de detectie van bepaalde hardware deze hardware OVERSLAAN!!! (Dit laatste is belangrijk!!!)

De installatie zal gewoon doorgaan, maar bepaalde hardware, bijv. je modem, zal niet worden geinstalleerd. Als Windows gereed is met de installatie en de pc start uiteindelijk opnieuw op, zal Windows wellicht wederom proberen de overgeslagen hardware te detecteren en vervolgens proberen deze te installeren. Blijf consequent en weiger de installatie / detectie.
Windows '95 zal uiteindelijk opstarten en je hebt een goed werkende Windows.
Ga naar apparaatbeheer en kijk welke apparaten cirkels en of uitroeptekens vertonen.
Ga vervolgens stuk voor stuk die apparaten opnieuw installeren middels bijwerken van het stuurprogramma. Belangrijk hierbij is wel dat je beschikt over software om die hardware te installeren.

De detectie en installatie van de hardware binnen '95 was / is een van de zwakkere punten van '95. Derhalve het advies om de probleemhardware over te slaan tijdens de primaire installatie van '95.

Waarom het advies om te booten met een '98 disk ? De CD aansturing met een bootdisk van '98 staat op de bootdisk van '98, terwijl met een bootdisk van '95 de CD ondersteuning nog niet wordt meegeinstalleerd. (Moet je handmatig doen -met nog een diskette- NA het booten met een '95 disk.)

Suc6 !
 
Laatst bewerkt:
Ik vergat in mijn vorige bericht nog iets belangrijks.........

kun je de NU problemen opleverende Windows '95 mogelijk opstarten middels gebruikmaking van de F8 toets (veilige modus) ?

Je bent dan op het punt beland waar ik in mijn vorige bericht schrijf dat je naar apparaatbeheer moet gaan. Als je de huidige installatie wel middels F8 aan de praat kunt krijgen is dat wellicht een nog snellere optie dan Windows opnieuw installeren.
 
Pasja, hartelijk dank voor je uitgebreide reactie.

Bedoel je in het tweede bericht dat ik na het opstarten in de veilige modus gewoon w95 er overheen kan zetten????
henk
 
Nee, ik bedoelde daarmee dat je na de veilige opstart eigenlijk op hetzelfde punt bent beland als waarin ik in mijn 1e bericht sprak op het moment dat ik in dat bericht schreef : "ga naar apparaatbeheer en kijk.........."

Als de veilige modus opstart wel lukt EN het probleem zit 'm in datgene wat ik vermoed, dan scheelt je dat een compleet nieuwe Windowsinstallatie.
 
Pasja, er is hier geloof ik een klein misverstand.
Ik leg uit wat ik bedoelde met de eerste vraag.

De opstart van de PC gaat goed.
Ook de afsluiting gaat goed en snel. (zonder de melding "Een ogenblik geduld.Het systeem wordt uitgeschakeld.")

Wat er mis gaat is no 2. en no 3. van het afsluitmenu, dat na klikken op start komt.
no 2. =De computer opnieuw opstarten.
no 3. =De computer opnieuw opstarten in de MS-Dos modus.

Bij deze twee functied volgt wel de melding:" Even geduld. Het systeem wordt uitgeschakeld."

Wijzigt dit je mening over de te nemen maatregelen?

grtz.,

henk


PS

De melding die ik krijg als ik 1.kies(=De computer uitschakelen.) luidt:"U kunt de computer uit zetten."
Ik begrijp nog steeds niet waarom dat bij keuze 2, en keuze 3. niet goed gaat.
 
Laatst bewerkt:
ja, behoorlijk !

Ik had het hele verhaal niet hoeven schrijven ;) :D m.a.w., niet opvolgen de adviezen...........

Ik dacht dat Windows niet wilde opstarten en je gelijk weer in het "afsluitmenu" kwam.

Voor deze (voor mij nu even nieuwe) probleemstelling moet ik even gaan "speuren"...........

Check toch voor alle zekerheid even apparaatbeheer of er geen "probleemhardware" is..........
 
nergens een geel vraagteken of iets dergelijks te zien
 
Hardstikke goed. Daar moet toch wat tussen zitten

grtz.,

henk
 
Pasja,

Van morgen heb ik alle kaarten een voor een uit de pc genomen en tenslotte de S# kaart gewisseld voor een cirrus logic.

Ondanks het feit dat er geen foutmeldingen in apparaatbeheer te zien waren zat de fout in de videokaart.
Alles draait nu.

Sorry voor het werk dat ik je heb bezorgd. maar bedankt voor je hulp.

grtz.,

henk
 
Het belangrijkste is dat 't opgelost is, daar gaat het uiteindelijk allemaal om :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan